تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
ناسا اولین تصویر رنگی گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی «جیمز وب» را، که واضح‌ترین و عمیق‌ترین نمای مادون قرمز از کیهان است، منتشر کرد.

به گزارش مخاطب۲۴ _ سازمان ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) بامداد سه‌شنبه اولین تصویر رنگی گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی «جیمز وب» را منتشر کرد.

عمیق‌ترین تصویر از کیهان توسط تلسکوپ «جیمز وب» منتشر شد + عکس

به گفته ناسا، تصویری که توسط تلسکوپ جیمز وب گرفته، واضح‌ترین نمای مادون قرمز و عمیق‌ترین تصویر از کیهان را تا به امروز نشان می‌دهد.

در بیانیه ناسا آمده است: «تلسکوپ فضایی جیمز وب، عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویر مادون قرمز از جهان دور را تا به امروز تولید کرده است. این تصویر از خوشه کهکشانی SMACS ۰۷۲۳ که به عنوان اولین میدان عمیق وب شناخته می‌شود، مملو از جزئیات است».

این سازمان توضیح داد: «هزاران کهکشان - از جمله کم‌نورترین اجرام مشاهده شده در مادون قرمز - برای اولین بار در دید وب ظاهر شده‌اند. این تکه از جهان پهناور، بخشی از آسمان را می‌پوشاند که تقریباً به اندازه یک دانه شن است که توسط شخصی روی زمین نگه داشته شده است».

این بیانیه ادامه می‌دهد: «این میدان عمیق که توسط دوربین مادون قرمز نزدیک وب (NIRCam) گرفته شده است، ترکیبی از تصاویر در طول موج‌های مختلف است که مجموعاً ۱۲.۵ ساعت تصویربرداری است و به اعماق طول موج‌های فروسرخ، فراتر از عمیق‌ترین میدان‌های تلسکوپ فضایی هابل، رسیده است».

ناسا با بیان اینکه این تصویر خوشه کهکشانی SMACS ۰۷۲۳ را در وضعیتی که ۴.۶ میلیارد سال پیش بوده نشان می‌دهد، گفت: «جرم ترکیبی این خوشه کهکشانی به عنوان یک عدسی گرانشی عمل می‌کند و کهکشان‌های بسیار دورتر را در پشت خود بزرگ می‌کند. دوربین مادون قرمز نزدیک وب آن کهکشان‌های دوردست را در کانون دقیق قرار داده است؛ آن‌ها ساختار‌های کوچک و ضعیفی دارند که قبلاً هرگز دیده نشده‌اند، از جمله خوشه‌های ستاره‌ای و ویژگی‌های پراکنده. محققان به زودی شروع به کسب اطلاعات بیشتر در مورد جرم، سن، تاریخچه و ترکیب کهکشان‌ها خواهند کرد، زیرا وب در جستجوی اولین کهکشان‌های جهان است».

به گفته ناسا، این تصویر جزو اولین مجموعه از تصاویر تمام رنگی تلسکوپ فضائی جیمز وب است که دیگر تصاویر آن روز آینده منتشر خواهد شد.

عمیق‌ترین تصویر از کیهان توسط تلسکوپ «جیمز وب» منتشر شد