کد خبر: ۶۱۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۳:۲۶

محتوای غیراخلاقی روی بیلبوردها

اخیرا عکسی از یک بیلبور تبلیغاتی در سطح شهر تهران درمیان کاربران فضای مجازی بازنشر داده شده که نقد‌های زیادی را در پی داشت. بیلبورد‌ها با استفاده از کلمات غیراخلاقی و بولد کردن آن، از شباهت آن به کلمات متعارف دیگر یا نحوه قرار گرفتن در جمله استفاده می‌کنند تا نظر مخاطب را جلب کنند.
محتوای غیراخلاقی روی بیلبوردها

به گزارش مخاطب ۲۴: هرازگاهی فضای مجازی پر می‌شود از عکس بیلبورد‌های تبلیغی با عبارت کوتاه و کنایه‌آمیز که محتوای جنسی دوپهلو دارند. با دست به دست شدن چنین محتوایی اولین سوالی که به ذهن مخاطب می‌رسد این است که چطور برخی افراد توانسته‌اند چنین تبلیغی را در اماکن عمومی نصب کنند؟ آیا نهادی روی آن نظارت نداشته است؟ درحالی که این شبه‌بیلبورد‌ها فقط در فضای مجازی ساخته شده‌اند و با محتوای غیراخلاقی می‌خواهند در ذهن مخاطب حک شوند.

ماجرای دست به دست شدن این تبلیغات حکایت از یک تکنیک تبلیغی دارد که کارشناسان رسانه‌ای به آن «تبلیغات چریکی غیرمجاز» می‌گویند. به گفته آنها در این روش با دستکاری مجازی، محتوای بیلبورد‌های شهری تغییر می‌کند تا پیام جعلی از طریق متن یا تصویر منتقل شود. هدف از این کار انتشار ویروسی محتوای تغییر یافته در فضای مجازی است.

این تصاویر با تکنیکی به نام «جعل دیجیتال» ساخته می‌شود؛ فضای تبلیغ را واقعی جلوه می‌دهد. از این روش برای پیام‌های انتقادی، طنز، سیاسی و واژه‌های مستهجن دوپهلو استفاده می‌شود.

اخیرا عکسی در میان کاربران فضای مجازی بازنشر داده شده که ادعا دارد مربوط به بیلبورد تبلیغاتی در سطح شهر تهران است. بیلبورد‌ها با استفاده از کلمات غیراخلاقی و بولد کردن آن، از شباهت آن به کلمات متعارف دیگر یا نحوه قرار گرفتن در جمله استفاده می‌کنند تا نظر مخاطب را جلب کنند.

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در سامانه رسمی رصد تبلیغات شهری، تصویر منتشرشده در فضای مجازی جعلی بوده و واقعیت میدانی چیز دیگری است. بیلبورد یادشده دارای محتوای کاملاً متفاوت و فاقد هرگونه واژه یا تصویر تحریک‌آمیز بوده است.

از ترس به محتوای غیراخلاقی رسیدیم

ترس هم یکی از ابزار‌های تبلیغ‌گران است. موردی که به واسطه آن ایجاد حس وحشت در روان افراد می‌تواند نام یک برند یا محصول را در ذهن ماندگار کند البته به صورت کوتاه مدت؛ هرچند استفاده از ترس در کیفیت محصولات اثری ندارد، اما نمونه استفاده از آن در تبلیغات شهری را در بسیاری از آثار دیده‌ایم.

برای مثال تبلیغات بهرنگ علوی با یک عروسک مرموز برای سریال «ازازیل» و سناریویی که حول آن شکل داد، تا بیلبورد‌های چاقوی خون‌آلود «زخم کاری» و صورت خون‌چکان مهران مدیری در «پدر گواردیولا» که البته مجازی بودند؛ استفاده از ترس برای فیلم و سریال بود. (گزارش مرتبط فرهیختگان با عنوان ژانر وحشت در تبلیغات محیطی را اینجا بخوانید)

البته این تکنیک اقناعی در سایر محصولات نیز به کار برده می‌شود. برای مثال استفاده از بیلبورد‌های سه بعدی در تبلیغات شهری و استفاده از ترس در آن در بسیاری کشور‌های جهان دیده شده است. شاید این نوع تبلیغ در وهله اول جذابیت داشته باشد، اما باید به تاثیرات منفی آن نیز توجه کرد. ترس و اضطراب می‌توانند تاثیرات منفی زیادی بر روان افراد بگذارند و حتی موجب مشکلات روحی و روانی شوند.

اما حالا فضای تبلیغات این چنینی از تزریق ترس و وحشت فراتر رفته و کار به محتوا‌های غیراخلاقی کشیده است که البته مختص بیلبورد‌های مجازی هم نیست. به عنوان مثال سبک دیگری از تبلیغ در مجازی اتفاق می‌افتد که فردی در تصویر یک کالای خاص را در دست گرفته و درباره آن متنی نوشته است، اما در تصویر پشت کالا محصولات مربوط به بزرگسالان یا تصاویر غیراخلاقی با جزئیات دیده می‌شود.

