کد خبر: ۶۳۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۴ - ۰۷:۳۴

تاکسی‌های بین شهری پول هواپیما را از مسافران زمینی دریافت کردند!

با گذشت بیش از ۱۳ روز از آغاز حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی به خاک ایران همچنان نرخ کرایه تاکسی های بین شهری تهران تا شمال یا برعکس نجومی بوده است و وزارت راه و شهرسازی هم نقش انفعالی داشته و هیچ نظارتی بر عملکرد اتحادیه های تاکسیرانی و فراهم کردن ناوگان عمومی به عمل نمی آورد.
تاکسی‌های بین شهری پول هواپیما را از مسافران زمینی دریافت کردند!

مخاطب ۲۴- قیمت تاکسی‌های بین شهری به ویژه مسیر تهران به استان ماطندران و گیلان در روز‌هایی که رژیم غاصب صهیونیستی به خاک کشور حمله کرده است به طور عجیب و غیرمنطقی بالارفته است و دراین میان وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی امر نیز هیچ گونه نظارتی ندارد.

بیشتر بخوانید

با شروع جنگ میان ایران و اسراییل نرخ کرایه‌های بین شهری افزایش بی سابقه‌ای داشته است رانندگان تاکسی برای مسیر تهران به شمال تا ۱۰ میلیون تومان هم به مسافران پیشنهاد می‌دهند این درحالی است که وضعیت سوخت رسانی و قیمت سوخت هیچ تغییری نکرده است و این مسیر‌ها نیز با گذشت ۱۳ روز از آغاز تنش‌ها کم تردد شده است.

ریشه گرانی کرایه‌ها کجاست؟

به نظر می‌رسد ریشه‌های اصلی گرانی کرایه‌ها به مکانیزم بازار آزاد واگذار شده و بدون نظارت نهاد‌های نظارتی انجام می‌شود و ازآنجایی که تعداد خودرو‌های عمومی برای پاسخگویی به تقاضای مسافران کافی نیست برخی از اتحادیه‌های تاکسی‌رانی با ایجاد انحصار، قیمت‌ها را به صورت دستوری بالا نگه داشته‌اند.

برخی از رانندگان بالا رفتن قیمت قطعات و بیمه را بهانه‌ای برای افزایش غیرمنطقی کرایه‌ها می‌دانند این درحالی است که این افزایش قیمت با نرخ کرایه‌ها هیچ تطابقی ندارد و چندبرابر افزایش قیمت قطعات و نرخ بیمه نامه‌ها از مسافران تامین وجه می‌کنند.

ازآنجایی که معمولا وزارت راه به اتحادیه‌ها اختیار کامل داده و دخالت مؤثری در تعیین نرخ‌ها ندارد و ناوگان عمومی کافی نیز در اختیار مردم نیست به همین جهت این وزارتخانه در برابر گرانی تاکسی‌های خصوصی اقدام خاصی به عمل نیاورده است همچنین ممکن است این موضوع در اولویت‌های وزارت راه نباشد یا فشار لابی‌های حمل‌ونقل مانع اقدام عمل پیشگیرانه شود.

همکاری تاکسیرانی با گران فروش‌ها

ازسویی دیگر، اتحادیه‌ها از این وضعیت سود برده و خیلی تمایل ندارند که سیستم قیمت گذاری تاکسی‌ها اصلاح شود بنابراین نیاز است که وزارت راه هرچه زودتر درخصوص قیمت‌گذاری شفاف و اجباری، تعیین سقف قیمت بر اساس هزینه‌های واقعی، نظارت مستمر بر اجرای نرخ‌های مصوب و برخورد با رانندگان متخلف وارد عمل شود.

البته با افزایش ناوگان عمومی، تقویت خطوط اتوبوس‌رانی و مینی‌بوس‌های بین‌شهری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی با قرارداد‌های کنترل‌شده نیز می‌تواند در بهبود حمل و نقل مسافران اثربخش باشد.

انفعال وزارت راه چه دلیلی دارد؟

درحالیکه وزارت راه می‌تواند با برخورد با انحصارگران، انحلال اتحادیه‌های متخلف و اعطای مجوز به رانندگان مستقل با افزایش خودسرانه کرایه‌ها برخورد کند و یا با ایجاد سامانه شکایات مردمی برای گزارش گرانفروشی و یا راه‌اندازی سرویس‌های اضطراری در ایام پیک سفر از مسافران حمایت کند، اما موضعع انفعال پیش گرفته است.

برخی اتحادیه‌ها با روابط خاص، مانع ورود رقبا شده و از سویی دیگر هم به دلیل نظارت ضعیف دولت که عمدتا ناشی از بی‌تفاوتی یا ارتباطات پشت‌پرده است به این گران فروشی‌ها دامن خورده است. همچنین عدم خدمت رسانی ناوگان عمومی به مردم دراین شرایط شایبه عمدی بودن گرانی‌ها را تقویت می‌کند تا بازار برای تاکسی‌های خصوصی حفظ شود.

