کد خبر: ۷۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
احتمال یک‌طرفه شدن محور ایلام _ مهران در روزهای جمعه و شنبه
معاون عملیات فراجا از احتمال یک طرفه شدن محور مهران به ایلام در روز‌های جمعه ۲۵ وشنبه ۲۶ شهریور ماه خبر داد.

مخاطب 24، تهران کم کم به آخرین روز‌های اعزام زوار به اجتماع عظیم پیاده‌روی اربعین نزدیک می‌شویم و آمار خروج زائران از مرز‌ها به سمت قبله‌گاه عشاق کاهش یافته است در مقابل به دلیل حجم بالای بازگشت زائران مرز‌ها کماکان شلوغ است و تمام دستگاه‌ها دست به دست به هم داده‌اند تا زوار اباعبدالله (ع) به سلامت به شهر و دیار خود بازگردند. آنچه می‌خوانید مجموعه‌ای از اخبار منتشر شده در ایسنای استانهاست.

افزایش ۱۰ درصدی مراجعه هموطنان به مهران برای تشرف به عتبات
۱۰:۵۶- استاندار ایلام گفت: از روز گذشته ۱۰ درصد به تعداد زائرین مراجعه کننده به مهران که قصد رفتن به عراق را دارند افزوده شده و ما در استان برای موج دوم حضور زائران در مهران آمادگی لازم را داریم.

دکتر «حسن بهرام‌نیا» در بازدید از پایانه برکت با تاکید بر اینکه با هرگونه تخلف در زمینه اخذ کرایه اتوبوس اضافه از زائران با جدیت برخورد می‌شود، اظهار کرد: کمیته‌ای تخصصی در این خصوص تشکیل شده تا برای موج بازگشت زوار امور را تسهیل کنند.

وی گفت: از روز گذشته ۱۰ درصد به تعداد زائرین مراجعه کننده به مهران که قصد رفتن به عراق را دارند افزوده شده و ما در استان برای موج دوم حضور زائران در مهران آمادگی لازم را داریم.
سیر تا پیاز پیاده روی اربعین + 23 شهریور
استاندار ایلام تاکید کرد: در جریان کنگره عظیم اربعین امسال رسانه‌های استان سنگ تمام گذاشته و پا به پای مسئولان و شاید بیشتر تلاش کرده، زحمت کشیده و عرق ریخته اند، الحق و الانصاف رسانه‌های استان در اربعین امسال تمام قد پای کار هستند و اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهند که این همت جای تشکر و قدردانی ویژه دارد.

استقرار بیش از ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسی یزد در مرز چذابه برای بازگشت زائران

۱۰:۵۵- مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد از استقرار اتوبوس‌های یزد در مرز چذابه خبر داد و گفت: با ظرفیت بالای ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسی استان، آماده خدمت رسانی به زائران ایرانی در مسیر بازگشت هستیم.

«محمد رستگاری» در این خصوص اظهار کرد: کار خدمات‌رسانی به زائران اربعین در استان یزد از ابتدای شهریور ماه و آغاز طرح اعزام زائران اربعین با استفاده از ظرفیت بیش از ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسی استان انجام شد و سفر‌های رفت با حداکثر توان پوشش داده شد.

وی با بیان اینکه برای اعزام زائران به مرز، دغدغه رعایت نرخ مصوب را داشتیم، افزود: در این زمینه نظارت‌های جدی انجام شد و خوشبختانه تخلف جدی در این زمینه صورت نگرفت و تمام سفر‌های رفت، با نرخ مصوب انجام شد.

رستگاری یادآور شد: فقط در دو روزی که مرز‌ها مسدود شد، امکان صدور صورت وضعیت برای رانندگان نداشتیم به همین دلیل شیب سفر‌های رفت نزولی شد، اما از امروز با آغاز سفر‌های بازگشت، خدمت‌رسانی ناوگان اتوبوسی دوباره سیر صعودی دارد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد ادامه داد: از فردا شدت سفر‌های برگشت از مرز و تقاضای اتوبوس در مرز چذابه و سایر مرز‌ها افزایش می‌یابد و بر این اساس، برنامه ریزی‌های لازم انجام شده و فردا، بیش از ۳۰ دستگاه اتوبوس در مرز چذابه مستقر و منتظر بازگشت زائران هستند تا آن‌ها را از مرز چذابه به استان بازگردانند.

