مخاطب ۲۴- به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش؛ رضا شجیع در مراسم رونمایی از نقشه جامع گردشگری کیش با تشریح جزئیات طرح و سناریوهای مختلف در این حوزه، گفت: بهره گیری از نقشه جامع موجب تحول بنیادی گردشگری کیش خواهد شد، باید امروز راهبرد خود را در این حوزه تغییر دهیم و به سمت گردشگری گوشهای به عنوان رویکردی رایج در دنیا سوق پیدا کنیم.
مشاور و سرپرست اداره کل حوزه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه افزود: براساس یک مدل استاندارد بین المللی میتوانیم تحت عنوان "تی آی ام" ۴ رویکرد در حوزه گردشگری داشته باشیم و با مدیریت قوی در اجرای این طرح میتوان به سمت گردشگری پر رونق حرکت کرد.
رضا شجیع، اظهار داشت: شرایط کنونی نقطه اعلام یک هشدار برای همه ما جدی است و در صورتی که مزیتها نوسازی نشود و نگاهی کلان به این حوزه نداشته باشیم، اتفاقات جبران ناپذیری را شاهد خواهیم بود.
وی تصریح کرد: بر اساس مدل گردشگری "تی آی ام" انواع گردشگری، سهم کیش از آنها و فرصت سازیها در این منطقه تحلیل و مطالعه شده و تجربیات موفق دنیا نیز در این امر مد نظر قرار گرفته است، به عنوان مثال در صورت فعال شدن گردشگری غذا در کیش، ۳۵ درصد ارزش افزوده برای این منطقه به همراه دارد.
به گفته شجیع، بر اساس مطالعات انجام شده میزان جذب گردشگر و امکان برگزاری رویدادها در هر یک از انواع گردشگردی با عنوان گردشگری غذا، فرهنگی، خرید، صنعتی، ورزشی، همایش، آموزشی، دانش بنیان، خانواده، گردشگری سبز، پزشکی، تندرستی، مذهبی، گردشگری سالمندی، دریایی ساحلی و گردشگری نمایشگاهی نیز تحلیل شده و اسناد پشتیبان آن موجود است.
شجیع در این مراسم فرصتهای سرمایه گذاری، ظرفیت برپایی رویدادها و ظرفیت جذب گردشگر در هریک از انواع گردشگری را نیز تشریح کرد.
وی خاطر نشان کرد: جمع بندی این ظرفیتها ورود حدود ۲ میلیون نفر به جزیره کیش از طریق گردشگری تخصصی و ویژه است.
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از اولویت بندی اجرای انواع گردشگری در کیش خبر داد و گفت: نخستین اولویت ما در جزیره کیش، گردشگری خرید است که فعالیتهای خوبی نیز به دستور مهندس کشاورز در مواردی، چون کاهش بهای تمام شده کالا صورت گرفته تا کالای با کیفیت با قیمت مناسب در این منطقه عرضه شود.
وی افزود: انواع گردشگری سبز، غذا، خانواده، پزشکی و تندرستی در درجه دوم اولویت هستند چراکه باید ما زیرساخت و ظرفیتهای سرمایه گذاری آنها را ایجاد کنیم و توسعه دهیم تا اجرای آن با مشکل مواجه نشود، خروجی اجرای این نقشه در نهایت این است که ظرفیت برگزاری ۵۷۶ رویداد سالانه در کیش وجود خواهد داشت.
رضا شجیع با اشاره به ۸۱ فرصت سرمایه گذاری شناسایی شده در نقشه جامع، بیان داشت: به زودی فرصتهای شناسایی شده در این نقشه بر روی سامانه سرمایه گذاریها برای اطلاع عموم بارگذاری خواهد شد.
وی از تشکیل ستاد توسعه گردشگری منطقه آزاد کیش خبر داد و گفت: در نهایت برای این ۱۶ نوع گردشگری یک ستاد توسعه گردشگری با ۱۶ کرسی تشکیل میشود و هر نوع گردشگری یک نماینده از بخش خصوصی، جوامع و مردم خواهد داشت تا بتوانیم جزیره را از نو بسازیم.
رضا شجیع در بخش پایانی مطالب خود گفت: هدف ما در حوزه گردشگری مشخص شده و تقسیم کارها بر همین اساس بین مسئولان هر حوزه انجام میشود، همچنین ارزیابی برای جذب میزان گردشگر، مشخص و شفاف شده است که تمام این موارد هدفمند شدن سرمایه گذاریها را به دنبال خواهد داشت.
به گفته رضا شجیع نتیجه اجرای این طرح جذب گردشگر از طریق رویدادهای متنوع، ارتقا برند کیش در حوزههای تخصصی و قرارگرفتن رویدادها در تقویم گردشگری است که موجب میشود آژانسهای گردشگری نظامند شده و برای ۲ تا ۳ سال آینده برنامه ریزی کنند، این موضوع به رونق اقتصاد گردشگری کیش کمک شایانی میکند و امکان تنظیم گری رویدادها برای جذب بهتر گردشگر فراهم میشود.
همچنین رونمایی از "سامانه اطلاع رسانی رویدادهای گردشگری جزیره کیش" از دیگر برنامههای روز کیش بود که با آدرس الکترونیکی" www.events.kish.ir " در دسترس عموم است.
از جمله بخشهای این سامانه، فهرست رویدادهای فعال جزیره کیش، ثبت ایده ها، ثبت رویداد جدید، ثبت حامیان مالی، معنوی و رسانهای میباشد.