کد خبر: ۸۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸

نگاهی به دانش بنیان های صنعت بیمه

مدیرعامل بیمه تعاون: باور اشتباهی که در صنعت بیمه وجود دارد اینکه اینشورتک، دانش‌بنیان و استارتاپ را فروش آنلاین بیمه می‌دانند در حالی که فروش آنلاین بیمه شاید یک در هزار آن چیزی است که در دنیا در مورد اینشورتک‌ها استفاده می‌شود.
نگاهی به دانش بنیان های صنعت بیمه

مخاطب24 به گزارش روابط عمومی بیمه تعاون به نقل از نشریه بیمه داری نوین، داشتن درک درست از عبارت دانش بنیان و میدانی مغناطیسی که می‌سازد یک ضرورت محسوب می‌شود. در دوره‌ای قرار داریم که باید مفهوم اکوسیستم را با دقت بازتعریف کنیم و متناسب با صنعتی که در آن کسب و کار می‌کنیم یک مدل مفهومی ترسیم کنیم. مدلی که رکن اصلی آن «نوآوری باز» باشد. فقدان درک مشترک و بعضا واقعی در خصوص تحول دیجیتال و واژه نامه زیست بوم نوآوری در صنعت بیمه این روز‌ها بسیار مناقشه آفریده است. «آتش آن نیست که از شعله او خندد شمع/ آتش آن است که در خرمن پروانه زدند» و حدیث نوآوری دقیقا مصداق همین بین از حافظ شیراز است.

نگاهی به دانش بنیان های صنعت بیمه


در این میزگرد، یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون در پرداخت به مباحث زیرساخت‌های فکری، حقوقی و فناوری وضعیت کنونی مطرح کرد: حدود ۲۰ الی ۲۵ سال پیش که دوربین‌های عکاسی دیجیتال وارد بازار شدند به آن‌ها دوربین دیجیتال می‌گفتیم در واقع دو نوع دوربین در بازار موجود بود یکی دوربین معمولی و یکی هم دوربین دیجیتال، امروز بعد از گذشت ۲۵ سال از آن زمان دیگر دوربین معمولی و دوربین دیجیتال نداریم؛ وقتی می‌گوییم دوربین منظورمان همان دوربین دیجیتال است دقیقاً این بحث در صنعت بیمه هم مطرح است؛ امروز اینشورنس و اینشورتک داریم؛ اما ۲۰ سال دیگر بیمه یعنی اینشورتک.

وی افزود: با توجه به اینکه صنعت بیمه جزو خدمات مالی محسوب می‌شود و در بین تمام انواع خدمات مالی در دنیا صنعتی است که شدیدترین رگولیشن‌ها را دارد؛ یعنی سختگیرانه‌ترین نهاد‌های نظارتی در دنیا در بین تمام انواع خدمات مالی مربوط به بیمه است؛ چون صنعت بیمه تعهدات آینده را می‌فروشد و دفاع از حقوق بیمه‌گذاران جزو نهاد‌های نظارتی و رگولاتورهاست؛ به همین دلیل ناچاریم که به آن سمت حرکت کنیم.

مدیرعامل بیمه تعاون در ادامه تشریح کرد: اجازه دهید از روی نموداری که سرمایه‌گذاری در اینشورتک‌ها را بین سال ۲۰۱۷ تا سه ماهه اول ۲۰۲۱ نشان می‌دهد توضیحاتی ارائه دهم. کل سرمایه‌گذاری در اینشورتک‌ها در سال ۲۰۱۷، ۸/۲ میلیارد دلار بود و در سال ۲۰۱۸ به ۸/۳ میلیارد دلار رسید و در سال ۲۰۱۹ به ۱/۶ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ به ۷ میلیارد دلار و در سه ماهه اول ۲۰۲۱ به ۹ میلیارد دلار رسیده است؛ به تعبیر دیگر فقط سه ماهه اول ۲۰۲۱، چهار برابر کل سال ۲۰۱۷ شده است و این نشان می‌دهد که دنیا به این سمت حرکت می‌کند و چقدر باور سرمایه‌گذاران به اینشورتک و استفاده از تکنولوژی در بیمه زیاد است.

