به گزارش مخاطب 24: راهاندازی تلویزیون اینترنتی همشهری در دوره زاکانی، با وجود آن که در دوره اصلاحطلبان در شهرداری استودیوی مجهزی تاسیس شده بود، کمی عجیب به نظر میرسد. برخی راهاندازی این تلویزیون را به انتخابات پیش روی شورای شهر تهران گره زده و آن را اقدامی سیاسی برای ساخت برنامههایی در راستای انتخابات قلمداد میکنند. اما موضوع این است که چرا دو سال است که راهاندازی تلویزیونهای اینترنتی در ردیف بودجهها قرار گرفته است؟ چرا خزانه شهر تهران که از عوارض پایتختنشینان پُر میشود باید هزینه تلویزیون اینترنتی شود؟ رقیب تلویزیون اینترنتی همشهری کیست که باید از خزانه پایتخت برای آن هزینه شود؟
علیاصغر قائمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، در جریان سیصد و بیست و هفتمین جلسه رسمی پارلمان شهری پایتخت اما درباره مشکلات قانونی پیرامون این تلویزیون اینترنتی تذکر داد. او با اشاره به حکم ۸۶ برنامه چهارم شهرداری که بر «ایجاد و توسعه زیستبوم مجازی با مشارکت عمومی» توسط مؤسسه همشهری تأکید دارد، گفت: «موسسه در تاریخ ۲۰ اردیبهشت اقدام به معرفی و افتتاح تلویزیون اینترنتی کرده، اما مسأله مهم، نحوه اجرای این حکم و پایبندی به الزامات قانونی آن است. موسسه همشهری در اقدامی عجیب، تاریخ مجوز را در تصویر منتشر شده بهصورت «دائمی» تغییر داده و همین موضوع باعث واکنش رسمی ساترا شده است؛ بهطوری که این نهاد اعلام کرده که تلویزیون اینترنتی همشهری فاقد مجوز قانونی است.»
او در بخش دیگری از سخنان خود درباره دستکاری مؤسسه همشهری در مجوز صادره از سوی ساترا، تاکید کرد: «حال سؤال اینجاست که آیا میشود کار فرهنگی و رسانهای در فضای مجازی را با انتشار خلاف واقع خبر مجوز آن و بر خلاف قوانین و مقررات موضوعۀ کشور آغاز کرد؟ آیا صداقت و راستی لازمۀ کار فرهنگی و رسانهای نیست؟ لذا انتظار میرود ضمن تذکر جدی به مؤسسه همشهری برای اصلاح اینگونه رویهها و برای پیشگیری از تکرار آن، دلیل این اقدام را برای شورای اسلامی شهر تهران ارسال نمایید.» البته او در بخشی از صحبتهایش اعلام کرد که طبق قانون استفاده از کلمه «تلویزیون اینترنتی»،«TV» و اسامی دیگری از این دست، ممنوع است.
حمایت بعضای اعضای شورا از تلویزیون اینترنتی همشهری
در همان جلسه شورای شهر تهران، محمد آخوندی، دیگر عضو شورا با اشاره به تذکر قائمی تاکید کرد: «براساس مستنداتی که در اختیار داریم، ساترا در مجوز اولیه صادرشده برای این رسانه، صراحتاً قید «دائمی» را درج کرده بود. سپس به دلایلی نامعلوم، این مجوز در سامانه ساترا به حالت ششماهه تغییر داده شده، بدون آن که تغییری از سوی همشهری صورت گرفته باشد. مستنداتی که توسط مؤسسه همشهری ارائه شده است، صحت این ادعا را تأیید میکند.»
او این تلویزیون اینترنتی را ابزاری نوین در حوزه شهری دانست و گفت: «در همه دنیا چنین ابزارهایی وجود دارد و ما باید از این فرصت برای تعمیق ارتباط مردم با مدیریت شهری استفاده کنیم؛ نه اینکه مانع توسعه آن شویم. ضمنا اگرچه بحثهایی درباره نام آن وجود دارد، اما اصل ماجرا ارزشمند و دارای پشتوانه قانونی است، چراکه این رسانه با تصویب شورا و شهرداری ایجاد شده و باید از مسیر اصلی خود منحرف نشود. باید با شفافسازی کامل، ابهامات رفع شود تا این رسانه بتواند مأموریت خود را بهدرستی ادامه دهد.»
