مخاطب ۲۴- به نقل از فرارو؛ دیجیکالا تازهترین دستاورد خود را «کاهش هزینه ارسال» معرفی میکند و در نوشتهای که روی سایتش قرار داده به مشتریان خبر میدهد از آبان ۱۴۰۱ به اینطرف، «تمامی سبدهای خرید با هر مبلغ سفارش» را «با هزینه یکسان» دریافت خواهند کرد. پیش از این، اگر ارزش سبد خرید شما بالای ۵۰۰ هزار تومان بود، بهعنوان مزیت رقابتی خرید غیرحضوری، دیجیکالا بابت تحویل آن هزینه ارسال دریافت نمیکرد.
دیگر فروشگاههای اینترنتی ایرانی هم با توجه به شهرت و محبوبیت خود تلاش میکردند با وعده ارسال رایگان سفارش، مهلت تست، ضمانت بازگشت، تعویض بیقید و شرط و چیزهایی از این دست مشتری جذب کنند، اما دقیقا در روزهایی که خبرهای غیررسمی از افت و کاهش درآمد فروشگاهها و کسبوکارهای اینترنتی حکایت دارد، بزرگترین و معروفترین فروشگاه اینترنتی کشور، با حذف گزینه ارسال رایگان تصمیم گرفته با مشتریان خود به سبک و سیاق دیگری رفتار کند. بررسیهای فرارو نشان میدهد در سایر فروشگاههای اینترنتی، حتی سایت فروش آنلاین برندهای سرشناس هم چنین اتفاقی مشهود است.
دیجیکالا و تغییرات قوانین مربوط به ارسال سفارش
دیجیکالا پیش از این برای ارسال رایگان بستهها سقف قیمت در نظر میگرفت. یعنی بستههایی که ارزش آنها تا عدد مشخصی مثل ۵۰۰ هزار تومان بود رایگان برای مشتری ارسال میشد، اما بهتازگی ارسال رایگان دیجیکالا منتفی شده است. در توضیح مربوط به این تصمیم، تقریبا آن را یک دستاورد معرفی کردهاند: «هماکنون با یکپارچهسازی هزینه ارسال برای همه سبدهای خرید، تلاش شده هزینه ارسال برای سبدهای کوچکتر با کاهش حدود ۵۰ درصدی همراه باشد. به این ترتیب، هزینه ارسال سفارشها از آبان ۱۴۰۱ برای تمامی سفارشهای عادی ۲۰ هزار تومان و برای تمامی سفارشهای سوپرمارکتی ۱۵ هزار تومان است.»
تحویل عادی سفارش مشتریان دیجیکالا با نام اکسپرس در تهران، کرج، اصفهان، تبریز، کرمانشاه، قم، یزد، قزوین، زنجان، اردبیل، گرگان، ارومیه، اراک، خرمآباد، مشهد، اهواز، شیراز، کرمان، بندرعباس، زاهدان، رشت، نوشهر، بابل و همدان امکانپذیر است و در شهرهای مشهد، اهواز، شیراز، کرمان، بندرعباس، زاهدان که امکان ارسال هوایی وجود ندارد، بین سه تا پنج روز کاری زمان میبرد. هزینه ارسال سفارشهای دیجیکالا توسط پست پیشتاز ۲۰ هزار تومان است.
خریداران دیجیکالا برای دریافت سفارش خود گاهی باید بیشتر از ۲۰ هزار تومان بپردازند. محصولاتی که در دسته کالاهای سنگین قرار میگیرند، حتی اگر در تهران تحویل داده شوند بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه روی دست مشتری میگذارند. یخچال، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی و لباسشویی، کولر، کتابخانههای بزرگ، میز تلویزیون، مبلمان و موتورسیکلت جزو کالاهای سنگین هستند و گاهی شیوه محاسبات هزینه ارسال آنها سروشکل عجیبی بهخود میگیرد، مثلا اگر ساکن تهران باشید و یک تلویزیون ۵۰ اینچ دوو با وزن بستهبندی بالاتر از ۱۰ کیلوگرم بخرید، هزینه ارسال آن ۵۰ هزار تومان تعیین میشود.
پنکه ویداس با وزن ۷.۵ کیلوگرم را هم در دسته کالاهای سنگین قرار دادهاند، ولی برای ارسال آن ۶۰ هزار تومان هزینه حمل محاسبه شده است. هزینه ارسال یک یخچال ساید بای ساید کرهای با قیمت ۸۰ میلیون، ۱۵۰ هزار تومان است و برای خرید موتورسیکلت از دیجیکالا باید ۱۰۰ هزار تومان هزینه ارسال پرداخت کنید.
گزینه ارسال رایگان تنها در شرایطی فراهم است که کالاهایی با تگ «ارسال توسط فروشنده» را انتخاب کنید
تحویل حضوری سفارش، یکی از گزینههای پیشروی مشتریان دیجی کالا است. در این حالت سفارش را خودتان از محلهای تعیین شده توسط دیجیکالا تحویل میگیرید و بابت این کار ۱۰ هزار تومان هزینه میپردازید. دیجی کالا همچنین به مشتریانش، خرید اشتراک دیجیپلاس را توصیه میکند که مهمترین مزیت آن امکان ارسال چهار سفارش رایگان برای مرسولههای عادی در ماه است. برای خرید اشتراک دیجیپلاس در حال حاضر باید ماهیانه ۶۰ هزار تومان پرداخت کرد. اگر اشتراک یکساله دیجی پلاس بخرید، برای کل ۱۲ ماه، ۷۸۰ هزار تومان هزینه پرداخت میکنید و در طول مدت اشتراک، ۴۸ مرتبه ارسال رایگان عادی سهمیه میگیرید.
سفارشهای سوپرمارکتی برای مشترکان دیجی پلاس، با شرط ارزش بالای ۸۰ هزار تومان مشمول ارسال رایگان میشود. آن گروه از مشترکان دیجی پلاس که بخواهند از امکان ارسال فوری استفاده کنند، باید در تهران ۵۰ هزار تومان پرداخت کنند. به این ترتیب گزینه ارسال رایگان برای مشتریان دیجیکالا تنها در شرایطی فراهم است که یکی از کالاهای موجود در دسته ارسال توسط فروشنده را انتخاب کنند و به پست فروشندهای بخورند که از خود دیجیکالا سخاوتمندانهتر رفتار میکند.