مظلومی بیان داشت: باور اشتباهی که در صنعت بیمه وجود دارد اینکه اینشورتک، دانش‌بنیان و استارتاپ را فروش آنلاین بیمه می‌دانند در حالی که فروش آنلاین بیمه شاید یک در هزار آن چیزی است که در دنیا در مورد اینشورتک‌ها استفاده می‌شود؛ در واقع بیش از ۱۵۰ نوع اینشورتک در سراسر جهان داریم که یکی از آن ۱۵۰ نوع خدمات اگریگیتوری و مقایسه آنلاین قیمت‌ها برای فروش بیمه‌نامه است؛ بنابراین اشتباه است که فکر کنیم استفاده از تکنولوژی در بیمه یعنی فروش آنلاین بیمه.

وی ادامه داد: امروز بحث بیمه‌های پارامتریک در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد و ما هنوز در ایران چنین چیزی راه‌اندازی نکرده‌ایم، هنوز سراغ استفاده از بلاکچین در ارائه خدمات بیمه‌ای نرفته‌ایم. در واقع این‌ها یعنی استفاده از تکنولوژی و استفاده از دانش در صنعت بیمه که فاصله بسیاری با دنیا داریم. ما فقط گوشه‌ای از تکنولوژی را استفاده کردیم که البته به باور من آنچه امروز در صنعت بیمه رقم خورده است هنوز فروش آنلاین بیمه نیست؛ بلکه سفارش آنلاین بیمه است و به طور کامل همه مراحل دیجیتالی انجام نمی‌شود؛ بنابراین مسیر زیادی داریم در واقع «بیا تا گل برافشانیم و می‌در ساغر اندازیم / فلک را سخت بشکافیم و طرحی نو دراندازیم» ما باید در بیمه طرحی نو دراندازیم.

مدیرعامل بیمه تعاون همچنین اظهار داشت: به نظرم هر نوع نوآوری و تحول و تغییر در بحث بیمه بر اساس نیاز ایجاد می‌شود؛ به تعبیر دیگر حتماً باید نیازی از سوی مصرف‌کننده وجود داشته باشد تا آن تغییر ایجاد شود. در آماری که ارائه دادم و بیان کردم که در سال ۲۰۲۱ به اندازه سه سال ماقبل از آن در اینشورتک‌ها سرمایه‌گذاری شده است به این علت است که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و متوجه شدند که چه فرصت بزرگی برای سرمایه‌گذاری در اینشورتک‌ها وجود دارد؛ بنابراین باید احساس نیاز وجود داشته باشد و به نظرم توسعه این فضا در یک شرایط دستوری اتفاق نمی‌افتد؛ به تعبیر دیگر اصلاً این‌طور نیست که مثلاً بیمه مرکزی یا دولت یا معاونت علمی دستور بدهند که استارتاپ‌ها کاری کنند؛ بلکه باید نیاز آن وجود داشته باشد و کاری که دولت یا نهادی مانند بیمه مرکزی یا معاونت علمی باید انجام دهند، تسهیل‌گری است.

* لطفاً بگویید باید چه اقداماتی در این راستا انجام دهیم؟

مظلومی: باید تسهیل‌گری کنیم و دیگر بحث فرهنگ است. فرهنگ خرید آنلاین بیمه‌نامه تا حدودی جا افتاده است و سه الی چهار درصد از بیمه‌نامه‌ها به صورت آنلاین فروخته می‌شوند و پیش‌بینی می‌کنم این تعداد به پنج درصد هم برسد؛ اما ۹۵ درصد کماکان خرید‌های سنتی گذشته است.

وی ادامه داد: در مورد بحث فرهنگ باید بگویم که یک شرکت بیمه یک الی دو سال قبل حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیارد تومان برای فروش بیمه‌های کیلومتری هزینه کردند؛ اما اخیراً از یکی از اعضای آن شرکت سؤال کردم که چه تعداد از این نوع بیمه‌نامه فروخته‌اند بیان کرد که حدود ۴۰۰ بیمه‌نامه یعنی یک درصد از کل تبلیغاتی که انجام شده بود بازنگشته است؛ بنابراین در جامعه ما هنوز کشش لازم یا فرهنگ آن وجود ندارد، شاید به بازارسازی نیاز دارد؛ ولی بازارسازی هم به ایجاد فرهنگ نیاز دارد. امروز در مباحثی مانند اینترنت و … با مباحثی مانند تقلب مواجهیم که افراد بسیاری متضرر می‌شوند. امروز پلیس فتا به رغم تمام اقداماتی که انجام داده درگیر کلاهبرداری‌های اینترنتی است؛ ولی کماکان تقاضایی برای بیمه سایبری وجود ندارد.



