مخاطب۲۴، استودیوی راکستار گیمز، خالق مجموعه GTA ، از زمان انتشار اولین نسخه، بجز یک مورد، تمامی داستانهای خود را در شهرهای ساختگی آمریکا روایت کرده است. این رویکرد، هسته اصلی هویت این سری را تشکیل میدهد.
دن هاوسر، یکی از بنیانگذاران راکستار و خالق مشترک Grand Theft Auto، اخیراً در پادکست لکس فریدمن فاش کرد که چرا این سری به شهرهای نمادین آمریکا بازمیگردد. او توضیح داد که برای ساخت یک بازی GTA کامل، حجم زیادی از عناصر فرهنگ آمریکایی در هویت این مجموعه بازیها تنیده شده است که پیادهسازی آن در لندن یا هر مکان دیگری بسیار دشوار خواهد بود. هاوسر تاکید کرد که وجود «اسلحه» و «شخصیتهای بزرگتر از زندگی» که عمیقاً در فرهنگ آمریکا ریشه دارند، برای این مجموعه ضروری است. او اضافه کرد: «این بازی آنقدر درباره آمریکا بود، شاید از منظر یک خارجی، که در واقع نمیتوانست به همان شیوه در جای دیگری کار کند.»
این سری به مدت ۲۵ سال است که با طنزپردازی نسبت به جامعه و فرهنگ آمریکا، از ماهیت دیگ گدازنده این کشور بهعنوان بستری برای سرگرمیهای روزمره استفاده میکند که دن هاوسر آن را «نسخهای روانشناختی از یک کتاب دیکنز» توصیف کرده است. GTA با بزرگنمایی واقعیتهای موجود، بدون نیاز به ابداع زیاد، به طنزپردازی میپردازد و از تاریخ و فرهنگ غنی آمریکا، به همراه خودروهای نمادین، برای تعریف زمان و مکان داستانهایش بهره میبرد.
در مورد آینده، GTA ۶ که ابتدا قرار بود پاییز سال جاری عرضه شود، تا تاریخ ۲۶ می ۲۰۲۶ (۵ خرداد ۱۴۰۵) برای کنسولهای پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سری ایکس/اس به تعویق افتاده است. نسخه پیسی (PC) آن در تاریخی دیرتر منتشر خواهد شد. قیمت رسمی بازی هنوز اعلام نشده، اما تخمینها حاکی از رقمی بین ۷۰ تا ۱۰۰ دلار است. لازم به ذکر است که GTA ۵ در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) برای کنسولهای پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰ عرضه شده بود.