کد خبر: ۷۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
رسانه‌های روسیه بامداد چهارشنبه از درگذشت میخائیل گورباچف، اخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در سن ۹۱ سالگی خبر دادند.

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی روز سه‌شنبه در سن ۹۲ سالگی درگذشت. به گزارش مخاطب24: بیمارستان «کلینیک مرکزی» روسیه با انتشار بیانیه‌ای نوشته است که گورباچف «بعد از یک دوره طولانی بیماری سخت» شامگاه سه‌شنبه چشم از جهان فروبست.

درگذشت میخائیل گورباچف، اخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی

میخائیل گورباچف از سال ۱۹۸۵ تا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رهبر این کشور بود. وی از همان نخستین روزهای زمامداری خود دست به اصلاحات گسترده اقتصادی و سیاسی در کشور زد. گورباچف در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ از سمت خود کناره‌گیری کرد و در همان روز اتحاد جماهیر شوروی منحل شد.

 

وی در اکتبر ۱۹۹۰ به‌دلیل نقش در پایان جنگ سرد برنده جایزه صلح نوبل شد. از جمله برجسته‌ترین اقدامات وی جلوگیری از دخالت نظامی در کشورهای عضو جماهیر شوروی و عدم اعزام نیروی نظامی برای مقابله با جنبش‌های استقلال طلب بود.

یک منبع نزدیک به گورباچف گفته است که پیکر او در قبرستان نوو دیویچیه مسکو در کنار همسرش به خاک سپرده خواهد شد.

این منبع گفت: میخائیل همانطور که خواسته بود در کنار همسرش رایسا در قبرستان نوو-دیویچیه به خاک سپرده خواهد شد.

 

اولین واکنش دفتر ولادیمیر پوتین به درگذشت گورباچف

پس از اعلام خبر درگذشت میخائیل گورباچف؛ دفتر ریاست جمهوری روسیه به این خبر واکنش نشان داد.

در همین ارتباط «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در سخنانی اعلام نمود که پوتین عمیقاً بابت مرگ گورباچف تسلیت می‌گوید و صبح برای خانواده و دوستانش تلگرام تسلیت ارسال خواهد کرد.

واکنش رئیس‌جمهور آمریکا به درگذشت گورباچف

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در پی درگذشت میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی بیانیه‌ای صادر کرد.

بایدن در این بیانیه نوشته است: «میخائیل گورباچف مردی با آینده‌نگری کم‌نظیر بود. زمانی که به قدرت رسید جنگ سرد برای حدود ۴۰ سال و کمونیسم برای مدتی طولانی‌تر با پیامد‌های ویرانگر ادامه داشت.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه نوشته است: «در آن زمان، تعداد کمی از مقامات بلندپایه شوروی شجاعت پذیرش این را داشتند که همه چیز باید تغییر کند. من در آن زمان به عنوان عضوی از کمیته روابط خارجی سنا دیدم که او به دنیال تغییر و حتی فراتر از آن است.»

بایدن در ادامه به تلاش بی‌وقفه گورباچف و همکاری او با رونالد ریگان برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا و شوروی اشاره کرد و افزود: «اقدامات او باعث شد که مردم سراسر جهان برای پایان مسابقه تسلیحات هسته‌ای دعا کنند.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه به سیاست‌های کلیدی گورباچف، در عرصه‌های سیاست و اقتصاد موسوم به گلاسنوست و پروستریکا اشاره کرد و افزود: «پس از چندین دهه سرکوب وحشیانه سیاسی، گورباچف اصلاحات دموکراتیک را پذیرفت. او به گلاسنوست و پروستریکا - گشایش و بازسازی - نه به عنوان یک شعار، بلکه به عنوان مسیری رو به جلو برای مردم اتحاد جماهیر شوروی اعتقاد داشت.»

جو بایدن افزود: «این‌ها عملکرد یک رهبر نادر بود، فردی با تصور آینده‌ای متفاوت و شجاعت به خطر انداختن تمام حرفه خود برای رسیدن به جهانی امن‌تر و آزادی بیشتر برای میلیون‌ها نفر. او حتی سال‌ها پس از ترک سمت خود همچنان عمیقاً درگیر این قضیه بود.»

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به دیدار خود با گورباچف در سال ۲۰۰۹ نوشته است: «زمانی که آقای گورباچف سال ۲۰۰۹ از کاخ سفید بازدید کرد، ما برای مدت طولانی در مورد کار مداوم کشورهایمان برای کاهش ذخیره‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه صحبت کردیم. به سادگی قابل درک بود که چرا بسیاری در سراسر جهان برای او احترام زیادی قائل بودند.»

