کد خبر: ۶۵۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۴

شاهکاری از سینمای آسیا

کوروساوا در سال ۱۹۹۰ جایزه اسکار یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد. او پس از مرگ از سوی مجله ایژن‌ویک و سی‌ان‌ان به عنوان «آسیایی قرن» در رده «هنر، ادبیات و فرهنگ» معرفی شد و از او به‌عنوان یکی از پنج فردی که بیشترین سهم را در بهبود آسیا در سده بیستم داشتند، یاد شد.
شاهکاری از سینمای آسیا

به گزارش مخاطب 24: آکیرا کوروساوا (۲۳ مارس ۱۹۱۰ -۶ سپتامبر ۱۹۹۸) کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده ژاپنی بود. وی یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین فیلم‌سازان تاریخ سینما شناخته می‌شود. او در طول زندگی حرفه‌ای ۵۷ ساله‌اش، ۳۰ فیلم ساخت. کوروساوا در سال ۱۹۳۶ وارد صنعت فیلمسازی ژاپن شد.

بعد از سال‌ها کار به عنوان دستیار کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس در طول جنگ جهانی دوم اولین فیلم اکشن محبوب خود را با نام افسانه جودو (سانشیرو سوگوتا) ساخت. بعد از پایان جنگ فیلم فرشته مست را ساخت که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، در این فیلم کوروساوا از ۱۰ بازیگر ناشناخته استفاده کرد. توشیرو میفونه که در این فیلم به عنوان نقش اصلی بازی کرد از کوروساوا به عنوان یکی از مهم‌ترین فیلمسازان جوان ژاپن یاد کرد. این دو مرد در آینده در ۱۵ فیلم دیگر با هم همکاری کردند.

راشومون (۱۹۵۰) برنده شیر طلایی در جشنواره فیلم ونیز شد. موفقیت تجاری و هنری این فیلم، بازارهای فیلم غربی را برای نخستین بار به روی محصولات صنعت فیلم ژاپن گشود، که به نوبه خود باعث شهرت بین‌المللی دیگر فیلم‌سازان ژاپنی شد. کوروساوا در طول دهه۱۹۵۰ و اوایل دهه۱۹۶۰ هر سال تقریباً یک فیلم کارگردانی کرد، از جمله تعدادی فیلم بسیار مورد توجه (و اغلب اقتباس شده) مانند زیستن (۱۹۵۲)، هفت سامورایی (۱۹۵۴)، سریر خون (۱۹۵۷)، یوجیمبو (۱۹۶۱) و بهشت و دوزخ (۱۹۶۳). پس از دهه ۱۹۶۰ او کم‌کارتر شد. با این حال، کارهای بعدی او از جمله دو فیلم آخرش، کاگه‌موشا (۱۹۸۰) و آشوب (۱۹۸۵) همچنان مورد تحسین قرار گرفتند.

کوروساوا در سال ۱۹۹۰ جایزه اسکار یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد. او پس از مرگ از سوی مجله ایژن‌ویک و سی‌ان‌ان به عنوان «آسیایی قرن» در رده «هنر، ادبیات و فرهنگ» معرفی شد و از او به‌عنوان یکی از پنج فردی که بیشترین سهم را در بهبود آسیا در سده بیستم داشتند، یاد شد.

حرفه او در بسیاری از مطالعات مروری و انتقادی و زندگی‌نامه‌ها مورد تقدیر قرار گرفته است. آکیرا کوروساوا در ۲۳ مارس ۱۹۱۰ در حومه توکیو به دنیا آمد. او آخرین فرزند خانواده‌ای پرجمعیت بود، اما وقتی کوروساوا به جوانی رسید، بیشتر اعضای خانواده مرده بودند و خانواده کوچک شده بود. پدر کوروساوا مدیر دبیرستانی وابسته به ارتش ژاپن بود و با درایت و انضباطی سختگیرانه فرزندان خود را تربیت می‌کرد.

پدر در عین حال به سینما علاقه‌مند بود و غالباً فرزندان خود را با خود به سینما می‌برد. کوروساوا در هفده‌سالگی خانه پدر را ترک کرد و به دنبال حرفه نقاشی رفت. او در توکیو با برادر بزرگترش هم‌خانه شد. این برادر با عالم هنر محشور بود. در کنار او آکیرا با سینما و ادبیات و هنرهای نمایشی ژاپن آشنا شد. برادر کوروساوا در سالن‌های سینما «راوی» شده بود.

در زمان سینمای صامت، یک «راوی» کنار اکران فیلم، رو به تماشاگران می‌ایستاد، ماجراها و گفتارهای فیلم را برای تماشاگران تعریف می‌کرد، تا آن‌ها راحت‌تر داستان فیلم را دنبال کنند. با رشد فنی سینما و رواج فیلم‌های ناطق، این حرفه به خطر افتاد، و راویان سینماها بیکار شدند و برادرش از درد و غصه خودکشی کرد.

زمانی که کوروساوا به سن جوانی رسید، سه برادر او به کام مرگ فرورفته بودند. کوروساوا نقاشی را رها کرد، به استودیوهای تولید فیلم رفت و تقاضای کار کرد. او را به عنوان دستیار کاجیرو یاماموتو، از فیلمسازان صاحب‌نام روزگار، به کار گرفتند.

