کد خبر: ۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱
سید حسن خمینی:
یادگار امام گفت: معلمان باید به دانش آموزان از ابتدای دوره نوجوانی که وارد عرصه فعالیت های اجتماعی می-شوند آموزش ریسک پذیری و تصمیم گیری دهند.


به گزارش روابط عمومی و امور بين املل معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان دانش آموزی، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار دانش آموزان و مربیان شرکت کننده در اولین کنگره سازمان دانش آموزی اظهار داشت: معلمان باید به دانش آموزان از ابتدای دوره نوجوانی که وارد عرصه فعالیت های اجتماعی می­شوند آموزش ریسک پذیری و تصمیم گیری دهند و بیاموزند که بر این تصمیم شان پافشاری کرده و اگر اشتباه کردند خیال نکنند دنیا به آخر رسیده است.

سید حسن خمینی با اشاره به پرسش تاریخی «حق اعطا کردنی است یا گرفتنی؟» افزود: برخی از اهل تربیت گفته اند که پیش از پاسخ به این سئوال باید بدانیم که حق آموختنی و آموزش دادنی است و جامعه ای که حق خود را شناخت لاجرم به آن دست می یابد.

وی با اشاره به حدیت الناس اعداء ما جهلوا(مردم دشمن مجهولات خودشان هستند) گفت: اگر مردم با پدیده ای با اشتباه دشمنی می کنند ناشی از آشنایی آنهاست اما وقتی آن را فرا گرفتند به سرعت به آن دست می یابند.

سید حسن خمینی تصریح کرد: به رسمیت شناخته نشدن برخی حقوق در جامعه معلول ناآگاهی و فرانگرفتن آموزش های لازم مربوط به آن است و از همین رو مجلس دانش آموزی یکی از واجبات جامعه ماست زیرا تمرین مردم سالاری است.

وی با تأکید بر ضرورت تمرین کار جمعی گفت: توانایی کنار گذاشتن نظر شخصی در مقابل یک تصمیم جمعی و اعتماد به رأی و خرد دیگران ولو آن نظر را اشتباه بدانیم، را یک سرمایه برای خود بدانیم و در عین حال سعی کنیم در اتخاذ تصمیم جمعی دیگران را نیز برای پذیرش نظر خودمان مجاب کنیم.

سید حسن خمینی با اشاره به توانایی اقناع و مفاهمه میان انسان ها گفت: این لطف بزرگ خداوند است که بتوانیم از سخن دیگران قانع نشویم و از او دلیل بخواهیم. ما باید یاد بگیریم در جمع با یکدیگر زندگی کنیم و بدانیم اگر کسی حرف حقی می زند دیگران را نیز باید قانع کند و طرف مقابل از او دلیل بخواهد و در کنار آن بیاموزیم که به نظر جمع تن دهیم.

یادگار امام تنها محل مناسب برای فراگرفتن این نحوه زندگی جمعی را آموزش و پرورش ذکر کرد و یادآور شد: انسان در سنین بالا به سختی می تواند خصلت های خود را تغییر دهد گرچه او اختیار تصمیم گرفتن در هر شرایطی را دارد ولی اگر کسی از ابتدا با چنین شیوه ای تربیت شده باشد به مراتب راحت به خرد جمعی تن می دهد.

وی با اشاره به فعالیت مجلس دانش آموزی که از متن مدارس برخاسته، آن را حرکتی میمون و مبارک خواند و به مسئولان آموزش و پرورش توصیه کرد که بیش از پیش به تصمیمات احترام بگذارند تا شجاعت تصمیم گیری و جرأت خطا کردن در دانش آموزان پدیدار شود.

سید حسن خمینی افزود: انسان ها حق خطا کردن ندارند اما حق دارند که اگر غیر عامدانه خطا کردند بخشیده شوند.

وی تأکید کرد: معلمان باید به دانش آموزان از ابتدای دوره نوجوانی که وارد عرصه فعالیت های اجتماعی می­شوند آموزش ریسک پذیری و تصمیم گیری دهند و بیاموزند که بر این تصمیم شان پافشاری کرده و اگر اشتباه کردند خیال نکنند دنیا به آخر رسیده است.

یادگار امام با تأکید بر ضرورت حساسیت تک تک افراد به دردهای جامعه، این روایت پیامبر (ص) از خداوند را مورد اشاره قرار داد که می فرماید «کسی که شب را با شکم سیر به صبح برساند، در حالی که برادر مسلمانش گرسنه باشد، به من ایمان نیاورده است»، افزود: حساسیت نسبت به دردهای جامعه مسأله بسیار مهمی است که البته اگر برای خدا باشد انسان به اوج خلوص و توحید می رسد.

وی سپس به بیان یک توصیه از امام راحل پرداخت و گفـت: در کتابخانه مرحوم وزیری در یزد دست نوشته ای از امام مربوط به دهه 1320 وجود دارد که ایشان در پاسخ به آن مرحوم برای بیان یک توصیه، آیه قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى(بگو : شما را به یک چیز اندرز می دهم: یک یک و دو دو برای خدا قیام کنید سپس بیندیشید) را نوشته اند. یقینا یکی از موارد قیام برای خدا حساسیت نسبت به دردهای جامعه است.

سید حسن خمینی گفت: دانش آموز و نهاد آموزش و پرورش نمی تواند نسبت به دردهای جامعه بی تفاوت باشد و باید برای حل آنها همدلی و همفکری کند، گرچه کسی توقع ندارد یک گروه دانش آموزی همه مشکلات را حل کند؛ اما این توقع وجود دارد که نسبت به مشکلات جامعه حساس باشد و به طور فعال عمل کند.

وی با اشاره به تفاوت میان افکار و اندیشه ها، تصریح کرد: انسان ها اذهان متفاوتی دارند و از دل همین تضارب اندیشه ها راه حل های جدید برای مشکلات پیدا می شود.

 

 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.