کد خبر: ۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
کاهش گام به‌گام قیمت دلار و یورو در بازار متشکل ارزی، دلال‌ها را وادار کرده با بغض و ناراحتی، قیمت دلار و یورو را در بازار آزاد حدود هزار و ۲۰۰ تومان پایین بیاورند. قیمت سکه امامی نیز پس از شروع عرضه اوراق در بورس بیش از ۵۰۰ هزار تومان ریزش داشت

مخاطب ۲۴- به نقل از فرارو؛ قیمت انواع سکه و ارز در ابتدای هفته سوم آبان ۱۴۰۱، با اشتیاق زیاد روی مدار صعودی قدم برداشت، اما مداخله بانک مرکزی جریان بازار را عوض کرد. از سرگیری پرداخت سهمیه دو هزار یورویی ارز، در قالب فروش حضوری شعب منتخب و ثبت درخواست غیرحضوری در صرافی‌های محل سکونت متقاضیان، در کنار برنامه عرضه اوراق سکه در بورس کالا، این پیام مستقیم را به بازار آزاد ارسال کرد که کوتاه بیاید! با این حال حداقل یکی، دو روز شاهد شکل‌گیری مقاومت‌هایی لحظه‌ای بودیم. مثلا سکه امامی و سکه طرح قدیم تا دوشنبه به روند صعودی خود ادامه دادند، اما آن‌ها هم نهایتا سر تسلیم فرود آوردند تا در روز پنجشنبه ۱۹ آبان، شاهد کاهش ۵۴۷ هزار تومانی سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و افت ۷۹۸ هزار تومانی قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم باشیم.

تاثیر فروش ارز سهمیه‌ای بر قیمت دلار، یورو، درهم، لیر و سکه طلا

بررسی‌های فرارو همچنین نشان می‌دهد با کاهش گام به‌گام قیمت دلار و یورو در بازار متشکل ارزی که ملاک فروش ارز سهمیه‌ای به‌حساب می‌آیند، دلال‌ها با بغض و ناراحتی و تقریبا از سرناچاری مجبور شدند قیمت دلار و یورو را در بازار آزاد به‌ترتیب هزار و ۱۲۳ تومان و هزار و ۲۰۶ تومان کاهش دهند. متقاضیان واقعی ارز البته همچنان می‌توانستند با یک نه بزرگ، روانه شعب منتخب بانکی یا صرافی‌های معتبر شوند و برای خرید دلار و یورو بر اساس آخرین نرخ بازار متشکل ارزی، به‌ترتیب ۳۳ هزار و ۹۲۴ تومان و ۳۴ هزار و ۵۳۰ تومان پول پرداخت کنند. به‌نظر می‌رسد روند کاهش قیمت دلار در هفته پیش رو، همچنان تداوم داشته باشد.
وضعیت قیمت‌ها در بازار ارز

 
 

قیمت دلار بازار آزاد در ابتدای هفته گذشته بیشتر از چیزی که توقع داشتیم بالا رفت. چون این رشد به‌شکل ناگهانی شکل گرفت و پردامنه بود، به‌نظر می‌رسید بازار ارز نیازمند مداخله بانک مرکزی است. همین اتفاق هم افتاد. از شنبه و یکشنبه هفته قبل یعنی روز‌های ۱۳ و ۱۵ آبان، یکبار دیگر پرداخت سهمیه دو هزار یورویی ارز در صرافی‌ها و شعب منتخب بانکی از سرگرفته شد. طبق قانون مردم می‌توانند با کارت ملی سهمیه سالانه خود را دریافت کنند.

