اختلاف تا ۸۲۰ میلیون؛ علت هجوم میلیونی به قرعهکشیها
به گزارش مخاطب ۲۴، در یازدهمین مرحله عرضه محصولات ایرانخودرو، خودروهایی از جمله پژو ۲۰۷ در نسخههای مختلف، رانا پلاس، دنا پلاس، سورن پلاس، ریرا اتوماتیک و چند مدل از محصولات هایما به فروش گذاشته شدهاند. بررسی قیمت کارخانهای این خودروها در مقایسه با نرخهای بازار آزاد نشان میدهد اختلاف قیمتها در برخی مدلها به بیش از ۸۰۰ میلیون تومان میرسد؛ عاملی که به گفته کارشناسان، دلیل اصلی ثبتنام ۵ تا ۶ میلیون نفر برای ظرفیتهای محدود فروش است.
بر اساس این بررسی، پژو ۲۰۷ با موتور TU۳ با کد ۲۶۹۰۵، در کارخانه به قیمت ۷۹۷ میلیون و ۴۳۹ هزار تومان عرضه میشود، در حالی که قیمت این خودرو در بازار حدود یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان است. به این ترتیب، اختلاف قیمت کارخانه تا بازار این خودرو حدود ۲۸۳ میلیون تومان برآورد میشود.
ریرا اتوماتیک با کد ۳۴۲۰۲ نیز با قیمت کارخانهای یک میلیارد و ۵۰۱ میلیون و ۵۹۱ هزار تومان عرضه میشود، اما نرخ آن در بازار به حدود دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان میرسد؛ یعنی اختلافی نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان.
در بخش محصولات سورن، سورن پلاس XU۷P با کد ۵۸۴۰۴، قیمت کارخانهای ۷۹۸ میلیون و ۴۰ هزار تومان دارد و در بازار حدود یک میلیارد و ۴۵ میلیون تومان معامله میشود که اختلافی در حدود ۲۴۷ میلیون تومان را نشان میدهد.
همچنین پژو ۲۰۷ دندهای سقف شیشهای با رینگ فولادی (کد ۶۰۴۱۱) در کارخانه ۸۶۰ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان قیمتگذاری شده، در حالی که بهای آن در بازار به حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان میرسد؛ اختلافی نزدیک به ۲۴۰ میلیون تومان.
رانا پلاس ارتقایافته با کد ۶۱۷۰ نیز با قیمت کارخانهای ۷۹۷ میلیون و ۸۷۹ هزار تومان عرضه میشود و قیمت بازار آن حدود یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان است؛ یعنی سودی حدود ۲۳۲ میلیون تومان برای خریدار.
در میان محصولات خانواده دنا، دنا پلاس دندهای EF۷P با گیربکس MT۶ و رینگ فولادی (کد ۷۰۹۰۸) در کارخانه ۹۵۲ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان قیمت دارد، اما در بازار با نرخ حدود یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان معامله میشود که اختلافی در حدود ۴۲۸ میلیون تومان را نشان میدهد.
اختلاف قیمت در محصولات هایما چشمگیرتر است. هایما S۵ پرو با کد ۵۲۳۰۱، با قیمت کارخانهای یک میلیارد و ۹۶۲ میلیون تومان عرضه میشود و در بازار حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ اختلافی در حدود ۵۳۸ میلیون تومان.
هایما S۷ پرو (کد ۵۱۹۰۱) نیز از دو میلیارد و ۷۸ میلیون تومان در کارخانه به حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در بازار میرسد؛ یعنی اختلافی نزدیک به ۶۲۲ میلیون تومان.
بیشترین فاصله قیمتی به هایما S۸ با کد ۵۲۶۰۲ مربوط میشود که قیمت کارخانهای آن دو میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است؛ اختلافی در حدود ۸۲۰ میلیون تومان.
در نهایت، هایما ۷X با کد ۵۳۰۰۲، با قیمت کارخانهای دو میلیارد و ۱۷۱ میلیون تومان عرضه میشود و در بازار حدود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد که اختلافی نزدیک به ۶۳۰ میلیون تومان را نشان میدهد.
ایرانخودرو آمار متقاضیان شرکتکننده در دورههای اخیر قرعهکشی و طرحهای فروش محصولات خود را اعلام کرد.
بر اساس این آمار، در هشتمین دوره ثبتنام محصولات ایرانخودرو، تعداد ۶ میلیون و ۹۰ هزار نفر متقاضی خرید خودرو بودند، در حالی که در این مرحله تنها ۷۳ هزار دستگاه خودرو عرضه شد.
در نهمین دوره ثبتنام قرعهکشی محصولات ایرانخودرو نیز ۴ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۱۹۷ نفر در طرح فروش شرکت کردند.
محصولات ایرانخودرو، مجموعاً ۳ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۱۰۹ متقاضی برای خرید سه محصول هایما S۵ پرو، هایما ۸S و هایما ۷X اقدام به ثبتنام کردند.
این آمارها میزان استقبال متقاضیان از طرحهای فروش محصولات ایرانخودرو در دورههای اخیر را نشان میدهد.
این اختلافهای قابل توجه بار دیگر نشان میدهد فاصله میان قیمتگذاری کارخانهای و واقعیت بازار خودرو، همچنان یکی از عوامل اصلی ایجاد تقاضای کاذب و ثبتنامهای میلیونی در طرحهای فروش خودروسازان است.
منبع:اقتصاد نیوز
