کد خبر: ۶۱۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۳:۲۶

محتوای غیراخلاقی روی بیلبوردها

اخیرا عکسی از یک بیلبور تبلیغاتی در سطح شهر تهران درمیان کاربران فضای مجازی بازنشر داده شده که نقد‌های زیادی را در پی داشت. بیلبورد‌ها با استفاده از کلمات غیراخلاقی و بولد کردن آن، از شباهت آن به کلمات متعارف دیگر یا نحوه قرار گرفتن در جمله استفاده می‌کنند تا نظر مخاطب را جلب کنند.
محتوای غیراخلاقی روی بیلبوردها

به گزارش مخاطب ۲۴: هرازگاهی فضای مجازی پر می‌شود از عکس بیلبورد‌های تبلیغی با عبارت کوتاه و کنایه‌آمیز که محتوای جنسی دوپهلو دارند. با دست به دست شدن چنین محتوایی اولین سوالی که به ذهن مخاطب می‌رسد این است که چطور برخی افراد توانسته‌اند چنین تبلیغی را در اماکن عمومی نصب کنند؟ آیا نهادی روی آن نظارت نداشته است؟ درحالی که این شبه‌بیلبورد‌ها فقط در فضای مجازی ساخته شده‌اند و با محتوای غیراخلاقی می‌خواهند در ذهن مخاطب حک شوند.

ماجرای دست به دست شدن این تبلیغات حکایت از یک تکنیک تبلیغی دارد که کارشناسان رسانه‌ای به آن «تبلیغات چریکی غیرمجاز» می‌گویند. به گفته آنها در این روش با دستکاری مجازی، محتوای بیلبورد‌های شهری تغییر می‌کند تا پیام جعلی از طریق متن یا تصویر منتقل شود. هدف از این کار انتشار ویروسی محتوای تغییر یافته در فضای مجازی است.

این تصاویر با تکنیکی به نام «جعل دیجیتال» ساخته می‌شود؛ فضای تبلیغ را واقعی جلوه می‌دهد. از این روش برای پیام‌های انتقادی، طنز، سیاسی و واژه‌های مستهجن دوپهلو استفاده می‌شود.

اخیرا عکسی در میان کاربران فضای مجازی بازنشر داده شده که ادعا دارد مربوط به بیلبورد تبلیغاتی در سطح شهر تهران است. بیلبورد‌ها با استفاده از کلمات غیراخلاقی و بولد کردن آن، از شباهت آن به کلمات متعارف دیگر یا نحوه قرار گرفتن در جمله استفاده می‌کنند تا نظر مخاطب را جلب کنند.

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در سامانه رسمی رصد تبلیغات شهری، تصویر منتشرشده در فضای مجازی جعلی بوده و واقعیت میدانی چیز دیگری است. بیلبورد یادشده دارای محتوای کاملاً متفاوت و فاقد هرگونه واژه یا تصویر تحریک‌آمیز بوده است.

از ترس به محتوای غیراخلاقی رسیدیم

ترس هم یکی از ابزار‌های تبلیغ‌گران است. موردی که به واسطه آن ایجاد حس وحشت در روان افراد می‌تواند نام یک برند یا محصول را در ذهن ماندگار کند البته به صورت کوتاه مدت؛ هرچند استفاده از ترس در کیفیت محصولات اثری ندارد، اما نمونه استفاده از آن در تبلیغات شهری را در بسیاری از آثار دیده‌ایم.

برای مثال تبلیغات بهرنگ علوی با یک عروسک مرموز برای سریال «ازازیل» و سناریویی که حول آن شکل داد، تا بیلبورد‌های چاقوی خون‌آلود «زخم کاری» و صورت خون‌چکان مهران مدیری در «پدر گواردیولا» که البته مجازی بودند؛ استفاده از ترس برای فیلم و سریال بود. (گزارش مرتبط فرهیختگان با عنوان ژانر وحشت در تبلیغات محیطی را اینجا بخوانید)

البته این تکنیک اقناعی در سایر محصولات نیز به کار برده می‌شود. برای مثال استفاده از بیلبورد‌های سه بعدی در تبلیغات شهری و استفاده از ترس در آن در بسیاری کشور‌های جهان دیده شده است. شاید این نوع تبلیغ در وهله اول جذابیت داشته باشد، اما باید به تاثیرات منفی آن نیز توجه کرد. ترس و اضطراب می‌توانند تاثیرات منفی زیادی بر روان افراد بگذارند و حتی موجب مشکلات روحی و روانی شوند.

