کد خبر: ۶۱۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۳:۲۶

محتوای غیراخلاقی روی بیلبوردها

اخیرا عکسی از یک بیلبور تبلیغاتی در سطح شهر تهران درمیان کاربران فضای مجازی بازنشر داده شده که نقد‌های زیادی را در پی داشت. بیلبورد‌ها با استفاده از کلمات غیراخلاقی و بولد کردن آن، از شباهت آن به کلمات متعارف دیگر یا نحوه قرار گرفتن در جمله استفاده می‌کنند تا نظر مخاطب را جلب کنند.
محتوای غیراخلاقی روی بیلبوردها

به گزارش مخاطب ۲۴: هرازگاهی فضای مجازی پر می‌شود از عکس بیلبورد‌های تبلیغی با عبارت کوتاه و کنایه‌آمیز که محتوای جنسی دوپهلو دارند. با دست به دست شدن چنین محتوایی اولین سوالی که به ذهن مخاطب می‌رسد این است که چطور برخی افراد توانسته‌اند چنین تبلیغی را در اماکن عمومی نصب کنند؟ آیا نهادی روی آن نظارت نداشته است؟ درحالی که این شبه‌بیلبورد‌ها فقط در فضای مجازی ساخته شده‌اند و با محتوای غیراخلاقی می‌خواهند در ذهن مخاطب حک شوند.

ماجرای دست به دست شدن این تبلیغات حکایت از یک تکنیک تبلیغی دارد که کارشناسان رسانه‌ای به آن «تبلیغات چریکی غیرمجاز» می‌گویند. به گفته آنها در این روش با دستکاری مجازی، محتوای بیلبورد‌های شهری تغییر می‌کند تا پیام جعلی از طریق متن یا تصویر منتقل شود. هدف از این کار انتشار ویروسی محتوای تغییر یافته در فضای مجازی است.

این تصاویر با تکنیکی به نام «جعل دیجیتال» ساخته می‌شود؛ فضای تبلیغ را واقعی جلوه می‌دهد. از این روش برای پیام‌های انتقادی، طنز، سیاسی و واژه‌های مستهجن دوپهلو استفاده می‌شود.

اخیرا عکسی در میان کاربران فضای مجازی بازنشر داده شده که ادعا دارد مربوط به بیلبورد تبلیغاتی در سطح شهر تهران است. بیلبورد‌ها با استفاده از کلمات غیراخلاقی و بولد کردن آن، از شباهت آن به کلمات متعارف دیگر یا نحوه قرار گرفتن در جمله استفاده می‌کنند تا نظر مخاطب را جلب کنند.

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در سامانه رسمی رصد تبلیغات شهری، تصویر منتشرشده در فضای مجازی جعلی بوده و واقعیت میدانی چیز دیگری است. بیلبورد یادشده دارای محتوای کاملاً متفاوت و فاقد هرگونه واژه یا تصویر تحریک‌آمیز بوده است.

از ترس به محتوای غیراخلاقی رسیدیم

ترس هم یکی از ابزار‌های تبلیغ‌گران است. موردی که به واسطه آن ایجاد حس وحشت در روان افراد می‌تواند نام یک برند یا محصول را در ذهن ماندگار کند البته به صورت کوتاه مدت؛ هرچند استفاده از ترس در کیفیت محصولات اثری ندارد، اما نمونه استفاده از آن در تبلیغات شهری را در بسیاری از آثار دیده‌ایم.

برای مثال تبلیغات بهرنگ علوی با یک عروسک مرموز برای سریال «ازازیل» و سناریویی که حول آن شکل داد، تا بیلبورد‌های چاقوی خون‌آلود «زخم کاری» و صورت خون‌چکان مهران مدیری در «پدر گواردیولا» که البته مجازی بودند؛ استفاده از ترس برای فیلم و سریال بود. (گزارش مرتبط فرهیختگان با عنوان ژانر وحشت در تبلیغات محیطی را اینجا بخوانید)

البته این تکنیک اقناعی در سایر محصولات نیز به کار برده می‌شود. برای مثال استفاده از بیلبورد‌های سه بعدی در تبلیغات شهری و استفاده از ترس در آن در بسیاری کشور‌های جهان دیده شده است. شاید این نوع تبلیغ در وهله اول جذابیت داشته باشد، اما باید به تاثیرات منفی آن نیز توجه کرد. ترس و اضطراب می‌توانند تاثیرات منفی زیادی بر روان افراد بگذارند و حتی موجب مشکلات روحی و روانی شوند.

اما حالا فضای تبلیغات این چنینی از تزریق ترس و وحشت فراتر رفته و کار به محتوا‌های غیراخلاقی کشیده است که البته مختص بیلبورد‌های مجازی هم نیست. به عنوان مثال سبک دیگری از تبلیغ در مجازی اتفاق می‌افتد که فردی در تصویر یک کالای خاص را در دست گرفته و درباره آن متنی نوشته است، اما در تصویر پشت کالا محصولات مربوط به بزرگسالان یا تصاویر غیراخلاقی با جزئیات دیده می‌شود.

بازنشر چنین تصاویری با تکنیک‌های مختلف تبلیغی ازجمله دستکاری‌های دیجیتالی که تشخیص واقعی بودن یا نبودن آن برای عموم آسان نیست؛ می‌تواند اذهان عمومی را دچار تشویش کند. علاوه بر این تبلیغات دو پهلو و مستهجن نیز برای چندمین بار است که در این سال‌ها تکرار می‌شود؛ این روز‌ها که ابزار‌های هوش مصنوعی پیشرفت زیادی کرده توجه به اخلاق حرفه‌ای در فضای رسانه‌ای در کنار افزایش سواد رسانه‌ای به موضوعی مهم تبدیل شده است و نیازمند قانون و نظارت است.

