به گزارش روابط عمومي جبهه تدبير و توسعه ايران اسلامي و به نقل از معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش؛ داود روستایی در دومین روز نخستین کنگره سازمان دانش آموزی در پژوهشکده امام خمینی(ره) اظهار داشت: به سه هدف اصلی خود در اولین کنگره سازمان دانش آموزی دست یافته ایم. این برنامه یک مانور اجتماعی سیاسی بود و توانستیم اقتدار سازمان دانش آموزی را با تمام انرژی اثبات کنیم.
وی افزود: هدف دوم انسجام تشکیلاتی بود که در قالب کنگره محقق شد. سال 95 هم با توجه به دلگرمی هایی که وزیر آموزش و پرورش به ما داد به امید خدا مجامع اعضای سازمان دانش آموزی تقویت خواهد شد و مدیران سازمان دانش آموزی باید بدانند که اعضای این سازمان و مربیان رکن رکین سازمان هستند و این سازمان متعلق به دانش آموزان است.
روستایی ادامه داد: مربیان و روسای ما در استان ها باید سعی کنند که با مهربانی پاسخ سوالات دانش آموزان را بدهند زیرا این خود آثار تربیتی بسیاری دارد زیرا آنها به عنوان یک پدر و بزرگتر حرفهای دانش آموزان را گوش می کنند و دانش آموزان می تواند با آنها به راحتی مسائل خود را مطرح کند.
قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش آموزی ادامه داد: سومین هدف ما تدوین خط و مشی ها و سیاست های دانش آموزی بود که توسط وزیر آموزش و پرورش تایید شد که مهمترین آنها مسئله یابی، حل مسئله و تربیت اجتماعی و سیاسی دانش آموزان است.
روستایی افزود: برای ادامه برنامه ها و فعالیتهای خود به 4 شاخص اعتقاد داریم که مهمترین آن مسئله مدرسه محوری فعالیت ها است. مسئله بعدی تشکیلات مداری فعالیت ها و باید سعی کنیم عنصر تشکیلاتی را در همه فعالیتهای خود در نظر بگیریم تا برنامه ها از کیفیت مطلوب برخوردار باشد.
وی ادامه داد: قصد نداریم هیچ برنامه ای را تشریفاتی برگزار کنیم بلکه می خواهیم همه برنامه ها تشکیلاتی برگزار شود. شاخصه بعدی ما برنامه های غیرمتمرکز با هدایت متمرکز است یعنی اجازه خلاقیت و ابتکار به مسئولین استان ها داده می شود اما سازمان دانش آموزی مرکز بر عملکرد آنها نظارت دارد و توصیه های راهبردی را به آنها انجام می دهد.
قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش آموزی گفت: چهارمین شاخصه ما فراگیری است یعنی باید چتر سازمان دانش آموزی گسترده شود تا همه دانش آموزان بتواننند زیر مجموعه سازمان دانش آموزی قرار بگیرند. در حوزه منابع انسانی هدف اصلی ما توسعه کمی و کیفی گروه های مدارس است زیرا خورشید منابع انسانی که به خوبی می درخشد دانش آموزان هستند و سوم استفاده از نیروهای مامور تشکیلاتی در سازمان است و باید سعی کنند افرادی که به کار می گیرند همه تشکیلاتی باشند و افرادی را شناسایی کنند که بتوانند در کارهای اقتصادی فعالیت کنند.
وی ادامه داد: فعالیت بعدی ما تفکیک فعالیتهای فرزانگان و پیشتازان است که باید تشکیلات فرزانگان توسط مربیان خانم اداره شود و تشکیلات پیشتازان توسط مربیان آقا و تداخلی با هم نداشته باشند که این موضوع باید به تصویب هیات امنا برسد و برنامه بعدی که از افق های ماست راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی پیشتازان و فرزانگان است .
روستایی افزود: در حوزه منابع مالی نیز افزایش سالانه سرانه را داریم که خوشبختانه در دولت تدبیرو امید این موضوع محقق شده است و رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش و معاون پرورشی و فرهنگی توجه ویژه ای به تشکیلات سازمان دانش آموزی دارند .
وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که 60 درصد از هزینه ها توسط استان ها جمع آوری شود که امسال بر اساس میانگین 20 درصد از منابع توسط خود استانها تامین شد. مسئله دیگر راه اندازی شعبات شرکت تعاونی سازمان دانش آموزی است که تازگی به ثبت رسید که باید در استان ها به زودی فعال شود.که سهام و سود تعاونی های استانی در اختیار خود استان خواهد بود.