کد خبر: ۶۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
وقتی که دولت و بخش خصوصی بر سر قیمت یک کالا به توافق نمی رسند، یکی از رایج ترین شیوه‌های افزایش قیمت آن کالا در کشور، کمیاب و نایاب شدن و به دنبال آن گرانی است.

به گزارش مخاطب۲۴ _ وقتی که دولت و بخش خصوصی بر سر قیمت یک کالا به توافق نمی‌رسند، یکی از رایج‌ترین شیوه‌های افزایش قیمت آن کالا در کشور، کمیاب و نایاب شدن و به دنبال آن گرانی است.

شیوه عجیب گرانی کالاها در کشور

براین اساس حدود یکماهی که رب گوجه فرنگی در فروشگاه‌ها کمیاب و به دنبال همین مسأله قیمت آن افزایش یافت و نرخ این کالا از ٣٢ تا ٣٨ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان رسید.

 

در این راستا یکی از مغازه داران گفت: شرکت‌های تولیدی منتظر تعیین قیمت رب گوجه فرنگی از سوی ستاد تنظیم بازار هستند و به همین جهت عرضه آن را کاهش داده اند.

در نهایت نیز اواخر هفته جاری، وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به سازمان حمایت با افزایش قیمت این کالا به ۴۵ هزار تومان موافقت کرد.

ماجرایی که تکرار می‌شود...

این اولین باری نیست که چنین اتفاقی در بازار کالا‌های مصرفی خانوار رخ می‌دهد و تقریبا می‌توان گفت که شگرد تولیدکنندگان این محصولات برای افزایش نرخ کالا‌ها همین کار است، به طوری که وقتی کارخانجات و دولت برای سر افزایش قیمت کالایی به توافق نمی‌رسند، بلافاصله شرکت ها، عرضه تولیدات خود را به بازار کاهش می‌دهند و قیمت کالا به دلیل کاهش عرضه، روند افزایشی پیدا می‌کند به عبارتی می‌توان گفت که کارخانجات تولیدی از این شیوه برای تحت فشار قرار دادن دولت استفاده می‌کنند.

اما زمانی که دولت با افزایش قیمت کالا موافقت می‌کند، بلافاصله عرضه آن نیز در بازار زیاد می‌شود!

این اتفاق چندی قبل درباره روغن نباتی نیز رخ داده بود و زمانی که کارخانجات موفق نشدند نظر وزارت جهاد کشاورزی را برای افزایش قیمت جلب کنند، عرضه این کالا را به شدت کاهش دادند.

در فروردین ماه امسال که عرضه روغن نباتی نیز محدود و قیمت آن به شدت افزایش یافته بود، یکی از فروشندگان روغن گفته بود: چند روزی است که عرضه روغن کاهش یافته و ما ناچار شده‌ایم قیمت‌ها را بالا ببریم.

این فروشنده عنوان کرده بود که قیمت روغن را تا ٨٠ درصد گران کرده‌اند.

فروشنده دیگری گفته بود: شرکت‌های تولیدکننده روغن از ایام قبل از عید عرضه روغن به فروشگاه‌ها را محدود کرده بودند.

وی اضافه کرده بود: این شرکت‌ها به دنبال افزایش قیمت روغن هستند و به همین دلیل کالا به مغازه‌ها عرضه نمی‌کنند.

فروشنده دیگری عنوان کرده بود که اکثر شرکت‌های تولیدکننده روغن عرضه این محصول به مغازه‌ها را محدود کرده‌اند و فقط دو شرکت در حال حاضر به مغازه‌ها روغن می‌دهند که یکی از این شرکت‌ها نیز در کنار روغن مغازه دار را مجبور به خرید محصولات دیگر از جمله تن ماهی نیز می‌کند.

دعوای بین دولت و بخش خصوصی که مصرف کنندگان را قربانی می‌کند

به نظر می‌رسد این شیوه بیشتر از هر کسی به مصرف کنندگان آسیب می‌زند و آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد به طوری که مصرف کننده ناچار می‌شود حتی در زمانی که قیمت کالا رسما افزایش نیافته، اما عرضه آن محدود شده است، کالا را به چند برابر قیمت منطقی آن تهیه کند و عده‌ای زیادی نیز از فضای بوجود آمده سواستفاده می‌کنند؛ بنابراین دولت و بخش خصوصی باید در فضایی منطقی‌تر اقدام به تعیین قیمت‌ها و تصمیم گیری در این زمینه کنند تا مصرف کنندگان بیش از این زیان نکند و در فشار قرار نگیرد.

منبع: مهر 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.