کد خبر: ۸۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷

واردات این خودروها به ایران ممنوع!

با ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی، از برندها و خودروهای معروفی گفتیم که وارد کشورمان نمی شوند.
واردات این خودروها به ایران ممنوع!

مخاطب ۲۴- به نقل از روزنامه خراسان؛ در حالی که وزیر صمت چهار روز پیش از انعقاد قرارداد واردکنندگان خودرو خبر داده بود، اما سخنگوی این وزارتخانه روز گذشته از ممنوعیت ثبت سفارش خودرو‌های فرانسوی خبر داد. وزارت صمت ماه‌هاست که اعلام می‌کند زمان واردات خودرو نزدیک است. سال گذشته که بحث آزادسازی واردات خودرو به طور جدی مطرح شد، دولت و وزارت صمت برای اولین‌بار وعده دادند که فرایند واردات از اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز می‌شود، اما این فرایند به‌صورت مکرر به تاخیر افتاد و هم‌اکنون، در هشتمین ماه سال ۱۴۰۱ همچنان تکلیف واردات خودرو مشخص نیست. هرچند اظهارات مسئولان درباره نزدیک بودن واردات خودرو موجب بلاتکلیفی بازار خودرو شد، اما روند واردات خودرو‌های خارجی ظاهرا به کندی پیش می‌رود. پیش از آن نیز وزارت صمت ضرب‌الاجلی برای واردکنندگان در نظر گرفت که خودرو‌های وارداتی تا پایان پاییز امسال وارد کشور شود، اما هم اکنون مشاهده می‌شود که خودروسازان منتخب واردات هنوز موفق نشده‌اند خودرویی را وارد کشور کنند. چهار روز پیش بود که رضا فاطمی‌امین به ایرنا گفت: اکنون واردکنندگان در مسیر واردات خودرو و در حال رتق و فتق امور مربوط و یکی یکی در حال انعقاد قراردادهایشان هستند. خبری که به نزدیک بودن ورود اولین خودرو‌ها به کشورمان تعبیر شد، اما ۷۲ ساعت بعد، سخنگوی این وزارتخانه خبری را اعلام کرد که از مشکلات جدی در مسیر واردات خودرو حکایت دارد.

واردات این خودروها به ایران ممنوع!

خودرو‌های فرانسوی تحریم شد؟

 

۱۹ روز پیش و بعد از گفت وگوی مفصل سخنگوی وزارت صمت با خبرگزاری فارس، از هفت خودروی وارداتی رونمایی شد که در محدوده قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو به بازارمی آیند، اما آن طور که سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده، ثبت سفارش خودرو‌های فرانسوی در ایران با ممنوعیت مواجه شده است. امید قالیباف تاکید کرد که وزارت صمت و دولت ایران، خودروسازان فرانسوی را به خاطر رفتارشان تحریم کرده است و دیگر اجازه نمی‌دهد آن‌ها بتوانند با ابزار تحریم، صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار بگذارند. به گفته وی، به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای که فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته داشته‌اند، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و دیگر خودروسازان فرانسوی را نمی‌دهیم. قالیباف ادامه داد: در این چند وقت هم هیچ مجوزی برای ورود خودرو‌های فرانسوی صادر نکرده ایم و تمرکزمان برای واردات، صرفاً روی خودرو‌های ژاپنی، کره ای، چینی و اروپایی غیر فرانسوی است.

نام چه خودرو‌هایی از فهرست واردات حذف می‌شود؟
هیوندا آی ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی‌اس ۳۵، سیتروئن ۳، هیوندا اکسنت، ام‌جی ۳ و ام‌جی ۶، هفت خودرویی است که در قالب خودرو‌های کمتر از ۱۰ هزار یورو قرار بود به ایران بیایند. آن طور که چهار روز پیش هم وزیر صمت گفته بود: مطابق آیین‌نامه، اولویت با خودرو‌های کمتر از ۱۰ هزار یورو خواهد بود و پس از آن خودرو‌های در بازه قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار یورویی وارد خواهد شد. حال سوال این جاست که با تحریم شرکت‌های فرانسوی، چه نام‌هایی از فهرست خودرو‌های وارداتی به کشورمان حذف می‌شود؟

رنو تالیسمان
رنو تالیسمان هم جزو سدان‌های محبوب فرانسوی در بازار ایران به حساب می‌آید که می‌توانست در فهرست خودرو‌های زیر ۲۰ هزار دلار، گزینه مناسبی باشد. اکنون مدل ۲۰۱۷ تالیسمان بین ۱.۸ تا ۱.۹ میلیارد و مدل ۲۰۱۸ آن تا ۲.۴ میلیارد تومان معامله می‌شود. مدل ۲۰۲۲ تالیسمان pe در کشور عمان با قیمتی حدود ۱۷ تا ۱۹ هزار دلار به فروش می‌رسد. خودروسازان فرانسوی از دیرباز در ارائه خودرو‌های لوکس و سدان‌های فول سایز با مشکل مواجه بوده‌اند، اما تالیسمان نماد تلاش دوباره رنو برای عرض اندام در این بخش از بازار است. این سدان زیبا که براساس زبان طراحی جدید رنو شکل گرفته است، همزمان با عرضه جهانی به کشورمان نیز وارد و با استقبال بسیار خوب مشتریان روبه‌رو شد.