رستگاری ادامه داد: ۴۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز امروز اعزام شده تا بتوانند روز پنجشنبه، بازگشت زائران را پوشش دهند و امیدواریم در این چهار پنج روز برگشت، بتوانیم زائران را در کوتاه‌ترین زمان و بهترین وضعیت کیفی به استان برگردانیم.

وی اظهار کرد: برخی زوار نیز مرز مهران را برای بازگشت انتخاب کردند که این مرز را نیز با ظرفیت حداقلی، پوشش می‌دهیم، زیرا توان عمده ما در مرز چذابه مستقر است.

رستگاری عنوان کرد: تیم هماهنگی برای هدایت و برنامه‌ریزی زائران و رانندگان در مرز چذابه مستقر هستند تا کار انتقال زائران به استان با کمترین مشکل انجام شود.

رئیس کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد اربعین استان همچنین عنوان کرد: برای روز پنجشنبه صبح، ساعت ۶:۳۰ یک رام قطار از خرمشهر به سمت استان یزد برنامه ریزی شده تا زائرانی که در عراق به سر می‌برند برای برگشت به مرز شلمچه مراجعه کنند و از طریق قطار به یزد بازگردند.

وی با اشاره به اینکه قطار در اهواز نیز توقف دارد، گفت: زائرانی که از مرز چذابه ورود می‌کنند نیز می‌توانند از اهواز برای سوار شدن به قطار اقدام کنند.

رستگاری با اشاره به هماهنگی‌ها و پیگیری‌های انجام شده توسط استاندار محترم یزد و معاون عمرانی وی برای تامین قطار برای زائران اربعین یزد، افزود: امیدواریم بتوانیم با استفاده از این توان، کار انتقال زائران به استان را با کمترین مشکل انجام دهیم.

وی تاکید کرد: زائران استان یزد برای بازگشت خود به استان به نحوی برنامه‌ریزی کنند که به قطار صبح پنجشنبه برسند تا با رفاه و آسایش بیشتری به استان بازگردند که در این رابطه زمان دقیق حرکت قطار و توقف آن در اهواز اطلاع رسانی خواهد شد.

رستگاری یادآور شد: همکاران ما تا سه روز بعد از اربعین و تا زمانی که تمامی زائران به کشور بازگردند، در مرز چذابه مستقر هستند تا به زائران خدمت رسانی کنند.

وی بیان کرد: در حوزه راهداری نیز بر اساس برنامه ریزی انجام شده، با کمک انجمن رانندگان یک دستگاه کاپرا با تجهیزات مکانیکی در اختیار این انجمن قرار گرفت تا در طول مسیر از یزد تا چذابه، به اتوبوس‌هایی که دچار نقص فنی می‌شوند، خدمات رسانی کنند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان افزود: در ورودی استان نیز در منطقه سورمق ابرکوه، مجتمع بین راهی سبحان برای خدمت رسانی به رانندگان و زائران و استراحت آن‌ها آماده سازی شده است.

اعزام ۵۶۳ اتوبوس و ۱۷۰ کامیون جهت انتقال زائران و موکب‌های اربعین

۱۰:۳۸- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران از اعزام ۵۶۳ دستگاه اتوبوس با ۱۲ هزار و ۵۲۳ زائر اربعین حسینی به سمت مرز‌های عراق تا به امروز خبر داد و گفت: همچنین در اقدامی جهادی بیش از ۱۷۰ دستگاه کامیون جهت حمل رایگان موکب‌های اربعین به کشور عراق اعزام شدند.

حسن جهانیان با اعلام خبر فوق در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جابجائی زائران اربعین سالار شهیدان بدون هیچ مشکلی در حال انجام است و نظارت‌ها بر عملکرد شرکت‌ها و ناوگان‌های حمل و نقل عمومی استان با دقت نظر تمام انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچگونه نقص فنی یا حادثه‌ای برای اتوبوس‌های اعزامی از استان رخ نداده است، اظهار کرد: مسافران از لحظه‌ای که سوار اتوبوس می‌شوند تا زمانی که در مرز‌ها از اتوبوس پیاده می‌شوند، تحت پوشش بیمه قرار دارند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران با اشاره به استمرار حضور اتوبوس‌ها در مرز برای بازگرداندن مسافران تا چند روز بعد از اربعین، یادآوری کرد: تا زمانی که مسافران مازندرانی در مرز حضور داشته باشند، روند بازگرداندن آن‌ها ادامه خواهد داشت و از این بابت نگرانی‌ای وجود ندارد.

