مخاطب ۲۴، طبق نظرسنجی SellCell، در خصوص شرکت اپل کاربران بیشتری نسبت به سال گذشته قصد خرید مدل جدید آیفون در زمان عرضه آن را دارند. نرخ ۶۸.۳% نسبت به رقم ۶۱.۹% در نظرسنجی سال گذشته SellCell که اعلام کرده بودند آیفون ۱۶ را خواهند خرید، قابل توجه است و رشد ۱۰.۳% را نشان میدهد. در میان کسانی که تصمیم به خرید سری آیفون ۱۷ گرفتهاند، ۳۸.۱% اعلام کردهاند که آیفون ۱۷ پرو یا آیفون ۱۷ پرو مکس را انتخاب خواهند کرد. همچنین ۱۶.۷% قصد خرید آیفون ۱۷ را دارند و ۱۳.۵% مدل فوقباریک آیفون ۱۷ ایر را ترجیح میدهند.
به نظر میرسد اپل در رقابت با سایر برندها بخشی از جایگاه خود را از دست داده است. این موضوع، در نتایج نظرسنجی نیز دیده میشود، بهطوریکه ۲۷.۱% از مالکان آیفون باور دارند که اپل مزیت رقابتی خود را از دست داده است. با این این حال، ۷۲.۹% از کاربران آیفون گفتهاند که اکنون نسبت به گذشته رضایت بیشتری از دستگاههای خود دارند. این موضوع شاید توضیحی باشد برای افزایش تعداد کاربرانی که قصد ارتقاء در زمان عرضه را دارند.
با توجه به این شرایط، پرسش اساسی این است که چه عاملی بیش از همه مانع خرید کاربران آیفون از سری جدید آیفون ۱۷ خواهد شد؟ همانطور که انتظار میرود، قیمت نقش کلیدی دارد. ۶۸.۹% از افراد مورد بررسی گفتهاند که قیمت بالای سری آیفون ۱۷ بزرگترین مانع برای خرید در زمان عرضه است. ۱۶% نیز عنوان کردهاند که نبود نوآوری کافی از سوی اپل دلیل اصلی اجتناب از خرید مدل جدید است. ۵% از کاربران نیز قصد دارند به سیستمعامل اندروید مهاجرت کنند.
اما چه عواملی کاربران آیفون را ترغیب میکند تا آیفون ۱۷ خریداری کنند؟ ۳۶% طراحی جدید همچون بدنه فوقباریک، رنگهای تازه نظیر بنفش-کمرنگ یا نارنجی و بازطراحی Dynamic Island را دلیل جذابیت خرید عنوان کردهاند.
بیش از ۵۳% نیز افزایش ظرفیت باتری در مدلهای جدید (بهویژه اگر آیفون ۱۷ پرو مکس دارای بزرگترین باتری در تاریخ آیفون باشد) را عاملی قانعکننده برای خرید میدانند. ارتقاء عمده در دوربینها نیز ۲۸% از مالکان فعلی آیفون را به خرید مدل جدید ترغیب میکند، در حالیکه قابلیتهای تازه مبتنی بر هوش مصنوعی در iOS تنها ۷% را برای هزینه کردن جهت خرید آیفون ۱۷ تحریک میکند.
با این حال، اپل در معرض خطر از دست دادن حدود ۳۰% از کاربران فعلی آیفون به سمت مدلهای تاشوی گلکسی یا پیکسل قرار گرفته است. دادهها نشان میدهند اگر اپل عرضه آیفون تاشو را تا سال آینده به تعویق بیندازد، ۲۰.۱% از کاربران به خرید گلکسی Z Fold یا Flip روی خواهند آورد و ۱۰.۲% دیگر نیز به سمت مدل تاشوی پیکسل خواهند رفت. بدین ترتیب ۳۰.۳% از دارندگان فعلی آیفون در معرض تغییر به محصولات تاشوی سامسونگ یا گوگل هستند. تنها ۳.۳% گفتهاند که منتظر خواهند ماند تا اپل مدل تاشوی خود را معرفی کند.
نکته قابل توجه آن است که ۴۹% از دو هزار کاربر آیفون اعلام کردهاند هیچ ویژگی در اندروید برایشان جذابیت ندارد. اما اکثریت ۵۱% معتقدند که اندروید به دلایلی، چون قابلیتهای هوش مصنوعی (۱۳%)، قیمتگذاری مناسبتر (۱۱%)، دوربینهای بهتر (۱۱%) و گوشیهای تاشو (۹%) جذابتر شده است.
حتی اگر قیمت آیفون به دلیل تعرفهها بالاتر رود، ۳۴% از کاربران گفتهاند که علیرغم نارضایتی همچنان آیفون جدید را خریداری خواهند کرد. در مقابل ۳۷% اظهار داشتهاند در صورتی که افزایش قیمت به دلیل تعرفهها اعمال شود، خرید نخواهند کرد و ۲۹% دیگر نیز تصمیمگیری خود را به زمان مشخص شدن میزان دقیق افزایش قیمت موکول خواهند کرد.