نرخ فروش ارز در این شیوه پایین‌تر از نرخ معمول بازار آزاد است و به‌شکل روزانه براساس میانگین قیمت معاملات بازار متشکل ارز اعلام می‌شود. متقاضیان در آخرین روز هفته منتهی به ۲۰ آبان می‌توانستند به این شیوه دلار را حدود ۳۳ هزار و ۹۲۴ تومان و یورو را ۳۴ هزار و ۵۳۰ تومان بخرند. بازار آزاد در واکنش به این برنامه عرضه دلار و یورو، چاره‌ای جز عقب‌نشینی پیش روی خود نمی‌بیند. دلار که در ابتدای هفته تا ۳۶ هزار و ۱۸۲ تومان پیش رفته بود تا ۳۵ هزار و ۵۹ تومان کوتاه آمد که به‌معنای کاهش تقریبا هزار و ۱۲۳ تومانی است. یورو هم تقریبا هزار و ۲۰۶ تومان ارزان شده و از ۳۶ هزار و ۱۳۵ تومان به ۳۴ هزار و ۵۳۰ تومان رسید.
کاهش قیمت دلار و یورو، سیگنال مشخص به سایر اسکناس‌های پرکاربرد که معمولا دنباله‌رو شاخ‌های بازار هستند، ارسال کرد: کوتاه بیایید! در پایان هفته منتهی به ۲۰ آبان، قیمت درهم امارات در بازار آزاد به ۹ هزار و ۵۴۵ تومان رسید. این عدد نسبت به اوج قیمت درهم در روز یکشنبه ۱۵ آبان، تقریبا ۳۳۰ تومان کمتر است. قیمت لیر ترکیه هم در هفته سوم آبان تلاش می‌کرد خود را به رکورد دو هزار و ۳۰ تومان برساند که ناکام ماند و ناچار شد از جایگاه هزار و ۹۹۰ تومان تا هزار و ۸۹۰ تومان عقب‌نشینی کند.

وضعیت قیمت‌ها در بازار سکه طلا
قیمت سکه غیر از عقب‌نشینی دلار، از توزیع اوراق سکه در بورس کالا هم تاثیر گرفت تا نوسان منفی پردامنه‌تری را تجربه کند. شنبه ۱۴ آبان، قیمت پایانی سکه طلا ۱۶ میلیون و ۳۹۷ تومان بود. روند صعودی قیمت سکه تا روز یکشنبه به‌شکلی بی‌رحمانه ادامه پیدا کرد تا جلوی قیمت سکه امامی، عدد ۱۶ میلیون و ۴۴۹ هزار تومان نقش ببندد. با این حال در معاملات پایانی هفته منتهی به ۲۰ آبان، سکه را ۵۴۷ هزار تومان پایین‌تر از این قله مشاهده کردیم؛ دقیقا در سکوی ۱۵ میلیون و ۹۰۲ هزار تومان.

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در طول معاملات هفته سوم آبان حدود ۷۹۸ هزار تومان ارزان شده است. شنبه ۱۴ آبان، خریداران سکه طرح قدیم با پیشنهاد ۱۵ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان روبرو بودند. در روز دوشنبه این عدد حتی تا ۱۵ میلیون و ۶۹۹ هزار تومان پیش رفت، اما روز پنجشنبه ۱۹ آبان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نهایتا به ۱۴ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان رسید.

وضعیت برای نیم‌سکه و ربع سکه طور دیگری رقم می‌خورد. احتمالا، چون هنوز تقاضا برای خرید این نوع سکه‌ها زیاد است. از طرف دیگر در برنامه عرضه سکه توسط بورس، سکه‌های کوچک جایگاهی ندارند. بگذریم. به‌هرحال بالاترین قیمت سکه در هفته قبل هشت میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بود. آن‌هم در شرایطی که یک ماه پیش همین سکه را هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و در ابتدای سال هفت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌فروختند. قیمت منطقی سکه نیم‌بهار آزادی در پایان هفته سوم آبان به هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید؛ که به‌معنای عقب‌نشینی دست‌کم ۱۵۰ هزار تومانی است. قیمت سکه ربع بهار آزادی هم در پایان هفته سوم آبان در حالی پنج میلیون ۸۰۰ هزار تومان به‌فروش رسید که یک‌ماه قبل برای خرید آن پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیاز داشتید. در ابتدای هفته سوم آبان، سکه را پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان می‌فروختند.
قیمت هرگرم طلای ۱۸ عیار در هفته قبل تلاش کرد خود را به رکورد‌های تاریخی یعنی یک میلیون و ۵۰۸ هزار و ۲۰۰ تومان یا یک میلیون و ۴۸۶ هزار و ۱۰۰ تومان نزدیک کند، اما نهایتا ناکام ماند و به ناچار در پایان هفته منتهی به ۲۰ آبان روی سکوی یک میلیون و ۴۶۶ هزار تومان آرام گرفت.

تاثیر فروش ارز سهمیه‌ای بر قیمت دلار، یورو، درهم، لیر و سکه طلا / راهنمای شکستن شاخ غول در ۶ روز!

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.