جهانیان همچنین از اعزام بیش از ۱۷۰ دستگاه کامیون جهت حمل رایگان موکب‌های اربعین از مازندران به عراق خبر داد و گفت: این اقدام با مشارکت کانون انجمن‌های صنفی کارگری و کارفرمایی، اتحادیه حمل بار و شرکت‌های حمل و نقل و باربری مازندران جهت رفع چالش‌ها و دغدغه‌های برگزاری مراسم اربعین حسینی انجام گرفت.

وی از مردم درخواست کرد: با مشارکت در اعلام مرز‌های ورودی مورد نظر خود در زمان بازگشت از عراق از طریق سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱، سازمان راهداری را جهت برنامه‌ریزی برای اعزام ناوگان حمل ونقل به مرز‌ها کمک کنند.

احتمال یک‌طرفه شدن محور ایلام _ مهران در روز‌های جمعه و شنبه

۱۰:۳۶- معاون عملیات فراجا از احتمال یک طرفه شدن محور مهران به ایلام در روز‌های جمعه ۲۵ وشنبه ۲۶ شهریور ماه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه یک روز مانده به اربعین و روز اربعین حسینی قطعاً با خیل عظیم زائرانی که از کشور عراق به سمت مرز‌های ایران به خصوص مرز مهران عزیمت می‌کنند مواجه خواهیم بود پیش بینی می‌کنیم با ترافیک سنگین در محور مهران به ایلام روبرو باشیم و مجبور شویم این محور را یکطرفه کنیم.
سردار " حسین ساجدی نیا" در ارتباط ویدئو کنفرانسی با فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران که در مرکز مانیتورینگ شهرستان مهران انجام شد، اظهار کرد: وضعیت خوبی را در تمامی مرز‌ها شاهد هستیم و طبق آماری که از شب گذشته تا به این لحظه بدست آوردیم ورود زائران به کشور در حال افزایش بوده و تعداد ورودی‌ها نسبت به خروجی زائران هم بیشتر است.

وی با بیان اینکه تردد زائران در مرز مهران به سهولت در حال انجام است، افزود: در مرز شلمچه نیز تردد روان زائران را شاهد هستیم و بیشتر اتباع خارجی به ویژه اتباع افغانستانی از این مرز تردد دارند.

معاون عملیات فراجا، ادامه داد: عبور و مرور در جاده‌های منتهی به مرز‌ها در حال انجام است و ماموران پلیس در هر جایگاهی که برای آن‌ها پیش بینی شده مستقر شده و ماموریت‌های خود را به خوبی انجام می‌دهند.

ساجدی‌نیا وضعیت تردد در مرز خسروی را هم عادی توصیف کرد و گفت: موج برگشت زائران از این مرز نیز در سایه امنیت کاملی که با همکاری مرزبانی‌های دو طرف آغاز شده به تدریج در حال افزایش است و ماموران ما در حال خدمت رسانی به این عزیزان هستند.

این مقام ارشد فراجا در خصوص وضعیت تصادفات در محور‌های منتهی به مرز‌ها عنوان داشت: تا کنون مورد خاصی گزارش نشده و بیشتر تصادفات هم خسارتی بودند. صبح امروز هم به دلیل تصادف خسارتی که در تونل آزادی مسیر محور مهران به ایلام رخ داده بود شاهد ترافیک سنگین در این محور بودیم که با رصد خوبی که صورت گرفت بلافاصله نیرو‌های پلیس راهور در محل حضور یافته و نسبت بازگشایی مسیر اقدام کردند و هم اکنون این مسیر باز و تردد در آن روان است.

ساجدی‌نیا در خاتمه از احتمال یک طرفه شدن محور مهران به ایلام در روز‌های جمعه ۲۵ وشنبه ۲۶ شهریور ماه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه یک روز مانده به اربعین و روز اربعین حسینی قطعاً با خیل عظیم زائرانی که از کشور عراق به سمت مرز‌های ایران به خصوص مرز مهران عزیمت می‌کنند مواجه خواهیم بود پیش بینی می‌کنیم با ترافیک سنگین در محور مهران به ایلام روبرو باشیم و مجبور شویم این محور را یکطرفه کنیم.

