کد خبر: ۶۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۲

عبدی: از مردم بپرسید کدام پوشش را حق زنان می‌دانند

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «پیشنهاد عملی برای حجاب» به ارائه راهکاری درباره موضوع عفاف و حجاب پرداخته است.
عبدی: از مردم بپرسید کدام پوشش را حق زنان می‌دانند

مخاطب۲۴- عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره مسئله حجاب، اجرای یک طرح پیمایشی و با نظارت علمی را برای سنجش نظر مردم پیشنهاد می‌کند. از دید او، هدف طرح این است که بداند مردم چه حد از پوشش را ناقض عفت عمومی و مستلزم مجازات و دخالت حکومت می‌دانند. برای این کار می‌توان سنجش نظر مردم درباره یک طیف ده قسمتی را در قالب تصویر و براساس چارچوب پژوهشی مشترک و همزمان به سه موسسه بی‌طرف سفارش داد که در سراسر کشور اجرا کنند و پاسخ آنها را به عنوان نظرات مردم به رسمیت شناخت.
در یادداشتی با عنوان «پیشنهاد عملی برای حجاب» به ارائه راهکاری درباره موضوع عفاف و حجاب پرداخته است.

بیشتر بخوانید

او در این زمینه نوشت: همان‌گونه که چند روز پیش نوشتم، درباره مساله پوشش زنان و پیامک‌هایی که در برخی شهر‌ها ارسال شده، جلسه‌ای در سطح روسای قوا و عوامل مرتبط در این زمینه در روز یکشنبه برگزار شده است. البته نمی‌دانم چرا خبر رسمی آن را منتشر نکرده‌اند، همین که در چنین سطحی درباره موضوعی گفت‌و‌گو می‌شود، باید مردم را در جریان قرار داد، به ویژه آنکه موضوع و مصوبات احتمالی آن مستقیما مرتبط با حقوق و تکالیف مردم است.
همان‌طور که در یادداشت پیشین هم نوشتم، احتمال نمی‌دادم که به مصوبه روشن و قطعی در این باره برسند؛ شاید منتظر هستند که در این باره طرحی واقعی و عملی ارایه شود. در این یادداشت می‌کوشم که ایده پیشنهادی خودم را به روشنی ارایه کنم. پیش از آن متذکر شوم که طرح هر پیشنهادی برای موضوعات اجتماعی به معنای عقیده مطلوب و شخصی نیست.

برای نمونه به صفت فردی موافق مجازات اعدام نیستم و حتی آن را در مجموع کارآمد هم نمی‌دانم و معتقدم با الزامات دنیای در حال پیشرفت ناسازگار است، ولی از موضع یک ناظر معتقدم که این عقیده با برداشت اکثریت جامعه هماهنگ نیست، لذا می‌توانم نظرات خودم را در نقد اعدام بنویسم ولی اگر قرار باشد که از طرحی عملی دفاع کنم، به‌طور قطع طرحی خواهد بود که تعداد زیادی از اعدام‌ها را کم می‌کند، بدون اینکه کلیت آن را نفی کند؛ بنابراین درباره حجاب هم می‌توان معتقد به حجاب کامل و اجباری بودن آن بود یا بر عکس می‌توان به آزادی کامل پوشش معتقد بود، ولی در هر دو صورت بر اساس یک شیوه مشترک روی نکاتی توافق کرد و به ایده مورد قبول و اجرایی برای جامعه رسید. ایده‌ای که ملاحظات طرفین را تا حدی تامین کند و کمترین عوارض را داشته باشد.

پیشنهاد من از چنین موضعی است. هنگامی که از باید و نباید اجتماعی سخن می‌گوییم، در واقع از جرم و ضمانت اجرای حکومت سخن می‌گوییم. اول باید بگوییم که چه فعل یا ترک فعلی را جرم می‌دانیم سپس تعیین شود که چه مجازاتی را برای آن در نظر می‌گیریم؟ این پاسخ باید پیش از پرداختن به مصادیق رفتاری باشد.

