مخاطب ۲۴- به نقل از نبض بورس؛ اول آبان ماه امسال بود که «محمدرضا بهنامزاده»، مدیر پذیرش بورس کالای ایران از موافقت هیات پذیرش بورس کالا با عرضه دو محصول ۲۰۷ و تارا در بورس کالا در جلسهای که با حضور مدیران شرکت ایرانخودرو برگزار شد، خبر داد و افزوده بود: پذیرش تارا و ۲۰۷ تولید ایرانخودرو مشروط به عرضه کل حجم تولید این شرکت در بورس کالا شده و چنانچه این خودروساز به تعهدات عرضهاش عمل نکند، پذیرش آن تعلیق میشود.
همچنین مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده بود، با پذیرش دو محصول پژو ۲۰۷ و تارا (متعلق به ایرانخودرو) در بورس کالا، عرضه آنها بهزودی انجام میشود.
اما روز بعد یعنی ۲ آبان ماه ایرانخودرو این موضوع را در اطلاعیهای ''رد'' و اعلام کرده که فعلاً ورود این دو محصول به بورس کالا امکانپذیر نیست و این عرضه زمانی صورت خواهد گرفت که روند تولید و عرضه آنها بیشتر شده باشد.
این گروه صنعتی، در اطلاعیه خود آورده بود:
''عرضه خودروهای تارا و ۲۰۷ در بورس کالا تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نیست و باید شرایطی را فراهم کرد تا اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاهش پیدا کند و در ادامه برای تحقق این هدف برنامهریزی کرد.
روز ۱۵ آبان ماه مدیریت پذیرش بورس کالای ایران در دو اطلاعیه جداگانه اعلام کرد: پذیرش خودرو سواری پژو ۲۰۷ و تارا متعلق به ایران خودرو پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و چهل و چهارمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بازار اصلی بورس کالای ایران به تصویب رسید.
امیدنامه پژو ۲۰۷
در امیدنامه خودروی پژو ۲۰۷ آمده است، حداقل درصد عرضه در بورس کالا، ۱۰۰ درصد تولید سالانه (پس از کسر فروش خارج از بورس کالا: شامل طرح ویژه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده) معادل ۵۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تعیین شده است. تولید واقعی (برابر با ظرفیت اسمی) سالانه پژو ۲۰۷ معادل ۱۰۵ هزار دستگاه است.
امیدنامه تارا
در امیدنامه خودروی تارا آمده است، حداقل درصد عرضه در بورس کالا، ۱۰۰ درصد تولید سالانه (پس از کسر فروش خارج از بورس کالا: شامل طرح ویژه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده) معادل ۳۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه تعیین شده است. تولید واقعی (برابر با ظرفیت اسمی) سالانه تارا معادل ۶۷ هزار دستگاه است.