افزایش ۵۰ درصدی "ترافیک بازگشت" زوار اربعین در کرمانشاه/ کاهش ۷۹ درصدی فوتی‌ها

۱۰:۳۵- رییس پلیس راه استان کرمانشاه از افزایش ۵۰ درصدی ترافیک بازگشت زوار اربعین در سطح محور‌های استان خبر داد.

سرهنگ کیخسرو دستغیب در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اوج گیری تدریجی موج بازگشت زوار گفت: در حال حاضر بار اصلی ترافیک در محور‌های بازگشت زوار است و شاهد افزایش ۵۰ درصد ترافیک در این محور‌ها نسبت به روز‌های عادی سال هستیم.

وی افزود: در حال حاضر ترافیک در محور ایلام به سمت حمیل نیمه سنگین و نیز محور قصرشیرین و سرپل ذهاب به سمت کرمانشاه پرحجم، اما روان است.

دستغیب گفت: همچنین در محور اسلام آبادغرب-کرمانشاه-بیستون با ترافیک سنگین، اما روان مواجه هستیم.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه با اشاره به وجود گره‌های ترافیکی در برخی محور‌ها گفت: در حال حاضر در ورودی ماهیدشت و نیز در محل امام زاده باقر (ع) شهربیستون شاهد گره‌های ترافیکی هستیم که نیرو‌ها مستقر بوده و اقدامات لازم جهت تسهیل در تردد زوار در حال انجام است.

دستغیب با اشاره به اوج گیری موج بازگشت در روز‌های ۲۷ تا ۲۹ شهریور ماه گفت: با توجه به خستگی زوار در این مسیر نگران افزایش تصادفات در موج بازگشت هستیم.

وی افزود: عمده تصادفات در موج بازگشت با توجه به تجربیات سال‌های گذشته عمدتا از نوع واژگونی ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده خودرو است، بنابراین از زوار درخواست داریم که حتما در طول مسیر در موکب‌ها استراحت کرده و از رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی بطور جد خودداری کنند.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه به آمار تصادفات در طول اجرای طرح اربعین هم اشاره کرد و افزود: در طول اجرای این طرح تاکنون شش فوتی داشته ایم که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ که آخرین پیاده روی اربعین قبل از کرونا بوده است، حدود ۷۹ درصد کاهش داشته است.

تردد در مرز‌های شش‌گانه روان است/ثبت ۳میلیون خروجی از مرز‌ها



۱۰:۱۴- وزیرکشور گفت: تاکنون افزون بر سه میلیون خروجی و یک میلیون و ۵۰۰ هزار ورودی از مرز‌های شش‌گانه با کشور عراق به ثبت رسیده است و در مجموع بیش از چهار و نیم میلیون نفر زائر از مرز‌های کشور با عراق تردد کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی استانداری ایلام، دکتر «احمد وحیدی» در حاشیه بازدید از پایانه مرزی مهران افزود: هم‌اکنون تردد در همه مرز‌های مشترک با کشور عراق روان است و زوار به راحتی می‌توانند بدون هیچ مشکلی به عتبات عالیات مشرف شوند.

وی گفت: هیچ مشکلی در پایانه‌های مرزی به کشور عراق نداریم و هر کسی می‌خواهد به عتبات عالیات برود می‌تواند از مرز تعیین شده وارد کشور عراق شود.

وزیر کشور ادامه داد: تاکنون افزون بر سه میلیون خروجی و یک میلیون و ۵۰۰ هزار ورودی از مرز‌های شش‌گانه با کشور عراق به ثبت رسیده است و در مجموع بیش از چهار و نیم میلیون نفر زائر از مرز‌های کشور با عراق تردد کردند.

وی ادامه داد: مواکب بسیار خوب به زوار خدمات‌رسانی می‌کنند و خدمات و پذیرایی در مرز‌ها بسیار خوب است و مواکب با تمامی ظرفیت در خدمت‌رسانی به زوار هستند.

وی افزود: تردد در تمامی مرز‌ها روان و سهل است و برای عزیزانی که می‌توانند به عتبات عالیات مشرف شوند فرصت بسیار مناسبی است.