سیتروئن ۳
از میان فهرست خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو، C۳ تنها خودرویی است که با پرچم فرانسه قرار بود به ایران بیاید. خودرویی که سال‌ها پیش می‌توانست یکی از پدیده‌های بازار شود، اما بدشانس بود. سایپا مقدمات تولید و مونتاژ این خودرو را فراهم کرد، ولی خروج پژو وسیتروئن از بازار کشورمان در تابستان ۹۷ باعث شد تا سری اول این مدل فرانسوی بعد از چندین ماه تاخیر، در اواخر پاییز ۹۷ به دست مشتریانش برسد. خودرویی که همین الان هم مدل ۹۷ آن با قیمت یک تا ۱.۱ میلیارد و مدل ۹۸ آن با قیمت ۱.۳ میلیارد تومان به فروش می‌رسد و قرار بود به قیمت کمتر از ۱۰ هزار یورو (حدود ۳۶۰ میلیون تومان) به کشور وارد شود و با تعرفه گمرکی و... تا حدود ۷۰۰-۸۰۰ میلیون تومان به بازار می‌رسید، اما دیگر منتظر ورود آن به بازار نیستیم.

رنو کولئوس
هرچند هنوز اسامی خودرو‌های وارداتی زیر ۲۰ هزار دلار به صورت رسمی اعلام نشده، اما خبرگزاری‌ها و سایت‌های خودرویی فهرستی از بهترین خودرو‌های خارجی در این محدوده قیمتی را پیشنهاد کرده اند که با توجه به تحریم شرکت‌های خودرویی توسط وزارت صمت باید دور این خودرو‌ها را هم قلم بگیریم. از جمله رنو کولئوس که قبلا به صورت نسبتا محدود به ایران وارد و استقبال فراوانی از آن شد. هم اکنون کولئوس PE مدل ۲۰۲۲ در قالب نسخه‌های تک و دو دیفرانسیل در بازار کشور عمان با قیمت حدود ۱۶ تا ۱۸ هزار دلار عرضه می‌شود. جالب است بدانید که مدل ۲۰۱۴ این خودروی محبوب بین ۱.۳ تا ۱.۴ میلیارد تومان فروخته می‌شود و مدل ۲۰۱۸ آن تا ۳.۲ میلیارد تومان هم می‌رسد. رنوسیمبل هم جزو نام‌هایی است که برای واردات خودرو مطرح شده بود و حالا باید این گزینه را هم لغوشده بدانیم.

پژو ۲۰۸
در بین تولیدات پژو تنها می‌توانستیم به ورود پژو ۲۰۸ هاچ بک به عنوان یک خودروی وارداتی با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار امیدوار باشیم که همان هم ۱۰۰ درصد از فهرست خودرو‌های وارداتی حذف شد. تا چند روز پیش برخی گمانه‌ها حکایت از آن داشت که پژو ۲۰۸ جایگزین ۲۰۷ می‌شود. پژو ۲۰۸ مدل ۲۰۲۲ – ۲۰۲۳ در بازار کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و با این حساب می‌توانست در بازار ایران هم به‌عنوان جانشین پژو ۲۰۷ حضور یابد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان
طبق تصمیم تازه شورای رقابت، از این پس قیمت خودرو مستقیماً توسط خودروسازان بر اساس فرمول «کاست‌پلاس» تعیین می‌شود و سازمان حمایت تنها نقش ناظر خواهد داشت.
از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ
در گذار از کنفرانس تهران ۱۹۴۳ تا نشست آلاسکا ۲۰۲۵، تاریخ تکرار می‌شود: قدرت‌های بزرگ همچنان سرنوشت ملت‌های ضعیف را رقم می‌زنند. ایران و اوکراین، قربانیان رئال‌پلیتیک، حاکمیت محدود خود را در برابر منافع غول‌ها از دست می‌دهند.
جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است
جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای آشتی ملی را تنها راه نجات کشور و تغییر ساختار‌ها دانست و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا شد.
نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است
مته فردریکسن اعلام کرد بنیامین نتانیاهو با اقدامات اخیر دولت اسرائیل به «مشکل» بدل شده و قصد دارد فشار اتحادیه اروپا بر تل‌آویو را افزایش دهد.
کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است
روزنامه کیهان با انتقاد از اظهارات رئیس مرکز اطلاعات مالی، آن را «خوش‌خیالی موهوم» خواند و گفت ایران هنوز راه طولانی تا خروج از لیست سیاه FATF دارد.
شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد
ترامپ پس از مذاکره با پوتین در آلاسکا اعلام کرد آتش‌بس راه‌حل نیست و تنها توافق صلح مستقیم می‌تواند جنگ روسیه و اوکراین را پایان دهد.
جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد
سخنگوی جبهه اصلاحات با انتقاد از تندرو‌ها گفت: حمید رسایی باید درباره دلایل ردصلاحیت در ادوار گذشته توضیح دهد و پاسخگوی عملکرد خود باشد.
برگزیده
روند بازگشت دلار روند بازگشت دلار
قیمت دلار که روز گذشته خود را به کانال ۹۵ هزار تومانی نزدیک کرده بود، در معاملات نقدی امروز دوباره به کانال ۹۲ هزار تومانی سقوط کرد و روی رقم ۹۲ هزار و ۴۰۰ تومان بسته شد. تا این لحظه، قیمت دلار در معاملات فردایی هم رونق چندانی ندارد و ۲۰۰ تومان بالاتر قرار گرفته است.
ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد
با اینکه خودروسازان به‌تازگی موفق شدند مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را بگیرند، اما به نظر می‌رسد این افزایش نه‌تنها رضایت آنها را جلب نکرده، بلکه حالا یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور پای شکایت به میان آورده است.
تجارت سلامت در بیمارستان‌ها تجارت سلامت در بیمارستان‌ها
وقتی هزینه درمان پدر، سه میلیون یا سه سکه است، و جان او گروگان تعرفه‌ها و بیمارستان‌هاست، دیگر نامش «درمان» نیست؛ روایت تلخی که این‌بار از زبان یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس بازگو می‌شود.
صفحه خبر بالای تصاویر