پس از آن نیز مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که مجوز تلویزیون اینترنتی همشهری دائمی بوده است.
علی اصغر قائمی
قائمی: مستندات را از ساترا گرفتهام
علیاصغر قائمی اما در گفتوگو با خبرنگار دیدهبان ایران تاکید کرد: «من مستندات را از ساترا دریافت کردم. با مدیرفنی ساترا جلساتی داشتم که نکاتی را مطرح کرد و من این نکات را در جلسه شورای شهر عنوان کردم. برخی از اعضای شورای شهر تهران میگویند که همشهری هم مستنداتی دارند که نقض این موضوع است.»
او با بیان این که باید مشکلشان را حل کنند، افزود: «ما منابع شهر را دست بخشهای مختلف شهرداری دادیم که خدمتی ارائه کنند. قرار شد که مدیرعامل همشهری و مدیریت ساترا در یک جلسه مشترک داشته باشند و اگر لازم شد اعضای شورای شهر هم در آن حضور داشته باشند.»
این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به تجهیزات کامل شهرداری، چه نیازی به تصویب بودجه برای تاسیس تلویزیون اینترنتی بود، گفت: «من زمان فصل بودجه هم به این موضوع رای موافق ندادم، چون اساسا این موضوع را در ماموریت همشهری نمیدانم. رسانههای مکتوب که مصداق آن روزنامهها و مجلات هستند، با توجه به توسعه فضای مجازی اساسا در شیوه کارکرد سنتی خود دچار چالش شدهاند و این موضوع مختص همشهری نیست. این رسانهها دنبال راههای جایگزین برای حفظ خود هستند. به نظرشان شاید این راهکار درستی باشد. باید ببینیم چقدر میتواند مخاطب داشته باشد. در حال حاضر VODها عمدتا بالای چند میلیون کاربر دارند. من نمیدانم تلویزیون همشهری به چند ده مخاطب منتج میشود یا خیر.»
قائمی در پاسخ به این پرسش که شروع به کار این تلویزیون به نزدیک شدن انتخابات شوراها مرتبط است یا خیر، تاکید کرد: «میتواند ربط داشته باشد. در مجموع تمام عملکرد آقای زاکانی بیربط به انتخابات نیست و زمینهسازی کلی برای انتخابات بعدی شوراها میکند و تلویزیون همشهری هم میتواند جزو این زمینهسازیها باشد و میتواند هم نباشد، بعد از ارزیابی عملکردش باید قضاوت کنیم.»
مهدی اقراریان
اقراریان: زاکانی به دنبال رأی آوردن فهرست مد نظر خود در انتخابات شوراها است
مهدی اقراریان، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز درباره چرایی راهاندازی تلویزیون همشهری به خبرنگار دیدهبان ایران گفت: «پیش از این از مفهوم «امپراتوری رسانهای شهرداری» استفاده کردم. این متعلق به یک مجموعه نیست. ما شاهد هستیم که در این دوره بخشی از تیم سیاسی آقای زاکانی از خبرگزاریها و مجموعههای رسانهای به همراه ایشان به شهرداری تهران آمدند و اولویت آنها هم توجه به موضوع رسانه است.»
او با اشاره به این که رسانه برای شخصیتهای سیاسی همواره اهمیت دارد، افزود: «باور من این است که نگاه تیم سیاسی آقای زاکانی به شهرداری تهران نیست و تجربه حضور ایشان در انتخابات و رقابتشان در انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی که مدیریت پایتخت را برعهده داشتند، از جمله مصادیقی است که میتوان به آن اشاره کرد و اگر که افرادی بگویند که این حرف را بر چه مبنایی میزنید، باید بگوییم که براساس تجربه امروز بسیاری معتقدند که تجربه پدر علم است و علمی که ما امروز نسبت به رفتار آقای زاکانی داریم، ناظر به تجربهای است که در ادوار و در زمانبندیهای گذشته به دست آوردهایم.»