وحیدی در خصوص مشکل اتباع افغانی و پاکستانی در مرز شلمچه که قصد ورود به کشور عراق را داشتند، گفت: مشکل این اتباع با هماهنگی مرزبانی و دولت عراق حل شده و می‌توانند بدون هیچ مشکلی به عتبات عالیات مشرف شوند.

تردد در مرز شلمچه روان است/آغاز پیک بازگشت زائران
۰۹:۴۰- فرماندار خرمشهر از آغاز پیک بازگشت زائران اربعین حسینی از مرز شلمچه خبر داد.

نادر عمید زاده در گفتگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت تردد زادران اربعین حسینی از مرز شلمچه اظهار کرد: روند تردد زائران به سمت عراق روان است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی با بیان این‌که پیک بازگشت زائران آغاز شده است، گفت: در حال حاضر میزان برگشت زائران بیشتر از رفتن به عراق است.

فرماندار خرمشهر با اشاره به ادامه خدمات به زائران اربعین حسینی در مرزها، بیان کرد: اتوبوس‌های بین شهری برای جا به جایی زائران در مرز مستقر هستند و اتوبوس‌هایی هم برای جابه‌جایی زائران تا پارکینگ نیز وجود دارد.

عمیدزاده گفت: با این وجود زمانی که تعداد افراد زیادی در یک بازه زمانی کوتاه وارد کشور می‌شوند، ممکن است شرایط کمی تغییر کند.

اعزام ۴۰۰۰ زائر خراسان شمالی با ناوگان عمومی مسافری به مرز مهران
۰۹:۳۶- سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی از اعزام بیش از ۴۰۰۰ زائر این استان با ناوگان عمومی مسافری به مرز مهران خبر داد.

محمد مشتری در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: ۴۳۹۷ زائر از مبادی شهرستان‌های خراسان شمالی با ۱۵۸ دستگاه ناوگان عمومی مسافری طی اجرای طرح اربعین تا بیست و یکم ماه جاری به مرز مهران اعزام شدند.

وی گفت: همچنین در این مدت ۴۶۷۲ دستگاه وسیله نقلیه شخصی از خراسان شمالی به مقصد مرز‌های شش گانه‌ای که برای ورود زائران حسینی به خاک عراق پیش بینی شده است تردد کردند که از این تعداد، مقصد ۷۸ درصد مرز مهران، ۱۰ درصد مرز خسروی، چهار درصد مرز تمرچین، سه درصد چذابه، دو درصد شلمچه و یک درصد باشماق بوده است.

مشتری افزود: اوج بازگشت زائران اربعین حسینی استان، ۲۳ شهریور ماه است و به همین منظور ۵ تیم از این اداره کل به مرز مهران اعزام شده اند تا هماهنگی‌های لازم را برای تامین اتوبوس زائران انجام دهند.

وی اظهار کرد: سامانه ۲۰۰۰۱۴۱ برای نخستین بار از سوی سازمان ایجاد شده است تا زائران حسینی پس از خاتمه زیارت در خاک عراق به این سامانه پیامک بدهند و پایان سفر خود را اعلام کنند تا همکاران ما که در مرز مهران حضور دارند وسیله نقلیه را در کمترین زمان تهیه کنند.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی ادامه داد: زائران می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را از طریق میز پاسخگویی و رسیدگی به شکایات زائران اربعین حسینی مستقر در پایانه‌های عمومی مسافری و سامانه تلفنی ۱۴۱ مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای استان، اطلاع دهند.

کرمانی‌ها مرز شلمچه را برای بازگشت انتخاب کنند/ انتقال بیش از ۲۵۰۰۰ زائر به مرز‌ها
۰۹:۰۲ -مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان گفت: امکانات استان کرمان در مرز شلمچه خوب است و کرمانی‌ها سعی کنند این مرز را برای بازگشت انتخاب کنند.

احسان عراقی زاده صبح امروز ۲۳ شهریورماه در هشتمین جلسه ستاد اربعین استان کرمان اظهار کرد: تاکنون ۷۵۰ دستگاه اتوبوس ۲۵ هزار و ۱۰۰ زائر کرمانی را به مرز‌های مهران و شلمچه منتقل کرده اند و ۲۱۰ دستگاه اتوبوس ۷۲۰۰ مسافر را از مرز شلمچه به استان بازگردانده اند.