اگر کسانی معتقدند که مبنای تعیین جرم باید شرع باشد، در این صورت در بهترین حالت باید همین تبصره ماده ۶۳۸ ق. م. ا. را اجرا کرد. گرچه معتقدم که این تبصره لزوما شرعی نیست، ولی فرض کنیم که هست؛ در این صورت اجرای آن هم نباید من‌درآوردی و گزینشی باشد. باید شامل حال همه خاطیان بدون کم و کاست شود.

گمان نمی‌کنم کسی را بیابید که معتقد باشد تبصره مزبور قابل اجراست. تاکنون هم هیچ وقت حتی به‌طور نسبی و بر اساس نص قانون اجرا نشده است. به علاوه احکام شرعی و قطعی دیگری هم داریم که نظام سیاسی برای اجرا حتی نزدیک آنها هم نمی‌رود، نمونه آن نظام بانکی است.

به هر حال باید مبنای دیگری جز این را برای تعیین جرم و مجازات یافت. در اینجا به تنها منطق مورد قبول یعنی فهم و عرف جامعه می‌رسیم. عرفی که در حال تحول هم هست. قبلا به گونه‌ای بوده امروز هم به گونه دیگری است، فردا هم تغییر خواهد کرد. نکته دیگری که خیلی مهم است، شفافیت کامل در مصوبه و فرآیند آن و نیز در مرحله اجراست.

امروز همه می‌دانند که قتل جرم است. مراحل رسیدگی آن کاملا روشن است و حکم نهایی هم اغلب مورد حمایت جامعه است. درباره پوشش هم باید همین گونه عمل شود. نکته سوم هم لزوم محدود بودن تعداد مرتکبین هر جرم است. نباید جرم را به گونه‌ای تعریف کرد که روزانه هزاران و ده‌ها هزار نفر را شامل و هزینه بسیار سنگینی برای کشف و مجازات آن تحمیل شود.

اگر این چند نکته در نظر گرفته شود، اجرای یک طرح پیمایشی و با نظارت علمی را برای سنجش نظر مردم پیشنهاد می‌کنم. هدف طرح این است که بداند مردم چه حد از پوشش را ناقض عفت عمومی و مستلزم مجازات و دخالت حکومت می‌دانند. برای این کار می‌توان سنجش نظر مردم درباره یک طیف ده قسمتی را در قالب تصویر و براساس چارچوب پژوهشی مشترک و همزمان به سه موسسه بی‌طرف سفارش داد که در سراسر کشور اجرا کنند و پاسخ آنها را به عنوان نظرات مردم به رسمیت شناخت.

این طیف می‌تواند از نداشتن روسری آغاز و تا شکل‌های شدید برهنگی ادامه یابد و از مردم پرسیده شود که فارغ از موافقت یا مخالفت شما با این پوشش‌ها، کدام‌ها را حق زنان می‌دانید که بدون هیچ مانع سیاسی و حقوقی در انظار عمومی ظاهر شوند و کدام‌ها را باید منع و جرم تلقی کرد؟ پیشاپیش هم روشن باشد که معیار شناخته شدن یک رفتار به عنوان جرم چیست، به عبارت دیگر چند درصد مردم باید موافق شناخته شدن آن به عنوان جرم باشند تا به‌طور رسمی نیز جرم اعلام شود.

برای نمونه می‌توان چندین جرم را برشمرد و میزان موافقت مردم را با جرم بودن آنها سنجید و درکی از تصور مردم از جرم به دست آورد، ولی به نظرم می‌رسد که برای شناسایی یک فعل یا ترک فعل به عنوان جرم، حداقل باید ۶۵ تا ۷۰ درصد مردم آن را قاطعانه جرم بدانند. براساس نتایج این پیمایش می‌توان فهمید که آیا مردم به حد کافی موافق مجرمانه تلقی کردن شکلی از پوشش هستند یا خیر؟ و اگر بلی حد متعارف چنین پوششی را حتی برحسب مناطق می‌توان تعیین و بر همان اساس اطلاع‌رسانی دقیق کرد و مردم هم حقوق و تکالیف خود را بدانند و با عناصر مزاحم مواجه نشوند.

