مخاطب ۲۴، نخستین جت جنگنده تاریخ، مسرشمیت Me ۲۶۲ آلمان، در سال ۱۹۴۴ به پرواز درآمد و راه را برای توسعه فناوری جت در سراسر جهان باز کرد. امروز، با وجود غولهای مدرنی مانند F-۳۵، هنوز هم هواپیماهای بسیار قدیمی در حال خدمت هستند. قدیمیترین جت جنگنده فعال در جهان، شنیانگ J-۵ است که توسط نیروی هوایی کره شمالی به کار گرفته میشود.
این جنگنده که نسخه صادراتی آن با نام F-۵ نیز شناخته میشود، برای اولین بار در ۱۹ ژوئیه ۱۹۵۶ به عنوان نخستین جت جنگنده نیروی هوایی چین پرواز کرد. با این حال، ریشه آن به اتحاد جماهیر شوروی و جنگنده معروف «میگ-۱۷» (MiG-۱۷) بازمیگردد که شنیانگ J-۵ نسخه تحت لیسانس آن محسوب میشود. بر اساس گزارش «نیروهای هوایی جهان ۲۰۲۵»، کره شمالی هنوز ۱۰۶ فروند از این جنگندهها را در اختیار دارد، هرچند وضعیت عملیاتی بودن آنها پس از حدود ۷۰ سال مشخص نیست.
دلیل اصلی استفاده کره شمالی از هواپیماهای قدیمی مانند شنیانگ J-۵، کمبود گزینههای بهتر است. این کشور توانایی تولید جنگندههای بومی را ندارد و مجبور است آنچه را که میتواند از دیگر کشورها خریداری کند، به خدمت بگیرد. اگرچه این هواپیماها به هیچ وجه مدرن نیستند، اما همچنان به تقویت نسبی توانایی دفاع هوایی این کشور کمک میکنند. البته J-۵ در برابر جنگندههای مدرن امروزی کاملا ناتوان است، اما میتواند با هواپیماهای همرده و قدیمی خود مقابله کند. این جنگنده به یک موتور توربوجت Klimov VK-۱F با پسسوز مجهز است که سرعتی زیر صوت معادل ۷۱۲ مایل بر ساعت (حدود ۱۱۴۵ کیلومتر بر ساعت) برای آن فراهم میکند. برد پروازی آن با مخازن سوخت اضافی به حدود ۱٬۰۳۵ مایل میرسد و سقف پرواز آن نزدیک به ۵۵٬۰۰۰ فوت است.
بزرگترین نقطه ضعف J-۵ در مقایسه با رقبای مدرن، جنگافزارهای آن است. این هواپیما به یک توپ ۳۷ میلیمتری، دو توپ ۲۳ میلیمتری و چهار موشک هوا به هوا مجهز است. در نبردهای هوایی امروز که عمدتا فراتر از میدان دید و با موشکهای پیشرفته انجام میشود، تسلیحات J-۵ به شکل قابلتوجهی ضعیفتر از نمونههای غربی است. با وجود این واقعیت، کره شمالی همچنان ناوگان جنگندههای کپیبرداری شده چینی خود از دوران شوروی را حفظ کرده است.