مخاطب۲۴- به گزارش شورای عالی آموزش و پرورش، محمود امانی با اشاره به هزار و پنجاه هشتمین جلسه این شورا، اظهار کرد: به استناد بندهای ۴ و ۷ راهبرد کلان و راهکارهای ۳- ۵ و ۲-۱۷ و ۴-۱۷ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در اجرای مصوبه جلسه ۱۰۲۵ شورایعالی آموزش و پرورش و در راستای توسعه، نهادینه کردن عدالت آموزشی و تربیتی، ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت با بهرهمندی هوشمندانه از فناوریهای نوین مبتنی بر نظام معیار اسلامی و با تأکید بر اصل اولویت آموزشهای حضوری در مدارس، اساسنامه مدرسه مجازی به تصویب رسید.
وی افزود: این اساسنامه در ۱۶ ماده و ۶ تبصره تدوین شده است که پس از تایید کمیسیون اساسنامهها و مقررات تحصیلی شورای عالی و چندین جلسه بحث و بررسی در صحن علنی شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است.
وی افزود: مدرسه مجازی نیز با رویکرد انعطافپذیری در زمان و مکان، تنوعبخشی به محیطهای یادگیری و شیوههای نوین آموزشی، فناورانه محور بودن، شخصیسازی آموزش، ارتباط تعاملی، دسترسی برابر و آسان به صورت غیرحضوری (مجازی و ترکیبی) در بستر شبکههای مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش تأسیس/ راهاندازی میشود.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اهداف این اساسنامه گفت: افزایش نرخ پوشش تحصیلی دانشآموزان با اولویت بازماندگان از تحصیل، در راستای تحقق عدالت آموزشی تربیتی و ایجاد فرصتهای برابر آموزشی با بهرهبرداری و استفاده هوشمندانه از فناوریهای نوین، در راستای تسهیل فرایند آموزش، یادگیری و ارتقای آن از جمله اهداف این اساسنامه است.
وی اظهار کرد: نظام آموزشی این مدارس، مطابق با نظامهای آموزشی مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران است و برنامههای درسی و تربیتی آن با توجه به شرایط و اقتضائات مدرسه مجازی متناسب سازی و به تأیید سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خواهد رسید.
امانی افزود: اشتغال نیروی انسانی در این مدارس، با تأکید بر صلاحیتهای حرفهای، تخصصی و توانمندیهای فناورانه و براساس قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی خواهد بود.
وی با اشاره به نحوه ارائه خدمات آموزشی، پرورشی، مشاورهای و ارتقای مهارتهای اجتماعی در این مدارس ابراز کرد: خدمات آموزشی، پرورشی، مشاورهای و ارتقای مهارتهای اجتماعی در این مدارس به صورت مجازی و ترکیبی با رعایت قوانین و مقررات مربوط و با استفاده از ابزار و امکانات آموزش الکترونیکی، با بهرهگیری از رویکردهای جهانی از قبیل یادگیری ترکیبی و یادگیری شخصیسازی شده ارائه میشود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: مدارس آموزش از راه دور، بزرگسال دولتی، غیردولتی و ایثارگران موظفند در مدت سه سال پس از ابلاغ این اساسنامه، شرایط خود را مطابق با مفاد این اساسنامه، برای تبدیل به مدرسه مجازی فراهم کند.
وی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش موظف است از زمان ابلاغ این اساسنامه، از ایجاد و توسعه مدارس آموزش از راه دور، بزرگسالان (دولتی و غیردولتی) و ایثارگران خودداری کند.
امانی گفت: شیوهنامه اجرایی این اساسنامه مشتمل بر شرایط ایجاد/ تأسیس و راه اندازی، ساختار سازمانی و مدیریتی مدرسه (نقش مدیر، تیم محتوایی، تیم پشتیبانی فنی، ارزیابی یادگیری، خدمات مشاوره و پشتیبانی روانی) و سایر موارد مربوط، حداکثر ۳ ماه پس ابلاغ این اساسنامه توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش خواهد رسید.
بر اساس این گزارش، این اساسنامه پس از تایید رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.