به گفته او، هشت تیم راهداری در مرز‌های مهران و شلمچه و ۱۵ دستگاه هایلوکس و ۱۰ تریلر و کمپرسی از استان کرمان به مرز اعزام شده اند.

طبق اعلام عراقی زاده، امکانات استان کرمان در مرز شلمچه خوب است و کرمانی‌ها سعی کنند این مرز را برای بازگشت انتخاب کنند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علی جلالی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان نیز در این جلسه از فرمانداران درخواست کرد که برای امنیت زائران و اماکن متبرکه تدابیری اتخاذ شود تا مشکلی رخ ندهد.

وی اظهار کرد: اوقاف استان کرمان از ۲۰ موکب در کشور عراق حمایت کرده و به موکب ماهان ۵۰ میلیون تومان وجه نقد و اقلام غیرنقدی نیز کمک کردیم و دو موکب در مرز میرجاوه و ایرانشهر نیز داریم.

همچنین مجید ارجونی مدیرکل راه آهن منطقه کرمان نیز در این جلسه گفت: حدود ۴۰۰۰ کرمانی از طریق قطار به خرمشهر اعزام شده اند و یک قطار ویژه از خرمشهر به مقصد کرمان - زاهدان گذاشته شده است.

زمان اعزام هوایی دومین گروه زائران اربعین هرمزگانی به نجف اعلام شد

۰۸:۵۹- دومین اعزام هوایی زائران اربعین هرمزگانی از بندرعباس به مقصد نجف و بالعکس، ۲۷ شهریور صورت می‌گیرد.

معاون حج و زیارت هرمزگان در تشریح این خبر، گفت: بعلت ازدحام جمعیت در پایانه‌های مرزی، گذرنامه‌های موقت اربعین صادر نمی‌شود و اعزام زائران با اتوبوس نیز متوقف شده است.

سجاد قادری با بیان اینکه به همین علت گذرنامه‌های اربعین، تمدید هم نمی‌شود، تصریح کرد: نخستین اعزام هوایی زائران هرمزگانی به کشور عراق، ۲۰ شهریور در یک پرواز ۹۳ نفره صورت گرفت.

معاون حج و زیارت هرمزگان خاطرنشان کرد: ۴۸ هزار و ۳۷۸ تن از هرمزگان برای رفتن به کشور عراق در سامانه سماح نام نویسی کردند که از این شمار تاکنون ۴۸ هزار و ۱۳۳ تن اعزام شده اند.

وی با اشاره به اینکه حدود هفت هزار و ۸۷۵ تن از زائران نیز به استان بازگشتند، عنوان کرد: زائران اربعین اقامتشان در شهر‌های زیارتی نجف و کربلا را به حداقل برسانند و برای بازگشت به کشور قبل از روز اربعین، برنامه ریزی کنند.

زائران اربعین به این نکات توجه کنند
۰۸:۵۷- مسئول امور روحانیون ستاد بازسازی عتبات عالیات چهارمحال و بختیاری با اشاره به بالا بودن ازدحام در حرم‌های مطهر، گفت: زوار سعی کنند پس از اتمام عبادت خود با سرعت بیشتری از حرم‌های خارج شوند تا فرصت عبادت و زیارت برای سایر افراد نیز مهیا شود.

حجت‌الاسلام البرز رئیسی در گفتگو با ایسنا درخصوص نکاتی که باید زواری که عازم تشرف به عتبات عالیات هستند مورد توجه ویژه قرار دهند، اظهار کرد: توصیه می‌شود افراد در سفر اربعین از البسه راحت استفاده کنند و از به همراه داشتن بار سنگین خودداری کنند.

مسئول امور روحانیون ستاد بازسازی عتبات عالیات چهارمحال و بختیاری با اشاره به معنویات ویژه‌ای که در سفر اربعین وجود دارد، افزود: در این سفر باید حرمت مسئولان و مردم عراقی را حفظ کنیم چراکه در این سفر مردم ایران و زوار امام حسین (ع) میهمان مردم عراق هستند به همین دلیل باید با اخلاص با مردم و مسئولانی که درحال پذیرایی از زائران حسینی هستند برخورد شود، برخی از مردم عراق در طول سال اموال خود را برای پذیرایی از زائران حسینی در اربعین ذخیره می‌کنند و باید قدردان این مردم بود.

