به گزارش مخاطب ۲۴: «آرش محبی نژاد» درباره آخرین وضعیت صنعت خودرو اظهار داشت: یارانه سیاه و رانتی که به خاطر شیوه قیمت گذاری در صنعت خودرو پخش شده است، سود این صنعت را به جیب واسطهها میبرد و تولید کننده و مصرف کننده واقعی متضرر میشوند.
وی افزود: بخش زیادی از سهامداران خودروسازان مردم هستند زمانی که خودروسازان دچار ضرر میشوند متاثر از آن سهام بورسی ریزشی میشود و مردم نه تنها سرمایه خود را از دست میدهند بلکه اعتماد مردم به بازار سرمایه و سرمایهگذاری مولد نیز از بین میرود.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با اشاره به اینکه باید زمینه سرمایههای مردمی را به سمت تولید در صنعت خودرو باز کرد، گفت: زمانی که اعتماد مردم به بازار سرمایه و تولید مولد از بین میرود این سرمایهها به سمت سفته بازی، دلار و طلا و حتی بازارهای غیررسمی مثل رمز ارز هدایت میشود.
وی ادامه داد: این نوع سرمایه گذاریها بدتر اثر تورمی و مخرب در اقتصاد را به همراه دارد از این رو باید سیاستهای اصلاحی در صنعت خودرو اعمال شود تا شاهد رشد تولید در صنعت خودروسازی کشور باشیم.
صنعت خودروسازی در گردنه بی سابقه کمبود نقدینگی
محبی نژاد با اشاره به افزایش قیمت ۱۵ درصدی محصولات خودروسازان بزرگ در هفتههای اخیر اظهار داشت: در حال حاضر صنعت خودروسازی در یک گردنه بی سابقه کمبود نقدینگی قرار گرفته که مشکل اصلی آن بحث قیمت گذاری دستوری است.
وی تاکید کرد: اثر این قیمت گذاری دستوری به کل زنجیره تامین صنعت زیان وارد کرده است به طوری که سبب شده هر کدام از شرکتهای خودروسازی قسمت زیادی از نقدینگی خود را از دست بدهند و در نتیجه به زنجیره تامین که قطعه سازان هستند بدهکار بمانند و نتوانند دیون خود را پرداخت کنند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با اشاره به اینکه کل بدهی تعیینتکلیفنشده خودروسازان به زنجیره تأمین ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: ۹۰ هزار میلیارد تومان سهم آیندهفروشی خودروسازان در قالب ابزارهای تأمین مالی زنجیرهای، اوراق گام، السی داخلی و برات الکترونیک است؛ از این رو هر روز شاهد آب شدن نقدینگی خودروسازان هستیم.
وی خاطر نشان کرد: طبق آمارها، هفت میلیون دستگاه خودرو در سال معامله میشود در حالی که تنها یک میلیون دستگاه خودرو در سال تولید میشود یعنی ۶ میلیون خودرو بدون نظارتها و قیمت گذاری دستوری معامله میشود در حالی که دولت تنها روی یک میلیون خودروی تولید شده قیمت گذاری دستوری میکند.
محبی نژاد به بسته ۹ گانه تامین مالی صنعت خودرو به روشهای غیرپولی اشاره کرد و گفت: در این بسته به مسائل مختلفی در صنعت خودرو از جمله نقدینگی، ناترازی انرژی، مباحث ارزی، تامین مواد اولیه و سایر مسائل پرداخته شده است.
وی ابراز کرد: بعد از بحث نقدینگی در صنعت خودرو، بحث ناترازی انرژی نیز مطرح است، زیرا قطعه سازان و زنجیره تولید صنعت خودرو در هفته نزدیک به ۵۰ ساعت برق ندارند که این امر موجب شده تا تقریبا ۲۵ درصد از زمان تولید را از دست بدهند.
این فعال صنعت خودرو ادامه داد: از سوی دیگر کارخانهها برای تامین برق خود اقدام به خرید ژنراتور کردهاند، اما در تامین گازوئیل مشکل دارند این در حالی است که گازوئیل قاچاق بین لیتری ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان به وفور در بازار وجود دارد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور اضافه کرد: در بحث تامین ارز صنعت خودرو نیز با مشکل روبهرو هستیم اختلال در سامانه تجارت و تخصیص ارز باعث شده است تا واردکنندگان مواد اولیه این صنعت به مدت ۱۵۰ روز در صف انتظار باشند همچنین تامین مواد اولیه فولاد و پتروشیمی از بورس به قیمت بازارهای جهانی با قیمت گذاری دستوری خودرو نیز تناسبی ندارد.
سند جامع خصوصی سازی صنعت خودرو در چهار بخش اهلیت، توان بالای مدیریتی، رفع تعارض منافع و رعایت تعهدات متقابل دولت و بخش خصوصی نظیر حذف قیمت گذاری دستوری توسط بخش خصوصی تدوین شده است.
وی با تاکید بر اینکه هرگز چرخ صنعت خودرو نخوابیده است، گفت: در سالی که صنعت خودروی کشورمان تحریم شد؛ تولید این صنعت یک دهم شد، اما متخصصان و صنعتگران زنجیره تامین و تولید خودرو توانستند تحریمهای بینالمللی را بشکنند؛ امروز نیز باید موانع و مشکلات داخلی را رفع کنیم و با اصلاح ساختاری و سیستمی به این صنعت کمک کنیم.
محبی نژاد ابراز کرد: بخش خصوصی از زنجیره تامین تا تولید خودرو در قالب یک بسته کامل و جامع، راهکارهای اجرایی و عملیاتی دارد که نه تنها منجر به اصلاح در صنعت میشود بلکه میزان تولید را نیز افزایش میدهد ضمن اینکه ما یک سند چهار بخشی تهیه کردیم که در آن بحث هدایت و راهبردی، سیاستگذاری کلان به جای تصدیگری و اصلاح ساختاری در آن دیده و در اختیار وزارت صمت قرار گرفته است این سند نقشه راه صنعت خودرو است.
افت تولید خودروسازان در ۳ ماه امسال
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور به آمارهای تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی در سه ماه امسال اشاره کرد و گفت: خودروسازان بزرگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت تولید داشتهاند؛ این امر نشانگر مشکلات بخش تولید است که باید با راهکارهای اجرایی حل و فصل شود.
وی ادامه داد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت واحد مشخصی برای صنعت خودرو نداریم به گونهای که بخش صنایع فلزی و معدنی، الکترونیک، قطعات خاص، حمل و نقل و … هر کدام در معاونتهای مختلف است این بخشها بایستی در یک واحد مشخص تجمیع شود تا بتوانند با توجه به تمام ابعاد زوایا مشکلات این صنعت را رفع کند و صنعتگران را از فرایندهای پیچیده اداری دلسرد نکند.
منبع: ایرنا