مخاطب ۲۴-خودرو- نشان نوظهور و مدرن اواتار (AVATR) سرانجام به شوروم بیام اسپیس گروه بهمن در ایران مال رسید. نشان اَوِتار (AVATR) یکی از برندهای جدید و مدرن چینی است که با همکاری چانگان، CATL و هواوی شکل گرفته است. چانگان توان تولیدی و مهندسی خود را به این همکاری آورده و کمپانی CATL به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان باتری خودروهای برقی، سیستم برق باتری خودروهای این نشان را توسعه داده است. از طرف دیگر هواوی هم تکنولوژی پیشرفته خود را در بحث سخت افزار و نرم افزارهای تک، در این همکاری استفاده کرده است. در نتیجه همکاری سه غول بزرگ چینی، نشانی برجسته و البته مدرن با نام اوتار یا همان آواتار شکر گرفته است که نخستین محصول تحت این نشان هم اوتار ۱۱ یا همان آواتار ۱۱ نام دارد. دقت کنید این خودرو در بازارهای جهانی با نام اوتار یک یک شناخته میشود و اعداد مدل بصورت مستقل در سری محصولات اوتار خوانده میشوند.
درباره اوتار یک یک
این خودرو در رده کراس اوورهای متوسط تمام برقی بازار جهانی قرار میگیرد که در نسخههای تک و دو دیفرانسیل عرضه میشود. همچنین از نظر چینش صندلی هم دو نسخه متفاوت ۵ و ۴ نفره را برای این خودرو داریم که در نسخه ۴ نفره، صندلیها عقب به صورت VIP طراحی شدهاند. البته بیام اسپیس نسخه دو دیفرانسیل و ۵ نفره از این کراس اوور برقی را برای بازار ایران در نظر گرفته است. این خودرو در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و جالب است بدانید سرتیم طراحی این خودرو، نادر فقیه زاده، طراح برجسته ایرانی است که سابقه طراحی در تیم ارشد طراحان بام و را در کارنامه خود دارد. دقت داشته باشید که اوتار ۱۱ اصلا خودروی ارزانی نیست و همین نسخه در بازار چین بیش از ۵ میلیارد تومان قیمت دارد پس عملا باید منتظر قیمتی بالا برای این محصول خاص در بازار ایران باشیم.
مشخصات فنی خودروی فضایی چین
این کراس اوور دو پیشرانه برقی را سوار بر دو محور خود دارد که در مجموع میتوانند حداکثر قدرت ۵۷۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر را تولید کنند. با این قدرت و گشتاور، اوتار ۱۱ در ۴ تا ۴.۵ ثانیه شتابگیری میکند که با توجه به وزن ۲.۳ تنی این خودرو، شتابی فوق العاده به حساب میآید. پک باتری آواتار ۱۱ در این نسخه ۱۱۶ کیلووات ساعتی است و شارژ (صفر تا ۸۰ درصد) آن با شارژرهای معمولی ۷.۵ تا ۸ ساعت زمان میبرد و با شارژرهای سریع وجود در ایران میتوان این خودرو را در حدود دو ساعت و شاید هم بیشتر، شارژ کرد.
اما نکته مهم این است که با هر بار شارژ کامل پک باتری این خودرو میتوان مسافت ۷۰۰ کیلومتر را بر اساس استاندارد CLTC پیمود که البته در حالت واقعی انتظار میرود رنج پیمایش این خودرو حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ کیلومتر باشد که البته همین پیمایش هم برای یک کراس اوور الکتریکی بسیار خوب ارزیابی میشود.
کابین و امکانات
این خودروی فضایی چین در داخل کابین هم طراحی بسیار مدرن و مینیمالی دارد که در هیچ خودروی دیگری ندیدهاید. یک صفحه نمایش بزرگ در وسط به همراه دو صفحه نمایش برای کلاستر و شاگرد باعث میشود تا حس مدرن بودن را در این خودرو تجربه کنید. سیستم عامل هارمونی هواوی را در مالتی مدیای این خودرو میبینیم که هم سرعت بسیار بالایی دارد هم دسترسی سادهای را به کاربر میدهد. درهای این خودرو بصورت برقی و با دکمه باز میشوند و شیشهها هم بصورت فریم لس طراحی شدهاند. درها به وکیوم مجهز هستند و ترکیب روکش چرم و جیر را در صندلیهای، رودری ها، سقف و ستون میبینیم.
متریال بسیار با کیفیت و با دوام به نظر میرسد و سقف شیشهای بزرگی را در این خودرو داریم که بسته به میزان تابش خورشید، تیرهتر میشود. در اوتار ۱۱ یا همان آواتار ۱۱ امکانات را در بالاترین سطح داریم و در این کراس اوور آپشنهایی نظیر ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطهای، سیستم ترمز اضطراری، رادار خطی و رانندگی خودکار بین خطوط، رادار نقطه کور، تابلوخوان، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از عقب و جلو، دوربین ثب وقایع، دوربین داخلی کابین، ۱۲ رادار اولترا سونیک، دوربین ۵۴۰ درجه، آینه مرکزی دیجیتال، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، ۱۶ بلندگوی داخلی، حالتهای مختلف رانندگی، ۱۳ دوربین، ۲ دوربین داخلی، سیستم LiDAR هواوی، اتوپارک و… دیده میشود. از نظر امکانات، این خودرو یکی از پیشرفتهترین خودروهایی است که تا به حال در کشور دیدهایم.
هنوز مشخص نیست برنامه گروه بهمن برای عرضه این خودرو چیست، اما احتمالا به زودی شاهد عرضه آن در کشور باشیم. همانطور که گفته شد این خودرو قیمت بالایی دارد و اوتار ۱۱ میتواند یکی از گرانترین خودروهای برقی حاضر در بازار کشور باشد.