کوروساوا فراوان مطالعه می‌کرد و ذوق ادبی داشت. او با نیرو و تلاشی خستگی‌ناپذیر به نوشتن فیلمنامه پرداخت و تا سال ۱۹۴۳ برای حدود ۵۰ فیلم سناریو نوشت.

کوروساوا رضایت تهیه‌کنندگان را جلب کرد و در سال ۱۹۴۳ موفق شد اولین فیلم خود را به نام «داستان جودو» کارگردانی کند. این فیلم او را به عنوان کارگردانی بااستعداد در سینمای ژاپن مطرح کرد. پس از جنگ و اشغال کشور توسط نیروهای آمریکایی، صنعت سینمای ژاپن دگرگون شد، اما کوروساوا توانست به کار خود ادامه دهد.

تا پیش از راشومون (۱۹۵۱) کوروساوا یازده فیلم سینمایی کارگردانی کرده بود، اما با این فیلم بود که نگاه‌ها را در سراسر جهان خیره کرد. این فیلم تحولی بود بنیادین نه فقط در کار کوروساوا، برای سینمای ژاپن که تا آن زمان در غرب چندان شناخته شده نبود. نمایش این فیلم در جشنواره سینمایی ونیز بی‌تردید رویدادی تعیین‌کننده بود. فیلم جایزه «شیر طلایی» فستیوال را برنده شد.

برچسب ها: ژاپن سینما
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
من دریاچه ارومیه هستم من دریاچه ارومیه هستم
رضا کیانیان با انتشار پستی درباره دریاچه ارومیه، کمپین #من_دریاچه_ارومیه_هستم را یادآوری کرد.
کشتی نوح در کوه‌های آرارات پیدا شد؟ کشتی نوح در کوه‌های آرارات پیدا شد؟
ادعایی شگفت‌انگیز بار دیگر دنیای باستان شناسی را به هم ریخته است. باستان‌شناسان از کشف بقایای یک کشتی باستانی در ترکیه خبر دادند که می‌تواند همان کشتی نوح باشد
راز‌های مرگ فرامرز عزیزی؛ قهرمانی که زود رفت راز‌های مرگ فرامرز عزیزی؛ قهرمانی که زود رفت
مرگ ناگهانی فرامرز عزیزی، قهرمان پرورش‌اندام آسیا، جامعه ورزش را در شوک فرو برد؛ رویدادی تلخ که گفته می‌شود فشار‌های روحی اخیر نقشی جدی در آن داشته است.
ستاره‌ی پرسپولیس؛ ناگهان بالاتر از هالند و مسی! ستاره‌ی پرسپولیس؛ ناگهان بالاتر از هالند و مسی!
درخشش خیره‌کننده اورونوف برابر مصر هم شادی بزرگی برای پرسپولیس ساخت و هم نگرانی تازه‌ای ایجاد کرد؛ ستاره‌ای که حالا در مرکز توجه باشگاه‌های خارجی است.
ایلان ماسک به دنبال رساندن اینترنت به سیاره سرخ ایلان ماسک به دنبال رساندن اینترنت به سیاره سرخ
ایلان ماسک و شرکت فضایی اسپیس‌ایکس طرحی بلندپروازانه را برای گسترش اینترنت ماهواره‌ای به مریخ آغاز کرده‌اند؛ طرحی که می‌تواند مسیر سکونت انسان در این سیاره را هموار کند.
کدام نوع پیاز ارزش غذایی بیشتری دارد؛ سفید یا قرمز؟ کدام نوع پیاز ارزش غذایی بیشتری دارد؛ سفید یا قرمز؟
پیاز یکی از پرمصرف‌ترین سبزیجات در آشپزخانه‌های ایرانی است. اما همیشه این پرسش مطرح می‌شود که میان پیاز سفید و پیاز قرمز، کدام‌یک از نظر مواد مغذی و خواص سلامتی برتری دارد؟
هنر معصیتی است که به رستگاری می‌انجامد! هنر معصیتی است که به رستگاری می‌انجامد!
موزه هنر‌های معاصر تهران میزبان نمایشگاه نقاشی‌های بهرام دبیری است؛ هنرمندی که تماشاگر را به سادگی یک شعر و به عمق یک لحن دعوت می‌کند.
برگزیده
پژمان جان امشب طبق برنامه تهرانه پژمان جان امشب طبق برنامه تهرانه
پژمان جمشیدی بازیگر سینما که پس از آزادی از زندان به قید وثقیه دو هفته قبل برای دیدار با خانواده به کانادا سفر کرده بود ساعتی قبل به تهران بازگشت
ملیکا پارسادوست، بیوگرافی خانم شاکی + عکس ملیکا پارسادوست، بیوگرافی خانم شاکی + عکس
ملیکا پارسا دوست، شاکی پرونده حواشی اخیر پژمان جمشیدی توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد.
سفرنامه‌نویسی به روایت تصویر سفرنامه‌نویسی به روایت تصویر
منصور ضابطیان در این نشست به تجربه‌های شخصی خود در حوزه سفرنامه‌نویسی پرداخت و با نگاهی تحلیلی، به نقش قصه و تصویر در روایت‌های سفر اشاره کرد
صفحه خبر بالای تصاویر