مخاطب ۲۴، بمب افکن B-۲۹، این بمب افکن استراتژیک که با هزینهای سرسامآور توسعه یافت، نهتنها نقشی کلیدی در پیروزی متفقین داشت، بلکه با حمل بمبهای اتمی به هیروشیما و ناکازاکی، دنیا را وارد عصر جدیدی از جنگافزارها کرد. حالا پس از گذشت ۸۰ سال، تنها دو فروند از این غولهای آسمان به نامهای «فیفی» و «داک» در نمایشهای هوایی آمریکا به پرواز درمیآیند.
B-۲۹ سوپرفورترس یک انقلاب در صنعت بمبافکنهای سنگین بود. این هواپیمای نظامی با کابین فشردهسازی شده خود میتوانست در ارتفاع و مسافتهای بیشتری نسبت به نسلهای قبلی پرواز کند، اولین نمونه آزمایشی B-۲۹ در سال ۱۹۴۲ به پرواز درآمد و اولین ماموریت جنگی آن در نوامبر ۱۹۴۴ انجام شد. بین سالهای ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶، مجموعا ۳۹۷۰ فروند از این بمبافکن تولید شد.
تولید B-۲۹ کمی پس از پایان جنگ در سال ۱۹۴۶ متوقف شد و این هواپیما تا سال ۱۹۶۰ در خدمت نیروی هوایی باقی ماند. اکثریت قریب به اتفاق این هواپیماها در سالهای پس از جنگ اوراق شدند، امروز تنها ۲۰ فروند B-۲۹ در موزههای سراسر جهان به نمایش درآمدهاند. انولا گی، بمبافکنی که بمب اتمی هیروشیما را حمل کرد، در موزه هوا-فضای اسمیتسونین و باکسکار که بمب ناکازاکی را پرتاب کرد، در موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده نگهداری میشوند.
فیفی متعلق به نیروی هوایی یادبود تگزاس است که در سال ۱۹۷۱ آن را خریداری کرد. این هواپیما از سال ۱۹۷۴ شروع به شرکت در نمایشهای هوایی کرد و پس از یک تعمیر اساسی موتور در سال ۲۰۰۶، مجدداً در سال ۲۰۱۰ به آسمان بازگشت، داک، دیگر B-۲۹ پروازی، تا سال ۱۹۹۸ در صحرای کالیفرنیا رها شده بود. این هواپیما به ویچیتا کانزاس، محل ساخت اصلیاش، منتقل و پس از بازسازی کامل در سال ۲۰۱۶ دوباره به پرواز درآمد، در سال ۲۰۱۷، رویدادی تاریخی رقم خورد: فیفی و داک در نمایشگاه هوایی EAA در ویسکانسین برای اولین بار پس از ۵۰ سال در کنار هم پرواز کردند. این دو اخیراً بار دیگر به مناسبت هشتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم، صحنهای فراموشنشدنی خلق کردند.