به علاوه نباید تبعیض قائل شد. باید رسیدگی‌های قضایی و روشنی داشت. مساله مهم ارجاع امر اجتماعی به خواست و اراده مردم است. این مساله یک گام که نه؛ بلکه ده گام به پیش است، حتی از اصل مساله حجاب نیز مهم‌تر است. این پیشنهاد را دولت می‌تواند انجام دهد و نتایج آن را برای اطلاع مردم و سیاستگذاری درست منتشر کند. باید فصل‌الخطاب بودن رای و نظر مردم را پذیرفت.

برچسب ها: عباس عبدی
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
فوری؛ وقوع زلزله در تهران فوری؛ وقوع زلزله  در تهران
لحظاتی پیش زمین لرزه ای شدید تهران را لرزاند. این زلزله در غرب تهران به وضوح احساس شد
انفجار در دانشگاه تهران؛ یک کشته و چند زخمی انفجار در دانشگاه تهران؛ یک کشته و چند زخمی
انفجار کپسول هیدروژن در آزمایشگاه دانشکده مواد دانشگاه تهران باعث مرگ یک دانشجو و مصدومیت سه نفر دیگر شد؛ حادثه در محدوده امیرآباد رخ داد.
مهربانی در قلب آفریقا؛ تصویری متفاوت از همزیستی مسالمت آمیز+ فیلم مهربانی در قلب آفریقا؛ تصویری متفاوت از همزیستی مسالمت آمیز+ فیلم
ویدئویی تازه از آفریقا نشان می‌دهد انسان‌ها با هم مهربانی و همزیستی شگفت‌انگیزی دارند؛ لحظه‌ای که گردشگران آن را «تفریح عادی در آفریقا» توصیف می‌کنند.
استقلال این بار زیر تیغ فیفا استقلال این بار زیر تیغ فیفا
فیفا پس از شکایت منتظر محمد، هافبک سابق عراقی استقلال، این باشگاه را به دو دوره محرومیت از نقل‌وانتقالات و پرداخت ۳۰ میلیارد تومان جریمه محکوم کرد.
معاهده مشارکت راهبردی ایران و روسیه رسماً اجرایی شد معاهده مشارکت راهبردی ایران و روسیه رسماً اجرایی شد
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد معاهده مشارکت راهبردی جامع میان ایران و روسیه که در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ در مسکو امضا شد، از امروز به طور رسمی اجرایی می‌شود.
استیضاح وزیر کار دولت پزشکیان کلید خورد استیضاح وزیر کار دولت پزشکیان کلید خورد
جمعی از نمایندگان مجلس با محوریت سمیه رفیعی، نماینده تهران، طرح استیضاح احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به دلیل ضعف مدیریتی و تهدید ثبات اقتصادی و اجتماعی کشور کلید زدند.
آمریکا در یک قدمی درگیری با روسیه آمریکا در یک قدمی درگیری با روسیه
دولت آمریکا در ادامه حمایت‌های نظامی از اوکراین، تصمیم گرفته اطلاعات دقیق درباره زیرساخت‌های انرژی در عمق خاک روسیه را در اختیار کی‌یف قرار دهد تا برای حملات موشکی دوربرد استفاده شود.
برگزیده
سالمندی در عصر دیجیتال: از خرد کهن تا مبارزه با تنهایی سالمندی در عصر دیجیتال: از خرد کهن تا مبارزه با تنهایی
به مناسبت روز جهانی سالمندان، بررسی می شود: خرد کهن سالمندان در عصر دیجیتال چگونه با تنهایی مبارزه می‌کند؟ بررسی نیازهای عاطفی، نقش دولت‌ها، فناوری و راه‌حل‌های جهانی برای جامعه دوستدار سالمند
فرهنگستان تصویب کرد، نامیاد معادل فارسی منشن + ویدئو فرهنگستان تصویب کرد، نامیاد معادل فارسی منشن + ویدئو
فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژه «نامیاد» را به‌عنوان معادل فارسی «mention» تصویب کرد
به مناسبت روز جهانی بدون خودرو به مناسبت روز جهانی بدون خودرو
باید بسیار خوش‌خیال بود تا بپنداریم که شعارهایی همچون روز جهانی بدون خودرو در روند برنامه‌ریزی و مطالبه‌های شهروندی ما جای بگیرد. اگر چه برای رسالت و اهداف بزرگ باید تلاش نمود.
صفحه خبر بالای تصاویر