گفتنی است این میزگرد با حضور علی بنیادی نائینی؛ معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، علیرضا دلیری؛ معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یونس مظلومی؛ مدیرعامل بیمه تعاون، داریوش محمدی؛ نائب رئیس هیئت مدیره بیمه ایران، سیدمهدی سادات رسول؛ مدیرعامل صندوق توسعه صادرات و فناوری شریف، همایون محبوبی؛ مدیرعامل فرابوم و فرشاد صفری؛ معاون توسعه کسب و کار فرابوم برگزار شد.

 

 

 
برچسب ها: بیمه تعاون
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
ممنوعیت پرواز هوایی برداشته شد ممنوعیت پرواز هوایی برداشته شد
پس از چند هفته تعطیلی فرودگاه‌های کشور، پرواز‌های هوایی دوباره از سر گرفته می‌شود.
مایکروسافت باز هم کارمندان خود را اخراج کرد! مایکروسافت باز هم کارمندان خود را اخراج کرد!
مایکروسافت روز چهارشنبه اعلام کرد که حدود ۹۰۰۰ کارمند را تعدیل خواهد کرد.
پخش آهنگ حبیب در صداوسیما پخش آهنگ حبیب در صداوسیما
قطعه «مرگ قو» حبیب محبیان در برنامه ققنوس صداوسیما با اجرای کامران نجف زاده پخش شد. این لحظات را می‌بینید
سعید مدنی از زندان آزاد شده است یا نه؟ سعید مدنی از زندان آزاد شده است یا نه؟
عمادالدین باقی از آزادی سعید مدنی، جامعه شناس، خبر داد و نوشت: این یکی از پاسخ‌های محکم به دشمنان ایران است که طمع بر اختلافات داخلی بسته‌اند.
وریا غفوری در خصوص حمله افراد ناشناس به کافه‌اش توضیح داد! وریا غفوری در خصوص حمله افراد ناشناس به کافه‌اش توضیح داد!
وریا غفوری، کاپیتان پیشین استقلال گفت: تعدادی تندرو کافه‌ام را تعطیل کردند. دوست دارم در کنار یک مربی بزرگ کار کنم.
جزئیات تصادف مرگبار ستاره لیورپول جزئیات تصادف مرگبار ستاره لیورپول
پلیس محلی اسپانیا جزئیات سانحه‌ای که منجر به مرگ دیوگو ژوتا، مهاجم لیورپول شد را اعلام کرد.
تحول دیجیتال و توسعه فیبر نوری، محور برنامه‌های استراتژی مخابرات است تحول دیجیتال و توسعه فیبر نوری، محور برنامه‌های استراتژی مخابرات است
مهندس جعفرپور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درمجمع عمومی عادی سالیانه که روز پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۴ به‌صورت الکترونیکی برگزار شد، با ارائه گزارشی جامع از وضعیت شرکت، به بررسی جایگاه مخابرات در بازار، افق تحول دیجیتال، ضرورت نوسازی زیرساخت‌ها، توسعه خدمات و بهینه‌سازی عملکرد پرداخت و گفت: تحول دیجیتال و توسعه فیبر نوری، محور برنامه‌های استراتژی مخابرات در آینده است.
برگزیده
پرکاربردترین روغن گیاهی جهان را بشناسید پرکاربردترین روغن گیاهی جهان را بشناسید
روغن ذرت منبع غنی ویتامین E، بهبود عملکرد سیستم عصبی، کاهش کلسترول بد خون LDL، کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه، سلامت قلب و عروق، حاوی امگا ۶ و ۹، حاوی فیتواسترول‌های طبیعی، مقاومت حرارتی بالا است.
مایکروسافت باز هم کارمندان خود را اخراج کرد! مایکروسافت باز هم کارمندان خود را اخراج کرد!
مایکروسافت روز چهارشنبه اعلام کرد که حدود ۹۰۰۰ کارمند را تعدیل خواهد کرد.
صفحه خبر بالای تصاویر