ممکن است شما هم برای اولین بار قصد داشته باشید با یک تور خارجی، سفر کنید و برخی نکات را ندانید؛ همچنین نکات کلیشه ای هم که در تمامی مقالات پیدا میشود، چیز زیادی به شما یاد ندهد. بنابراین هیچ چیز بهتر از خواندن تجربیات مسافرانی که جای شما بوده اند، کمک کننده نیست. در این مقاله جالب ترین خاطرات مسافران را از زبان مشاور فروش نهال گشت میشنویم.
بدترین خاطره کاری من از یک تور استانبول شکل گرفت. از همان روز اول که کارهای یکی از مسافران را انجام میدادم، یک حس ناخوشایند داشتم؛ انگار میدانستم این سفر قرار است متفاوت باشد.
به مسافر چند بار تاکید کرده بودیم که برای پرواز استانبول، باید حداقل سه تا چهار ساعت زودتر در فرودگاه امام خمینی حاضر باشد. اما چه اتفاقی افتاد؟ ایشان دقیقاً پانزده دقیقه بعد از بلند شدن هواپیما به فرودگاه رسیدند و طبیعتاً از پرواز جا ماندند. البته خودشان مسئولیت گرفتند و پرواز جایگزین تهیه کردند.
از ساعت ۶ صبح با ایشان تماس میگرفتم تا بیدارشان کنم و بگویم ترانسفر جلوی هتل منتظر است. تلفن، پیامک، واتساپ... هیچکدام جواب نمیداد. فقط تیک آبی کنار پیامها نشان میداد که همه چیز را میبیند! ساعت نزدیک ۹ صبح بود (برای پرواز ساعت ۱۰) که بالاخره پیام دادند، آن هم در حالی که صدای ملچملوچ صبحانهشان از پشت پیام صوتی شنیده میشد: «سلام، این ترانسفر ما نیومدهها!»
همزمان، کارگزار ما در استانبول هم زنگ میزد و میگفت : این مسافر تلفنهای ما را هم جواب نمیدهد و با خیال راحت مشغول صبحانه خوردن است! در نهایت، این مسافر که از بین ۱۰۰ نفر دیگر، تنها کسی بود که هیچ همکاریای برای رسیدن به پرواز خودش نمیکرد، قصد داشت بابت جا ماندن از پرواز برگشت هم از ما شکایت کند که با پیگیریهای فراوان، منصرف شد.
تصور کنید بعد از عبور از مرز و رسیدن به هتل، متوجه میشوید مهمترین مدرک هویتیتان، یعنی پاسپورت، نیست! این اتفاق دقیقاً برای یکی از مسافران نهال گشت رخ داد. اما بخش عجیبتر ماجرا اینجا بود که هتل «روشن سوئیت» ایشان را بدون پاسپورت پذیرش کرده بود و مسافر سه شب تمام در آنجا اقامت داشت.
سه شبانهروز خواب و خوراک نداشتم. مدام درگیر این بودم که چطور باید این مسافر را بدون مدرک شناسایی به کشور برگردانیم؟ باید به کجا مراجعه کند؟ بارها با مسافر تماس گرفتم و خواهش کردم تمام چمدان و وسایلش را بگردد، اما خبری از پاسپورت نبود. روز آخر، درست موقعی که مسافر میخواست برگردد، پاسپورتش در یک زیپ کوچک روی چمدانش پیدا شد! باور نمیکنید، ولی هتل به مناسبت پیدا شدن پاسپورت، برای مسافرمان جشن گرفت و شام داد!
جالب است بدانید همان مسافر بعدها به یکی از وفادارترین مشتریان نهال گشت تبدیل شد و بیش از هشت بار دیگر با ما سفر کرد. اما این خاطره همیشه در ذهن من باقی مانده: چطور ممکن است یک نفر پاسپورتش را گم کند و اینقدر بیخیال باشد؟ و عجیبتر، چطور یک هتل مسافری را بدون پاسپورت میپذیرد؟
شاید همیشه داستان این قدر خوشبینانه پیش نرود و شما روز های زیادی درگیر این مسئله باشید؛ بنابراین توصیه میکنیم در طول سفر در چند نقطه مثل زمان خروج از فرودگاه، بعد تحویل اتاق، مدارکتان را چک کنید تا از همراه داشتن آنها مطمئن شوید.
شاید برایتان خندهدار باشد، اما یکی از پرتکرارترین سوالاتی که از ما پرسیده میشود، مربوط به غذا است. یک بار مسافری تماس گرفت و پرسید: «میشه من با خودم قابلمه و پیک نیک بیارم و داخل هتل غذا درست کنم؟» دلیلش هم این بود که به غذای هتلها، بهخصوص از نظر حلال بودن، اطمینان نداشت.
بیایید یک بار برای همیشه این موضوع را روشن کنیم:
امروزه تقریبا در تمام شهرهای توریستی دنیا میتوانید رستورانهایی با غذای حلال پیدا کنید. رستورانهای ایرانی، ترکی، هندی و لبنانی گزینههای عالی و در دسترسی هستند. حتی اگر اینها هم نبودند، فستفودهای زنجیرهای بینالمللی مثل مکدونالد، پیتزافروشیها و ساندویچیها، غذاهایی ارائه میدهند که با ذائقه ما ایرانیها کاملا سازگار است. دغدغه غذا در سفر، آنطور که به نظر میرسد، جدی نیست!
یکی از مسافران قصد داشت پرنده خانگیاش را با خود به مالزی ببرد. با کلی ذوق و شوق مقدمات سفر را چیده بود، اما در فرودگاه با یک «نه» قاطع روبهرو شد و پرندهاش ریجکت شد. چرا؟
چون تقریبا ۹۹ درصد ایرلاینها اجازه حمل پرنده را بهعنوان حیوان خانگی (Pet) نمیدهند. شما میتوانید سگ یا گربه را طبق قوانین خاصی با خود حمل کنید، اما پرندگان تقریبا همیشه ممنوع هستند. حتی برای حمل سگ و گربه هم قوانین جالبی وجود دارد؛ مثلاً اگر در یک پرواز، مسافری سگ خود را در قسمت بار ثبت کرده باشد، مسافر دیگری نمیتواند در همان پرواز گربه داشته باشد و بالعکس! متاسفانه آن مسافر از این قانون بیاطلاع بود (پیش از سفر هم در این باره با ما مشورت نکرد) و همین عدم آگاهی، برنامههایش را به هم ریخت.
در صورتی که میخواهید حیوان خانگیتان را همراه ببرید، حتماً قوانین ایرلاین و کشور مقصد را بهدقت مطالعه کنید. این کار از اتلاف وقت و هزینه شما در فرودگاه جلوگیری میکند. همچنین پیش از هر اقدامی توصیه میکنیم با کارشناسان ما در نهال گشت از طریق شماره 1830 - 026 تماس بگیرید، تا راهنمایی کامل در مورد مسائل متخلف سفرتان دریافت کنید.