کد خبر: ۵۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رئیس‌جمهور قزاقستان فرمودند: در قضیه اوکراین مشکل اصلی این است که غربی‌ها درصدد توسعه ناتو هستند و آنها هر جا که بتوانند برای گسترش نفوذ خود تأمل نخواهند کرد.

به گزارش مخاطب۲۴ ـ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی عصر امروز (یکشنبه) در دیدار «قاسم ژورمات توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان و هیئت همراه با اشاره به پیوند‌های عمیق تاریخی و فرهنگی میان ایران و قزاقستان، بر لزوم گسترش بیش از پیش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف به‌ویژه همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کردند.

غربی‌ها درصدد توسعه ناتو هستند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هماهنگی در زمینه مسائل سیاسی و اقتصادی را برای گسترش روابط ضروری خواندند و با تأکید بر لزوم فعال شدن کمیسیون مشترک خاطرنشان کردند: دو طرف باید برای پیگیری توافق‌ها و اجرایی شدن آن‌ها تلاش مضاعفی انجام دهند.

رهبر انقلاب اسلامی گسترش همکاری‌های فرهنگی ایران و قزاقستان را نیز مهم دانستند و افزودند: فارابی به‌عنوان یک فیلسوف و دانشمند اسلامی که اصالت قزاقستانی دارد و در ایران هزار سال درباره آثار او تحقیق و مطالعه شده است، می‌تواند مبنای همکاری‌های فرهنگی و تشکیل یک کمیته مشترک علمی میان دو کشور شود.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در خصوص مسائل مربوط به اوکراین گفتند: در قضیه اوکراین مشکل اصلی این است که غربی‌ها درصدد توسعه ناتو هستند و آن‌ها هر جا که بتوانند برای گسترش نفوذ خود تأمل نخواهند کرد.

ایشان خاطرنشان کردند: باید مسائل را با دقت رصد و بررسی کرد و مراقب بود، زیرا امریکایی‌ها و غربی‌ها همواره درصدد گسترش دایره نفوذ خود در مناطق مختلف از جمله در شرق و غرب آسیا، و ضربه زدن به استقلال و اقتدار کشور‌ها هستند.

در این دیدار که رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت، قاسم ژورمات توکایف رئیس‌جمهور قزاقستان گفت: مذاکرات بسیار خوبی با جناب آقای رئیسی داشتیم و اسنادی که به امضاء دو طرف رسید می‌تواند زمینه‌ساز گسترش بیش از پیش روابط دو کشور باشد.

رئیس‌جمهور قزاقستان اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و قزاقستان را عمیق خواند و با استقبال از پیشنهاد رهبر انقلاب برای تشکیل کمیته علمی در زمینه فارابی، دیدگاه‌های خود را درباره مسائل منطقه و شرایط اوکراین بیان و توضیحاتی درباره شرایط کشورش بعد از تلاش ناکام برای کودتا در دی ماه سال گذشته، ارائه کرد.

منبع : فارس

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.