بازنشر چنین تصاویری با تکنیک‌های مختلف تبلیغی ازجمله دستکاری‌های دیجیتالی که تشخیص واقعی بودن یا نبودن آن برای عموم آسان نیست؛ می‌تواند اذهان عمومی را دچار تشویش کند. علاوه بر این تبلیغات دو پهلو و مستهجن نیز برای چندمین بار است که در این سال‌ها تکرار می‌شود؛ این روز‌ها که ابزار‌های هوش مصنوعی پیشرفت زیادی کرده توجه به اخلاق حرفه‌ای در فضای رسانه‌ای در کنار افزایش سواد رسانه‌ای به موضوعی مهم تبدیل شده است و نیازمند قانون و نظارت است.

 

منبع: فرهیختگان

برچسب ها: بیلبورد تبلیغات
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
جواد امام: لنگه کفش ظریف را به کل روسیه و پوتین ترجیح میدهم جواد امام: لنگه کفش ظریف را به کل روسیه و پوتین ترجیح میدهم
جواد امام: ظریف یک شخصیت ملی و سرمایه ارزشمند برای ایران است که تلاش‌هایش را نادیده میگیریم؛ ارزش موی گندیده او حتی از کل روسیه و پوتین بیشتر است
از اره برقی تا بازار آزاد؛ موفقیت میلی در انتخابات آرژانتین از اره برقی تا بازار آزاد؛ موفقیت میلی در انتخابات آرژانتین
پیروزی حزب «آزادی پیش می‌رود» به رهبری خاویر میلی در انتخابات میان‌دوره‌ای آرژانتین، موقعیت دولت را برای پیشبرد سیاست‌های ریاضتی و اصلاحات اقتصادی تقویت کرد.
حمایت مالی از خانواده‌های دارای چندقلو حمایت مالی از خانواده‌های دارای چندقلو
دولت از خانواده‌های دارای دوقلو، سه‌قلو و بیشتر در دهک‌های پایین حمایت مالی می‌کند؛ پرداخت مستمری، کمک‌هزینه تغذیه و خدمات نگهداری از کودکان در این طرح پیش‌بینی شده است.
نمایش قابلیت‌های پهپاد‌های پیشرفته چین+ فیلم نمایش قابلیت‌های پهپاد‌های پیشرفته چین+ فیلم
ویدئوی منتشرشده از ارتش آزادی‌بخش چین، پرتاب و حملات گروهی پهپاد‌های انتحاری ضدرادار ASN-۳۰۱ را نشان می‌دهد؛ پهپاد‌هایی کم‌هزینه و خودهدایت که برای هدف‌گیری منابع امواج راداری طراحی شده‌اند.
ماجرای ضیا و شیرین مقدم چه بود؟ ماجرای ضیا و شیرین مقدم چه بود؟
ماجرای علی ضیا و شیرین مقدم چیست؟ بررسی کامل شایعات را در این گزارش بخوانید.
پژمان جمشیدی و نعیمه نظام‌ دوست در ترکیه+ عکس پژمان جمشیدی و نعیمه نظام‌ دوست در ترکیه+ عکس
تصویری کمتر دیده شده از نعیمه نظام دوست، پژمان جمشیدی و بیژن بنفشه خواه در استانبول منتشر شده است.
درخشان: دوست ندارم جای هاشمیان باشم + فیلم درخشان: دوست ندارم جای هاشمیان باشم + فیلم
حمید درخشان با حضور در گروه ورزش مخاطب۲۴ درباره وضعیت نیمکت پرسپولیس،شرایط مربیان ایرانی و اجحافی که در حق آنها صورت می‌گیرد صحبت کرد.
برگزیده
سفرنامه‌نویسی به روایت تصویر سفرنامه‌نویسی به روایت تصویر
منصور ضابطیان در این نشست به تجربه‌های شخصی خود در حوزه سفرنامه‌نویسی پرداخت و با نگاهی تحلیلی، به نقش قصه و تصویر در روایت‌های سفر اشاره کرد
به مناسبت تولد سهراب سپهری؛ شاعری که ایمان را در گل سرخ جست‌و‌جو نمود به مناسبت تولد سهراب سپهری؛ شاعری که ایمان را در گل سرخ جست‌و‌جو نمود
سهراب سپهری شاعری بود که جهان را نه با تملک که با تماشا می‌فهمید؛ صدایی آرام از کاشان که هنوز در هیاهوی زمان، ما را به سکوت، طبیعت و معنا فرامی‌خواند.
هلن رشیدپور دختر جوان رضا رشیدپور سوژه فضای مجازی هلن رشیدپور دختر جوان رضا رشیدپور سوژه فضای مجازی
هلن رشیدپور به واسطه منتشر کردن عکس او توسط پدرش در شبکه های اجتماعی معروف شده است و این روز ها همه دنبال بیوگرافی او هستند.
صفحه خبر بالای تصاویر