وی ادامه داد: با توجه به مسافتی که باید زوار اربعین پیاده‌روی داشته باشند توصیه می‌شود این افراد از کفش راحت استفاده کنند، همچنین در حدود ۱۰۰ کیلومتر پیاده‌روی اربعین موکب‌های مختلف ایرانی و عراقی حضور دارند و با فرارسیدن زمان اذان در تمامی این موکب‌ها نماز جماعت اقامه می‌شود و زوار بزرگوار می‌توانند از فیض نماز اول وقت بهره‌مند شوند.

رئیسی با تاکید براینکه زوار حتما قرآن و مفاتیح‌الجنان به همراه داشته باشند، عنوان کرد: زوار می‌توانند با حرکت به سمت کوفه اعمال مسجد کوفه را به جا آورند و در مسیر راه دعا برای دیگران و استغفار را فراموش نکنند و در برخی مکان‌ها که عکس‌برداری ممنوع است از انجام این کار بپرهیزند و درمجموع توجه داشته باشند این سفر یک فرصت معنوی برای افراد است و توصیه می‌شود زوار از اختصاص دادن بخش زیادی از سفر خود به عکاسی بپرهیزند.

مسئول امور روحانیون ستاد بازسازی عتبات عالیات چهارمحال و بختیاری با اشاره به بالا بودن ازدحام در حرم‌های مطهر، اضافه کرد: زوار سعی کنند پس از اتمام عبادت خود با سرعت بیشتری از حرم‌های اطهار خارج شوند تا فرصت عبادت و زیارت برای سایر افراد نیز مهیا شود همچنین با توجه به شلوغ بودن حرم‌های مطهر در زمان زیارت اربعین زوار حسینی توجه داشته باشند با آرامش در مسیر حرکت کنند.

وی تصریح کرد: شرایط تامین آب در کشور عراق با مشکلاتی مواجه است و به همین دلیل به زائران حسینی توصیه می‌شود در مصرف آب دقت داشته باشند و از اسراف خودداری کنند همچنین به همراه داشتن گذرنامه در سفر اربعین بسیار مهم است، اما توصیه می‌شود زوار از به همراه داشتن مدارک مهم و بیشتر از حد نیاز خودداری کنند چراکه با وجود گذرنامه به همراه داشتن سایر مدارک شناسایی همچون کارت ملی ضرورت ندارد.

رئیسی با بیان اینکه به بانوان توصیه می‌شود در پیاده‌روی اربعین در گروه‌های پنج‌نفره حرکت کنند، یادآور شد: توصیه می‌شود افراد تلفن همراه خود و شماره ضروری مانند تلفن منزل، نام گروه و نام استان را بر روی کاغذی نوشته و پشت تلفن همراه خود نصب کنند.

مسئول امور روحانیون ستاد بازسازی عتبات عالیات چهارمحال و بختیاری بیان کرد: این استان ۲۹ موکب در قالب چهار قرارگاه دارد که از این تعداد یک قرارگاه در شلمچه و سه قرارگاه در کشور عراق قرار دارند همچنین مرکز درمانی نیز در خیابان میثم تمار در کربلا وجود دارد که زوار می‌توانند درصورت نیاز از این مرکز استفاده کنند، در قسمت پشت حرم امام حسین (ع) یا تل زینبیه نیز موکب حضرت زینب (س) وجود دارد که بانوان می‌توانند از این موکب استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که قصد ارسال نذورات خود برای سفر اربعین را دارند می‌توانند به سازمان عتبات عالیات در چهارمحال و بختیاری مراجعه کنند.

خروجی روزانه مرز خسروی به کمتر از ۱۰ هزار نفر رسید
۰۸:۴۷- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه از خروج بیش از ۹۷۰۰ زائر از مرز خسروی در روز گذشته (۲۲ شهریور) خبر داد.

فریبرز کرمی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه روز گذشته ۹۷۶۵ زائر از مرز خسروی عازم عتبات عالیت شدند، مجموع افرادی که از زمان بازگشایی مرز خسروی (۲۳ مرداد) تاکنون از این مرز عبور کرده‌اند را بیش از ۲۲۰ هزار نفر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون اوج تردد مربوط به ورود زائران است، یادآور شد: روز گذشته بیش از ۱۹ هزار زائر از مرز خسروی وارد کشور شدند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه مجموع زائرینی که تاکنون از مرز خسروی به کشور برگشتند را بیش از ۵۷ هزار نفر اعلام کرد.

کرمی با اشاره به روند کاهشی خروج زوار از خسروی و افزایش بازگشت به کشور از این مرز، خاطرنشان کرد: اکنون تمرکز اصلی ارائه خدمات برای موج بازگشت زوار است.

موکب شهدای کارگر در زائرسرای میرجاوه راه اندازی شد
۰۵:۵۹- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: با تلاش مجموعه دستگاه‌های وابسته به وزارت متبوع و در راستای تکریم و خدمت رسانی به زائران پاکستانی اربعین حسینی، موکبی مزین به نام «شهدای کارگر» در زائرسرای امام رضا (ع) میرجاوه راه اندازی شد.

حامد آرامش در گفتگو با ایسنا- افزود: ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهزیستی، تامین اجتماعی، آموزش فنی و حرفه ای، مدیریت درمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق کارآفرینی امید، بانک رفاه کارگران، بانک توسعه تعاون و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بعنوان دستگاه‌های تابعه وزارت کار در استان و هلدینگ صدر تامین وابسته به شستا در قالب دو موکب به زوار پاکستانی اربعین حسینی خدمت ارائه می‌کنند.

وی اظهار کرد: از شروع کار موکب‌ها در زائر سرای امام رضا علیه السلام در پایانه مرزی میرجاوه با هماهنگی ستاد اربعین وزارت متبوع و ستاد اربعین استان، موکب‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تمام توان در راه خدمت به عاشقان و دلدادگان ابا عبدالله الحسین که از کشور دوست و همسایه پاکستان وارد کشور به قصد زیارت عتبات عالیات می‌شوند، گام بر داشته اند.

رییس ستاد اربعین حسینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان یادآور شد: در موکب شهدای کارگر، علاوه بر توزیع غذای گرم و نذورات، از خدمات تخصصی دستگاه‌هایی مانند بهزیستی، فنی و حرفه‌ای و مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان استفاده می‌شود.

آرامش اضافه کرد: ارائه خدمات بهداشتی درمانی، ساماندهی زائران، حمل زائران ناتوان با ویلچر و توزیع وسایل کمک توانبخشی، بخشی از خدمات شاخص موکب‌های ستاد اربعین دستگاه‌های تابعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان وبلوچستان در مرز میرجاوه است.

وی اظهار کرد: همچنین محموله آب معدنی به ارزش ۴۰۰ میلیون ریال توسط ستاد اربعین حسینی دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سیستان و بلوچستان از محل نذورات مردمی خریداری و به ستاد اربعین استان تحویل شد.

توزیع اقلام فرهنگی در بین زائران پاکستانی
۰۵:۵۸- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میرجاوه از توزیع اقلام فرهنگی در بین زائران پاکستانی در پایانه مرزی این شهرستان خبر داد.

عبدالله کرد در گفتگو با ایسنا افزود: تعداد ۴۰۰ کتاب راهنمای گردشگری فارسی و انگلیسی، کتاب شعر فارسی از زبان شاعران اهل سنت در وصف اهل بیت و ۱۰۰ بسته غذایی، در پایانه مرزی میرجاوه در بین زائران پاکستانی توزیع شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی میرجاوه افزود: همچنین باحضور معاون سیاسی امنیتی فرماندار میرجاوه و نیز معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از نحوه خدمات‌رسانی به زائران پاکستانی اربعین حسینی در زائرسرای امام‌رضا (ع) و موکب‌های مستقر در زائرسرا و پایانه مرزی بازدید به‌عمل آمده است.

وی خاطرنشان کرد: در دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری واقع در پایانه مرزی میرجاوه نیز اقداماتی در زمینه راهنمایی به‌ویژه مترجمی به زبان اردو و انگلیسی، توزیع اقلام فرهنگی، توزیع سیمکارت و ... انجام شده است.

برچسب ها: اربعین کربلا
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
برگزیده
حکم توماج صالحی اعدام است title
وکیل توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران خبر از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش داد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.