مخاطب۲۴- مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیک از روز شنبه (٧ تیرماه) با تامین اعتبار به حساب سرپرستان خانوار برای دهکهای یک تا سه درآمدی - به تعداد بیش از ۲۸ میلیون نفر- اجرا شد و این درحالیست که هفته گذشته فاطمه مهاجرانی - سخنگوی دولت گفت که «سیاست دولت همان هفت دهک تعیین شده است، اما طبق اولویتهای بودجهای فعلا دهکهای اول تا سوم که حدود ۲۸ میلیون نفر هستند، میتوانند ۱۱ قلم کالا را دریافت کنند و کالابرگ به بقیه دهکها نیز به مرور اختصاص مییابد.»
به دنبال اجرای این طرح، وزارت رفاه به برخی ابهامات و پرسشهای مردمی طرح کالابرگ الکترونیکی پاسخ داده است:
من مشمول دریافت بودهام، اما اعتبار را دریافت نکردهام؟
افراد میتوانند پس از نصب برنامه کاربردی «شما» نسبت به مشاهده موجودی اعتبار خود اقدام کنند.
من مشمول دریافت یارانه نیستم با این وضع چه باید کنم؟
لازم است به منظور ثبتنام یارانهها به سامانه سازمان هدفمندسازی یارانهها مراجعه و نسبت به ثبتنام یارانه اقدام کنید.
مبلغ اعتبار اختصاصیافته در مرحله نهم کالابرگ الکترونیکی (تیرماه ١٤٠٤) چقدر است؟
میزان اعتبار اختصاصیافته به هر نفر واقع در دهک اول تا سوم ۵۰۰ هزار تومان و به ازای هر نفر برای خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی در دهک چهارم تا هفتم ۳۵۰ هزار تومان است که به کد ملی سرپرست خانوار اختصاص یافته است.
اعتبار کالابرگ الکترونیکی در حساب کدام یک از اعضای خانوار شارژ شده است؟
اعتبار کالابرگ به هیچ وجه در حساب سرپرست یا اعضای خانوار واریز نمیشود و به کد ملی سرپرست خانوار تعلق میگیرد.
اعتبار به کدام حساب سرپرست خانوار واریز شده است؟
اعتبار برخلاف یارانه نقدی به حساب سرپرست واریز نمیشود و به کد ملی وی تعلق گرفته است. خرید اعتبار نیز از طریق تمامی کارتهای بانکی سرپرست خانوار امکانپذیر است.
در صورت مسدود بودن حساب یارانه سرپرست خانوار چگونه بایستی اقدام به خرید کرد؟
در صورت مسدود بودن حساب یارانه سرپرست خانوار، مشکلی برای خرید اعتبار کالابرگ وجود ندارد؛ چون اعتبار به کد ملی اختصاص یافته است.
پیامک شارژ/ واریز اعتبار را دریافت نکردهام؟
در صورتی که پیامک مانده اعتبار را دریافت نکردهاید، به منظور استعلام مانده اعتبار به دو روش میتوان اقدام کرد؛ از طریق نصب برنامه کاربردی شما و مشاهده ریز تراکنشهای خرید و مانده اعتبار. این برنامه را میتوان از طریق بازار یا مایکت یا مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir دانلود و نصب کرد؛ از طریق کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰*
چگونه از اعتبار استفاده کنم؟
با مراجعه به فروشگاههای طرف قرارداد طرح که در برنامه کاربردی "شما" یا تارنمای shoma.sfara.ir معرفی شدهاند، با استفاده از کلیه کارتهای بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، میتوان اقدام به خرید کالاهای تعیین شده کرد.
فهرست فروشگاههای مجاز را کجا مشاهده کنم؟
با استفاده از برنامه کاربردی "شما" که میتوانید از طریق کافه بازار یا مایکت یا مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir آن را نصب کنید، میتوانید فروشگاههای طرف قرارداد طرح کالابرگ الکترونیکی را شناسایی کنید.
کالاهایی که با اعتبار طرح میتوان آنها را خریداری کرد، کدام هستند؟
فهرست (۱۱) قلم کالای اساسی شامل شیر کم چرب، ماست کم چرب، پنیر سفید، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند و شکر، برنج و حبوبات است که برای مشاهده جدول کالاهای اساسی میتوانید به برنامه کاربردی "شما" یا سایت shoma.sfara.ir مراجعه کنید.
شارژ اعتبار به صورت ماهیانه است؟
براساس تصمیم اخذ شده دولت، فعلاً کالابرگ الکترونیکی در تیرماه واریز خواهد شد و در صورتی که دولت تصمیم بگیرد که در ماههای آتی نیز کالابرگ الکترونیکی توزیع کند، اطلاعرسانی لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.
