کد خبر: ۶۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
همه گیر شناس (اپیدمیولوژیست) با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا گفت: کسانی که تا کنون واکسن کرونا را دریافت نکرده اند هر چه زودتر این کار را انجام دهند.

به گزارش مخاطب۲۴ _ مسعود یونسیان در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به اینکه علل متعددی در این افزایش نقش دارند، افزود: این افزایش ابتلا فقط در کشور ما نیست بلکه این موضوع در کشور‌های دیگر از جمله کشور‌های همسایه ما نیز رخ داده است.

واکسن نزده‌های کرونا حتما واکسن بزنند

وی ادامه داد: مهمترین دلیلی را که برای این پدیده می‌شود در نظر گرفت پیدایش زیرگونه جدیدی به نام BA۵ است که با زیرگونه‌های قبلی که داشتیم متفاوت است؛ این گونه از آفریقا شروع شد و آمریکا را در برگرفته است و به نظر می‌رسد در کشور ما هم در حال غالب شدن است.

 

یونسیان کاهش رعایت نکات بهداشتی را از دیگر علل افزایش ابتلا به کرونا در کشورمان دانست و افزود: دلیل دیگر این موضوع این است که جمعیت حدود ۲۵ درصدی در کشورمان هستند که به هیچ عنوان قواعد بازی مبارزه با کرونا را رعایت نکردند و همین جمعیتی که هیچ واکسنی نزدند و یک جمعیت ۳۳ درصدی که فقط یک دُز واکسن زدند در اولویت اصلی هستند.

او اضافه کرد: زدن واکسن یادآور برای آن‌هایی که دو دُزشان را تکمیل کردند و همین طور واکسن نوبت چهارم برای سالمندان و آن‌هایی که بیماری نقص ایمنی دارند لازم است.

این همه گیر شناس گفت: یکی از نکات مهم مجاب کردن افرادی است که هنوز واکسیناسیون دو نوبت و حتی یک نوبت خودشان را انجام ندادند و همچنین رفت و آمد‌هایی که بین کشور‌های همسایه است ما را اجتناب ناپذیر می‌کند که یک موج کوچکی را به احتمال زیاد تجربه کنیم.

یونسیان افزود: نمی‌شود کشور‌های شرق و غرب ما، پاکستان، افغانستان، عراق، بحرین، ​ امارات، ​ قطر، کویت و عربستان سعودی سیر فزاینده مبتلایان به کرونا را داشته باشند، ولی ما این سیر را نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: ایام پیش رو از جمله تابستان، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، مسافرت‌ها و متعاقب آن عزاداری‌های ماه محرم که امیدوارم در فضا‌های روباز انجام شود و بعد از آن در پایان تابستان بازگشایی مجدد دانشگاه و مدارس، وقایعی هستندکه ممکن است این سیر را تشدید کند.

یونسیان گفت: حدود هزار بیمار مبتلا به کرونا که امروز تشخیص دادیم، آن‌هایی هستند که هفته گذشته آلوده شدند و افرادی که این هفته آلوده شدند هفته آینده خواهیم دید که تعداد قطعاًَ خیلی بیشتر خواهد بود و در پی آن متأسفانه افزایش مرگ را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: درست است که احتمالاً به سه رقم نرسیم، ولی ده‌ها مرگ هم برای ما خیلی مهم است.

این همه گیر شناس درخواست کرد افرادی که واکسن نزدند در یک پیشگیری و در یک مراقبت هوشمند از برخی فعالیت‌هایی که در تعامل با جمعیت‌ها هست محروم شوند. همچنین مردم نکات بهداشتی را رعایت و از تهویه مناسب و ماسک استفاده کنند و اگر نوبت واکسنشان رسیده است آن را انجام دهند.

یونسیان در پاسخ به این پرسش که شیوع زیرسویه‌های جدید اومیکرون چقدر تأثیر داشته است؟ گفت: در همه دنیا در چند هفته اخیر به شکل همزمان با شیوع BA۵ و BA۴، افزایش مبتلایان به بیماری کرونا را داشتیم بنابراین اگر چه با احتمال صد درصد نمی‌شود گفت قطعاً مرتبط است، اما همراهی این دو پدیده و این که تا هفته گذشته هنوز BA۲ و زیرمجموعه هایش غالب بودند، ولی آن دو زیرگونه در حال افزایش بودند، در هفته گذشته که سازمان جهانی بهداشت گزارش توالی یابی هایش را انجام داد BA۵ در دنیا غالب شده است بنابراین به نظر می‌رسد که نقش شیوع بالاتر این دو زیرگونه جدید خیلی پررنگ باشد.

منبع : خبرگزاری صداوسیما 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.