مخاطب ۲۴، این روزها در مارکت جهانی، سدانها تقریباً جای خود را به کراس اوورها دادهاند و در این بین، خودرو سدان که همچنان تقاضا برایشان وجود دارد، حتماً از نوع اتوماتیکاند. این موضوع در بازار ایران نیز صدق میکند و اکنون شاهدیم که اگر خانوادههای ایرانی به دنبال خرید سدانها هستند، حتماً سعی دارند به سراغ گزینههای اتوماتیک بروند. به همین سبب در این محتوا به سراغ معرفی سدانهای اتوماتیک اقتصادی در بازار ایران آمدهایم.
سابرینا U ۵ پلاس یک سدان خانوادگی در رده محصولات اقتصادی بوده که از بدو رونمایی تا امروز، به دلایلی همچون قیمت رقابتی، امکانات درخور توجه و…، مورد توجه مخاطبان و مشتریان بوده است.
بایک U ۵ پلاس دیار خودرو به امکاناتی مانند سانروف، چهار کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار بین خطوط، رادار نقطه کور، کلاستر دیجیتال، سنسور نور، تریم داخلی چرمی، تهویه اتوماتیک، سیستم استارت و ورود بدون کلید، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و… مجهز خواهد بود.
سدان U ۵ پلاس دیار خودرو به یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است. این پیشرانه میتواند حداکثر قدرت ۱۱۱ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید کند. جعبه دنده این سدان جدید بازار از نوع اتوماتیک CVT است که توان را به چرخهای جلوی این خودرو میرساند.
دنا پلاس را میتوان یکی از محبوبترین محصولات حال حاضر ایران خودرو دانست که از بدو تولد تاکنون همواره از بازار خوبی برخوردار بوده، هر چند که کیفیتاش دائماً مورد بحث مشتریان این خودروست و از ایرادهای عجیب و غریباش نالاناند.
این خودرو در بخش امکانات مواردی نظیر سیستم ترمز ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیرو، ترمزهای تمامدیسکی، سامانه کمکی ترمز، کمک حرکت در سربالایی، سامانه کنترل الکترونیکی پایداری و سامانه کنترل هرزگردی چرخها یا کنترل کشش (TCS)، چهار کیسه هوا، دوربین عقب، کمکپارک عقب، سامانه پایش فشار باد و دمای تایرها، آینه الکتروکرومیک، کروزکنترل، ورود و استارت دکمهای، چراغها و برفپاککن اتوماتیک، سانروف برقی، سیستم تهویه اتوماتیک و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، سیستم چندرسانهای با قابلیت نمایش محتوای گوشی (میرورلینک) و راهنمای تعویض دنده (GSI) برای حالت دستی و… را ارائه میکند.
دنا جوانان در بخش فنی به پیشرانه EF ۷ P TC، که نسخه ارتقایافته TC ۷ محسوب میشود، مجهز شده است. در این نسخه این پیشرانه به زمانبندی متغیر سوپاپهای ورودی و خروجی مجهز شده و توان خروجی آن به ۱۶۱ اسب بخار با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر رسیده است.
تارا اتومات را میتوان معیاری برای سنجش سدانهای اقتصادی بازار دانست و به دلایلی همچون فضای کابین بزرگ و شبکه خدمات گسترده، رفته رفته محبوبیت بالایی به دست آورده است.
تارا اتوماتیک به ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستمهای کمکی ABS، EBD، HBA، TCS، ESC HSA، کیسه هوای جلو و کناری، فرمان برقی به همراه کلیدهای کنترلی، سیستم مالتی مدیا، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو از داخل خودرو، چراغ روز، چراغ مشایعت و خوشآمدگویی، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) و کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سانروف، دوربین دنده عقب، آینههای کناری تاشو برقی، سنسور نور و باران، سیستم ورود و استارت بدون کلید، روکشهای چرمی و صندلیهای جلو برقی، گرمکن صندلیهای جلو و تنظیم گودی کمر صندلی راننده مجهز شده است.
تارا اتوماتیک در بخش فنی زیر کاپوت خود نسل جدید پیشرانه معروف و محبوب TU ۵ را جای داده است، که TU ۵ پلاس نام دارد. این قلب تپنده ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی برای تارا اتوماتیک ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را به همراه دارد. گیربکس تارا اتوماتیک نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است.
از امکانات ایمنی و رفاهی آریزو ۵ اسپرت میتوان به مواردی همچون قابلیت استارت از طریق ریموت، گرمکن صندلیهای جلو، صندلی راننده برقی شش حالته، شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، اتوهلد، سیستم پایش باد تایرها، سیستم ورود و استارت بدون کلید، فرمان برقی با طرح D کات، کروز کنترل، سیستم مالتی مدیا، دی لایت، سانروف، اتو لایت، تهویه الکتریکی و… اشاره کرد.
نسخه اسپرت آریزو ۵ در بحث فنی تفاوتی با نسخه توربو قبلی ندارد و همچنان به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر مجهز است. این پیشرانه ۱۴۷ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر تولید میکند و جعبه دنده اتوماتیک CVT با تعویض دنده مصنوعی ۹ سرعته توان را به چرخهای جلوی این سدان کلاس C میرساند.