بایدن در پایان عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده و دوستان گورباچف و مردمی که در همه جا از «اعتقاد او به دنیای بهتر» بهره‌مند شدند ابراز داشت.

درگذشت میخائیل گورباچف، اخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی

 

درگذشت میخائیل گورباچف، اخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی

 

درگذشت میخائیل گورباچف، اخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی

 

درگذشت میخائیل گورباچف، اخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی

 

واکنش ها به درگذشت میخائیل گورباچف

 

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم از درگذشت میخائیل گورباچف ابراز ناراحتی عمیق و خاطرنشان کرد که آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق "یک دولتمرد منحصر به فرد بود که مسیر تاریخ را تغییر داد.

گوترش در بیانیه‌ای گفت که گورباچف ​​"بیش از هر کس دیگری برای پایان مسالمت آمیز جنگ سرد تلاش کرد" و افزود که با خروج او "جهان یک رهبر بزرگ جهانی را از دست داد که به چندجانبه گرایی متعهد بود و خستگی ناپذیر از صلح دفاع کرد."

عبدالله شاهد، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ابراز تاسف از  مرگ میخائیل گورباچف، گفت: «از اطلاع از درگذشت میخائیل گورباچف، آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی و برنده جایزه صلح نوبل (۱۹۹۰) متأسفم کسی که مسیر اصلاحات رادیکالی را آغاز کرد و همچنین منجر به پایان جنگ سرد بدون خونریزی شد.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم از فوت گورباچف ​​که وی را "شجاع و صادق" توصیف کرد، ابراز تاسف کرد و در توییتر نوشت: «بابت درگذشت گورباچف ​​متأسفم. من همیشه شجاعت و صداقتی که او برای پایان دادن به جنگ سرد نشان داد را تحسین کرده‌ام. در حالی که رئیس‌جمهور روسیه به حملات خود علیه اوکراین ادامه می‌دهد، تعهد خستگی‌ناپذیر او (گورباچف) به باز بودن جامعه شوروی نمونه‌ای برای همه است.»

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق شوروی، سهم عمیقی در امنیت و ثبات جهانی داشته است.

تراس در توییتر نوشت: «میخائیل گورباچف ​​یک دولتمرد برجسته بود که سهم عمیقی در امنیت و ثبات جهانی داشت و با رهبران غربی برای پایان دادن به جنگ سرد همکاری کرد. ااکنون بیش از هر زمان دیگری، این میراث همکاری و صلح باید غالب شود.

 امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم از فوت میخائیل گورباچف ​​ابراز تاسف کرد و در توییتی نوشت که «گورباچف مردی صلح‌طلب بود که انتخاب‌هایش راه آزادی را برای روس‌ها هموار کرد. تعهد او به صلح در اروپا تاریخ مشترک ما را تغییر داد.»

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی ادای احترام کرد و او را به عنوان یک رهبر تاریخی توصیف کرد که به تغییر روابط ایالات متحده و روسیه در طول جنگ سرد کمک کرد.

بولتون در توییتر نوشت: گورباچف ​​یک رهبر تاریخی بود و جنگ سرد زمانی به نقطه عطف قطعی رسید که او با [جورج] بوش در اجلاس هلسینکی در سپتامبر ۱۹۹۰ در سپتامبر ۱۹۹۰ برای مخالفت با تهاجم صدام به کویت پیوست.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، میخائیل گورباچف را ​​یک رهبر قابل اعتماد و مورد احترام خواند که نقشی تعیین کننده برای پایان دادن به جنگ سرد و فروریختن پرده آهنین ایفا کرد.

فون درلاین گفت: این اقدام راه را برای اروپای آزاد باز کرد... این میراث میراثی است که ما فراموش نخواهیم کرد.

بنیاد و موسسه ریگان اعلام کرد که در غم از دست دادن رهبر شوروی سابق میخائیل گورباچف، مردی که زمانی دشمن سیاسی رونالد ریگان بود و در نهایت دوست شد، سوگواری می کند. این بنیاد گفت: افکار و دعاهای ما برای خانواده گورباچف ​​و مردم روسیه است. 

 کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه دولت بوش گفت که از شنیدن خبر درگذشت میخائیل گورباچف ​​متأسفم.  رایس گفت: او مردی بود که تلاش کرد زندگی بهتری را برای مردمش به ارمغان بیاورد. زندگی او ثمربخش بود، زیرا بدون او و شجاعت او پایان دادن مسالمت آمیز به جنگ سرما ممکن نبود. 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.