اعتراض به دهکبندی و ارائه درخواست بازبینی چگونه است؟
ثبت اعتراض به دهکبندی خانوار فقط در سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir قابل انجام است و پیگیری دریافت نتیجه اعتراض نیز فقط از طریق همین سامانه امکانپذیر است. لازم به ذکر است که خانوارها در سال فقط دوبار میتوانند نسبت به ثبت اعتراض اقدام کنند.
از چه فروشگاههایی در این طرح امکان خرید وجود دارد؟
فروشگاههای مجاز که آدرس آنها از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir یا از طریق برنامه کاربردی شما، قابل مشاهده است.
آیا امکان استفاده از اعتبار در خریدهای اینترنتی وجود دارد؟
به زودی امکان خرید از فروشگاههای مجازی که به سامانه شما متصل شدهاند، فراهم میشود.
آیا تمام کارتهای بانکی اعضای خانوار قابل استفاده است؟
خیر، فقط با استفاده از کلیه کارتهای بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود
دارد.
آیا کارتهای بانکی خاصی در این طرح قابل استفاده هستند؟
خیر محدودیتی وجود ندارد و با تمامی کارتهای بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.
آیا از هر فروشگاهی امکان خرید در این طرح وجود دارد؟
خیر؛ خرید کالابرگ الکترونیکی فقط از طریق فروشگاههای مجاز که آدرس آنها از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir یا از طریق برنامه کاربردی شما، قابل مشاهده است، امکانپذیر است.
اگر از اعتبار خود استفاده نکنیم، چه اتفاقی میافتد؟
استفاده از این اعتبار کاملاً اختیاری است. باتوجه به اینکه اجرای طرح در بازه زمانی یک ماهه است، اعتبارات مصرف نشده خانوارها در پایان دوره از بین میرود.
اگر پذیرنده کم فروشی یا گرانفروشی کند، به کدام مرجع بایستی شکایت کرد؟ اگر پذیرنده از ارائه جنس با کیفیت خودداری کند یا خریداران را ملزم به استفاده از برند خاصی کند، چه باید کرد؟
شهروندان جهت پیگیری چنین مواردی با سامانه تلفنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با سرشماره (١٢٤) تماس بگیرند و موارد مورد نظر را منعکس کنند.
آیا در این طرح کالای خاصی ارائه میشود؟
در این طرح صرفاً ۱۱ قلم کالای اساسی قابل خرید است که غیر از نوع کالا، هیچ محدودیتی در نشان تجاری کالاها وجود ندارد و افراد کالاها با نشان تجاری مختلف را میتوانند خریداری کنند.
سرپرست خانوار چه کسی است؟
شخصی که مبلغ یارانه نقدی خانوار به حساب وی واریز میشود.
چه اصنافی تحت پوشش هستند؟
عمدهفروشیها، خواربارفروشیها، سوپر مارکتها، فروشگاههای مواد غذایی، فروشگاههای محصولات لبنی و پروتئینی، تعاونیهای مصرف و فروشگاههای زنجیرهای.
آیا امکان خرید از فروشگاههای زنجیرهای وجود دارد؟
بله، فروشگاههای افق کوروش، جانبو، دیلی مارکت، فروشگاه هفت، رفاه، هایپر فامیلی، وال مارکت، محسن، مینومارت و ترقی در سراسر کشور تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند. ضمناً آدرس فروشگاههای مجاز و طرف قرارداد طرح، از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir یا از طریق برنامه کاربردی شما، قابل مشاهده است.
آیا در زمان خرید بایستی کالا با نشان تجاری خاصی را انتخاب کرد؟
خیر؛ افراد میتوانند از سه گروه کالایی اعلام شده (پروتئین، حبوبات و لبنیات)، نشان تجاری دلخواه خود را خریداری کنند.
آیا میتوان کل اعتبار را صرف خرید یک یا چند قلم کالای اساسی کرد؟
بله، این امکان فراهم است که مردم بر اساس میزان نیاز خانوار خود، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار خریداری کنند.
آیا در یک خرید باید از کل اعتبارم استفاده کنم یا امکان استفاده از اعتبار در چند مرتبه خرید وجود دارد؟
لزومی به خرید کل اعتبار در یکبار خرید وجود ندارد و افراد در بازه زمانی تعیین شده میتوانند طی چند مرحله خرید کالاها را انجام دهند.
شهروندان به منظور دریافت پاسخ سوالات خود از چه طریقی میتوانند راهنمایی لازم را دریافت کنند؟
به منظور پاسخ به سوالات شهروندان میتوان از طریق شماره تلفن ٦٣٦٩ راهنمایی لازم را دریافت کرد. همچنین از طریق بازوی رسمی کالابرگ در بستر پیام رسان بله، امکان دریافت مشاوره و راهنمایی وجود دارد.