مخاطب۲۴- سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به اینکه در حال بازنگری محدوده طرح ترافیک هستیم، گفت: هدف از محدوده طرح ترافیک در مقاطعی روانسازی ترافیک بوده و بعدها با توجه به افزایش حجم آلایندهها، کاهش آلایندگیهای این محدوده که بسیار متراکم و آلودگی بالایی دارد نیز مطرح شد.
او ادامه داد: برای روانسازی ترافیک در این محدوده، ادامه منع کردن مردم از ورود خودروها به محدوده طرح مقدور نیست. هر چند تعداد خودروهایی که وارد محدوده میشوند اندک است اما خودروهای حمل و نقل عمومی، خودروهای مجاز و خودروهای ساکنین به اندازهای است که این محدوده در وضعیت اشباع قرار دارد بنابراین این مساله نمیتواند یک هدف باشد که بخواهیم روانسازی ترافیک در محدوده مرکزی شهر داشته باشیم. اینکه ماشینها با سرعت در بازار حرکت کنند، نه اولویت است و نه ضرورت دارد.
این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: آنچه ضرورت دارد دسترسی راحت مردم است و اینکه مردم بتوانند به هر نقطه از این محدوده خواستند به راحتی خود را برسانند. لازمه این مناسبسازی ایستگاههای مترو، توسعه خطوط اتوبوسرانی و توسعه خطوط ویژه در منطقه بهعنوان یک راهکار مقدماتی است. بر روی بازنگری طرح ترافیک کار میکنیم تا طرح پختهای برای بازنگری محدوده طرح ترافیک داشته باشیم که این ملاحظات در آن باشد.
او با اشاره به اینکه کاهش آلودگی هوای هسته مرکزی شهر یکی از اولویتهای مدیریت شهری است، گفت: در مقطعی طرحی به نام LEZ مطرح شد و بخشهایی از این طرح به اجرا در آمد اما این طرح بهطور کامل به اجرا در نیامد و به فراموشی سپرده شد. بازنگری این طرح برای محدوده ترافیک حتما مدنظر است اما لازمه آن، این است که همه دادهها و تصمیمها با توجه به شرایطی که کشور دارد بهروز شوند.
تشکری هاشمی تاکید کرد: به هر شکل محدوده طرح ترافیک با دید زیست محیطی و دید دسترسی راحت مردم بازنگری خواهد شد. اینکه بگوییم محدوده طرح ترافیک بازنگری میشود تا انبوه خودروها بتوانند در آنجا با حداکثر سرعت حرکت کنند و ترافیک روان شود نه معقول و نه شدنی است.