 

منبع: فرهیختگان

برچسب ها: بیلبورد تبلیغات
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
بازیگران خانم در تولدی لاکچری روی عرشه کشتی بازیگران خانم در تولدی لاکچری روی عرشه کشتی
حضور گروهی از بازیگران سینما و تلویزیون از جمله نسرین مقانلو، افسانه چهره‌آزاد و رابعه اسکویی در یک دورهمی باشکوه و تولد شبانه در عرشه کشتی، با انتشار ویدیویی در فضای مجازی توجه کاربران را به خود جلب کرد.
۵ سریال ژاپنی محبوب ایرانی‌ها ۵ سریال ژاپنی محبوب ایرانی‌ها
مخاطبان ایرانی سریال‌های ژاپنی را با «اوشین» به یاد می‌آورند. در عین حال در سال‌های اخیر آثار ژاپنی در همه دنیا به محبوبیت رسیده‌اند. در این مطلب نگاهی کوتاه به بهترین سریال‌های ژاپنی از نظر مخاطبان ایرانی در سال‌های اخیر داشته‌ایم.
بادبزن و آفتابه آخرین ابزار خروج از بحران انرژی! بادبزن و آفتابه آخرین ابزار خروج از بحران انرژی!
افزایش قطعی‌های برق در اردیبهشت، زنگ خطر تشدید بحران برق و خاموشی‌ها را به صدا درآورد. در همین زمینه، مهدی مسائلی، دبیر سندیکای صنعت برق گفت: «باید قبول کرد که امسال تابستان سختی پیش‌روست و مردم باید خود را برای این شرایط آماده کنند و تمهیدات لازم را بیندیشند. من توصیه می‌کنم برای این شرایط، بادبزن و آفتابه تهیه کنند!».
محتوای غیراخلاقی روی بیلبوردها محتوای غیراخلاقی روی بیلبوردها
اخیرا عکسی از یک بیلبور تبلیغاتی در سطح شهر تهران درمیان کاربران فضای مجازی بازنشر داده شده که نقد‌های زیادی را در پی داشت. بیلبورد‌ها با استفاده از کلمات غیراخلاقی و بولد کردن آن، از شباهت آن به کلمات متعارف دیگر یا نحوه قرار گرفتن در جمله استفاده می‌کنند تا نظر مخاطب را جلب کنند.
برخی زوایای ماجرای سقوط بالگرد شهید رئیسی مبهم است برخی زوایای ماجرای سقوط بالگرد شهید رئیسی مبهم است
مهدی مجاهد، معاون دفتر رئیسی می‌گوید که برخی از زوایای ماجرای سقوط بالگرد شهید رئیسی حقیقتا برای همه ما مبهم است؛ سوال‌های بی پاسخ بسیاری داریم.
ترامپ مسبب آتش بس هند و پاکستان شد ترامپ مسبب آتش بس هند و پاکستان شد
رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق هند و پاکستان برای آتش‌بس خبر داد و نوشت: «: «پس از یک شب طولانی مذاکرات با میانجیگری ایالات متحده، خوشحالم اعلام کنم که هند و پاکستان با آتش‌بس کامل و فوری موافقت کرده‌اند.»
بنزین سه نرخی در راه است؟ بنزین سه نرخی در راه است؟
معاون وزیر نفت از نهایی شدن مصوبه هیئت مقررات‌زدایی برای صدور مجوز واردات و توزیع بنزین سوپر خبر داد و گفت: با فراهم شدن امکان صدور مجوز در درگاه ملی، بخش خصوصی می‌تواند به‌زودی وارد این عرصه شود.
برگزیده
بازیگران خانم در تولدی لاکچری روی عرشه کشتی بازیگران خانم در تولدی لاکچری روی عرشه کشتی
حضور گروهی از بازیگران سینما و تلویزیون از جمله نسرین مقانلو، افسانه چهره‌آزاد و رابعه اسکویی در یک دورهمی باشکوه و تولد شبانه در عرشه کشتی، با انتشار ویدیویی در فضای مجازی توجه کاربران را به خود جلب کرد.
۵ سریال ژاپنی محبوب ایرانی‌ها ۵ سریال ژاپنی محبوب ایرانی‌ها
مخاطبان ایرانی سریال‌های ژاپنی را با «اوشین» به یاد می‌آورند. در عین حال در سال‌های اخیر آثار ژاپنی در همه دنیا به محبوبیت رسیده‌اند. در این مطلب نگاهی کوتاه به بهترین سریال‌های ژاپنی از نظر مخاطبان ایرانی در سال‌های اخیر داشته‌ایم.
محتوای غیراخلاقی روی بیلبوردها
اخیرا عکسی از یک بیلبور تبلیغاتی در سطح شهر تهران درمیان کاربران فضای مجازی بازنشر داده شده که نقد‌های زیادی را در پی داشت. بیلبورد‌ها با استفاده از کلمات غیراخلاقی و بولد کردن آن، از شباهت آن به کلمات متعارف دیگر یا نحوه قرار گرفتن در جمله استفاده می‌کنند تا نظر مخاطب را جلب کنند.
صفحه خبر بالای تصاویر