اقراریان تاکید کرد: «به نظر من هر چقدر به زمان انتخابات نزدیک میشویم، باید شاهد این باشیم که پولهای بیشتری در حوزه رسانه با مجوزهایی که بعضاً حتی از شورای شهر گرفته میشود، هزینه شود تا فهرستی که مطلوب و مد نظر آقای زاکانی، تیم سیاسی و حامیان و پشتیبانان ایشان است، رأی بیاورد. از سوی دیگر به نظرم ما شاهد شکل گیری یک ائتلاف از سوی آقای زاکانی با گروهها و جریانات سیاسی مختلف هستیم تا در انتخابات به یک فهرست ختم شود و من به آن فهرست حامیان آقای زاکانی میگویم. یعنی آقای زاکانی با این نگاه و با رویکرد ماندن در شهرداری تهران برای دوره ۴ سال آینده، در حال برنامهریزی است.»
اقراریان: کمپین «تهران دوستداشتنی» بخشی از یک پروژه بزرگتر است
رئیس کمیته حقوق شهروندی و نظارت شورای شهر تهران همچنین گفت: «ظرفیتهای رسانهای میتواند به رای آوردن فهرست مد نظر آقای زاکانی کمک کند. اتفاقاً ما تجربه چاپ پوسترهای آقای زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری توسط مؤسسه همشهری را داریم که پس از مطرح شدن این موضوع در شورای شهر، اعلام کردند مبلغ آن پرداخت شده است. اما من به صراحت میگویم که هیچ وقت فاکتوری دال بر پرداخت این هزینه تبلیغاتی آقای زاکانی ندیدم. البته مدعی بودند که فاکتورها را در اختیار آقای چمران گذاشتهاند. اما من به عنوان تذکردهنده تا به امروز فاکتورها را ندیدهام. اصلا مسئله این نبود که آیا این مبلغ پرداخت شده یا نشده است. مسئله این است که جامعه از ما نمیپذیرد پوسترهای یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دستگاه زیرمجموعه خودش چاپ شود.»
او همچنین خاطرنشان کرد: «من تلویزیون اینترنتی همشهری را هم بخشی از یک پروژه رسانهای میبینم که قرار است تلاش کند تا اقدامات دوره مدیریتی آقای زاکانی بزرگتر از آن چیزهایی که هست به جامعه نشان داده شود. البته یک گروه و مخاطب خاصی هم در جامعه از طرف آقای زاکانی و تیم سیاسی ایشان مخاطب است. برای این که ذهنیت آنها این است که یک حداقلی در انتخابات آینده شوراها شرکت میکنند که این حداقل مشارکت به پیروزی جریان آقای زاکانی و حتی جریانهایی با نگاههای تندتری نسبت به تیم امروز منتج میشود.»
اقراریان افزود: «بر این باوریم که شهر تهران نیاز به یک لیست انتخاباتی غیرسیاسی دارد که دلسوز و دغدغهمند پایتخت باشند. مدیریت شهری تهران باید امکان تعامل و همکاری با همه اضلاع شهر را داشته باشد و سودای جایگاههای بالاتری را هم در ذهن نداشته باشد. به نظرم امروز مهمترین و بالاترین جایگاه، خدمت به شهروندان تهرانی است که با توجه به شرایط ترافیک و مشکلات مختلف، روزهای خوبی را تجربه نمیکنند. تهران در یک مسیر و ریلگذاری غلطی در حال حرکت است و این مسیر و ریلگذاری غلط ادامه دارد. در این زمینه فقط شهرداری مقصر نیست. معتقدم که ضرورت دارد دولت و مجلس فعلی به مساله تهران ورود پیدا کنند. اما یک بیتفاوتی نسبت به مسائل تهران را شاهد هستیم.»
او با اشاره به این که کماکان مساله «نجات تهران» باید به یک دغدغه ملی تبدیل شود، تاکید کرد: «همانطور که نجات دریاچه ارومیه به یک دغدغه ملی تبدیل شد، درباره تهران هم چنین اتفاقی باید رخ دهد. اما کسانی که در رأس مدیریت شهری هستند به جای فکر به نجات تهران، به کمپین «تهران دوست داشتنی» میپردازند. به نظر من این کمپین بخشی از یک پروژه بزرگتر است.»
منبع: دیدهبان ایران