وزارت راه و شهرسازی در شرایطی که می‌توانست با قیمت‌گذاری متمرکز، گسترش ناوگان عمومی و برخورد با انحصارگران مشکل گرانی کرایه‌های بین شهری را حل کند، اما با نظارت ضعیف و واکنش منفعلانه ضعف مدیریتی خود را بیش از پیش عیان ساخت.

برچسب ها: تاکسی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
اولین فیلم دیده نشده از بهداری زندان اوین بعد از حمله اسراییل اولین فیلم دیده نشده از بهداری زندان اوین بعد از حمله اسراییل
بهداری اوین در نتیجه اصابت پرتابه رژیم صهیونیستی تخریب شده و از بین رفته است.
تصاویر زندان اوین پس از حمله اسرائیل تصاویر زندان اوین پس از حمله اسرائیل
روز دوشنبه دوم تیرماه ۱۴۰۴ بود که رژیم صهیونیستی بخش‌هایی از زندان اوین را مورد حمله با پرتابه قرار داد. در این حمله به ساختمان‌های اداری، سالن ملاقات و ساختمان دادیاری زندان و از همه مهم‌تر بیمارستان زندان اوین حمله شد.
آتش بس از نظر اسراییل یعنی آماده شدن برای جنگ طولانی تر! آتش بس از نظر اسراییل یعنی آماده شدن برای جنگ طولانی تر!
اسرائیل در جنگ اخیر با لبنان، جنگ با غزه در سال ۲۰۲۵، ۲۰۲۴، ۲۰۲۱ و ۲۰۰۹، جنگ با حزب الله در سال ۲۰۰۶، جنگ با مردم فلسطین در سال ۲۰۰۰، جنگ با حزب الله و سوریه در سال ۱۹۸۲، جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ و ... همواره طرفی بوده که بعد از آتش بس، نقض عهد و حمله کرده است.
ساعات کاری از روز شنبه تغییر خواهد کرد؟ ساعات کاری از روز شنبه تغییر خواهد کرد؟
«با توجه به شرایط کشور، ساعات کاری تمامی دستگاه‌های اجرایی، از روز شنبه هفتم تیرماه، به روال قبل بر می‌گردد»
فعلا بلیت هواپیما نمی‌فروشیم! فعلا بلیت هواپیما نمی‌فروشیم!
سخنگوی وزارت راه با بیان اینکه هیچ فروش بلیتی تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌شود، نسبت به فروش بلیت هواپیما توسط سایت‌های غیرمجاز هشدار داد.
بعد از عملیات وعده صادق ۳ ایران‌ چه دستاورد‌هایی به دست آورد؟ بعد از عملیات وعده صادق ۳ ایران‌ چه دستاورد‌هایی به دست آورد؟
جمهوری اسلامی ایران به دستاورد‌های چشمگیر و استراتژیکی در چارچوب عملیات وعده صادق۳ دست یافت.
ایران از واشنگتن غرامت خواست! ایران از واشنگتن غرامت خواست!
معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه «واشنگتن باید غرامت مربوط به خسارت‌های وارده به تأسیسات ایران را پرداخت کند»، گفت: «تهران در این زمینه به سازمان ملل شکایت خواهد کرد.»
برگزیده
فعلا بلیت هواپیما نمی‌فروشیم! فعلا بلیت هواپیما نمی‌فروشیم!
سخنگوی وزارت راه با بیان اینکه هیچ فروش بلیتی تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌شود، نسبت به فروش بلیت هواپیما توسط سایت‌های غیرمجاز هشدار داد.
قانون خاصی برای مستاجران در زمان جنگ وجود دارد؟ قانون خاصی برای مستاجران در زمان جنگ وجود دارد؟
داوود بیگی‌نژاد با اشاره به وضعیت مستأجران در شرایط فعلی کشور اظهار کرد: در حال حاضر، ما قانونی متفاوت از شرایط عادی برای زمان جنگ نداریم، بنابراین مستأجران باید طبق قانون، به تعهدات خود در قبال موجران عمل کنند.
راه های استرداد وجه بلیت پروازهای لغو شده چگونه است؟ راه های استرداد وجه بلیت پروازهای لغو شده چگونه است؟
سخنگوی وزارت راه گفت: با لغو پرواز‌های داخلی و خارجی از ۲۳ خرداد، شرکت‌های هواپیمایی موظف به استرداد کامل و بدون جریمه بهای بلیت‌ها در اسرع وقت هستند.
صفحه خبر بالای تصاویر