اما حالا فضای تبلیغات این چنینی از تزریق ترس و وحشت فراتر رفته و کار به محتوا‌های غیراخلاقی کشیده است که البته مختص بیلبورد‌های مجازی هم نیست. به عنوان مثال سبک دیگری از تبلیغ در مجازی اتفاق می‌افتد که فردی در تصویر یک کالای خاص را در دست گرفته و درباره آن متنی نوشته است، اما در تصویر پشت کالا محصولات مربوط به بزرگسالان یا تصاویر غیراخلاقی با جزئیات دیده می‌شود.

بازنشر چنین تصاویری با تکنیک‌های مختلف تبلیغی ازجمله دستکاری‌های دیجیتالی که تشخیص واقعی بودن یا نبودن آن برای عموم آسان نیست؛ می‌تواند اذهان عمومی را دچار تشویش کند. علاوه بر این تبلیغات دو پهلو و مستهجن نیز برای چندمین بار است که در این سال‌ها تکرار می‌شود؛ این روز‌ها که ابزار‌های هوش مصنوعی پیشرفت زیادی کرده توجه به اخلاق حرفه‌ای در فضای رسانه‌ای در کنار افزایش سواد رسانه‌ای به موضوعی مهم تبدیل شده است و نیازمند قانون و نظارت است.

 

منبع: فرهیختگان

برچسب ها: بیلبورد تبلیغات
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
افشاگری حولناک از جنگ اوکراین افشاگری حولناک از جنگ اوکراین
فایننشال‌تایمز گزارش داد؛ صد‌ها کودک اوکراینی در بیش از ۲۰۰ مرکز روسیه و مناطق اشغالی تحت شست‌وشوی ذهنی و آموزش‌های نظامی قرار گرفته‌اند.
اعدام بابک شهبازی به جرم جاسوسی برای موساد اعدام بابک شهبازی به جرم جاسوسی برای موساد
بابک شهبازی، پیمانکار صنعتی متهم به انتقال اطلاعات امنیتی ایران به موساد، پس از تأیید حکم در دیوان عالی کشور صبح امروز در تهران اعدام شد.
ارتش ایران از ربات جنگجوی خود رونمایی کرد + فیلم ارتش ایران از ربات جنگجوی خود رونمایی کرد + فیلم
نیروی زمینی ارتش از ربات رزمی «آریا» رونمایی کرد؛ دستگاهی ۸×۸ با پیشرانه هیبریدی، هوش مصنوعی، زره ضدگلوله و تیرباری ۷.۶۲ میلی‌متری تحت کنترل از راه دور.
هشدار جدی دانشگاه آزاد به دانشجویان مشمول سربازی هشدار جدی دانشگاه آزاد به دانشجویان مشمول سربازی
دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات اعلام کرد ادامه تحصیل دانشجویان پسر تنها با دریافت معافیت نظام وظیفه امکان‌پذیر است و در غیر این صورت با محرومیت تحصیلی روبه‌رو می‌شوند.
آغاز لیگ قهرمانان اروپا از امشب آغاز لیگ قهرمانان اروپا از امشب
فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا با حضور ۳۶ تیم، از جمله قهرمان پاری‌سن‌ژرمن و نمایندگان قدرتمند اسپانیا، از امشب آغاز می شود و چشم‌انداز فتح قهرمانی هیجان‌انگیز خواهد بود.
ایران پیگیری حقوقی علیه آمریکا و اسرائیل را آغاز می‌کند ایران پیگیری حقوقی علیه آمریکا و اسرائیل را آغاز می‌کند
معاون حقوقی رئیس‌جمهور از اقامه دعوا علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی و تشکیل پرونده‌های داخلی برای پیگیری خسارات جنگ اخیر خبر داد.
زلزله‌های پیاپی عسلویه را سه‌باره لرزاند زلزله‌های پیاپی عسلویه را سه‌باره لرزاند
سه زمین‌لرزه پیاپی بامداد سه‌شنبه عسلویه بوشهر را لرزاند؛ شدیدترین آن‌ها ۴.۱ ریشتر در عمق ۲۷ کیلومتری زمین به ثبت رسید.
برگزیده
جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران + عکس جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران + عکس
پانزدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شامگاه شنبه هشتم شهریور ۱۴۰۴در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد
ما همه با هم هستیم، حتی اگر دگرگون فکر کنیم ما همه با هم هستیم، حتی اگر دگرگون فکر کنیم
اشک‌های ستاره اسکندری برای ترانه علیدوستی، باران کوثری، هنگامه قاضیانی، پانته‌آ بهرام و شقایق دهقان
روز جهانی بی‌خبری خوش‌خبری روز جهانی بی‌خبری خوش‌خبری
۱۱ سپتامبر روز جهانی بی‌خبری خوش خبری است.؟  می‌گویند امروز روز جهانی"No  news is good news"  است. به زبان خودمانی همان ضرب المثل معروف فارسی که می‌گوید بی خبری خوش خبری است
صفحه خبر بالای تصاویر