کد خبر: ۵۸۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴

وداع با کارت سوخت در آرامش اتفاق افتاد، حقیقت دارد؟

مخالفان طرح اعتقاد دارند ریشه قاچاق بنزین ارتباط چندانی با کارت سوخت خودرو‌های شخصی ندارد
وداع با کارت سوخت در آرامش اتفاق افتاد، حقیقت دارد؟

مخاطب ۲۴- طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی بدون سروصدای رسانه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

به‌زبان ساده اولین قدم‌ها برای حذف کارت سوخت کلید خورد و قرار است بعد اجرای آزمایشی در پنج جایگاه حاضر در تهران، سازوکار جدیدی در پمپ بنزین‌ها آغاز شود. طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی، قراردادی بین مجلس شورای اسلامی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است و موافقان طرح، هدف را قطع ریشه قاچاق بنزین اعلام می‌کنند. در طرف مقابل، مخالفان طرح اعتقاد دارند قاچاق بنزین حتی با فراگیرشدن ماجرای انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی تمام نمی‌شود و جای دیگری ریشه کرده است.

بیشتر بخوانید

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی امضا شد

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی لابلای مهمترین اخبار حوزه اقتصادی در روز‌های پایانی سال دوباره مطرح شد. درست در روز‌هایی که اغلب توجه‌ها در حوزه بازار و اقتصاد به ماجرای تعیین‌تکلیف حقوق کارگران، واریز سود سهام عدالت و کالابرگ الکترونیکی معطوف شده، در مجلس شورای اسلامی مراسمی تحت‌عنوان امضای قرارداد اجرای آزمایشی انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو برگزار شد.

خبر طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند بدون جار و جنجال سر از رسانه‌ها درآود. عکسی که از این مراسم منتشر شده نشان می‌دهد قول و قراری بین مجلس شورای اسلامی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، رسما منعقد شده و پای قرارداد را رئیس کمیسیون انرژی مجلس و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی امضا کرده‌اند.

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی چیست؟

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی بحث امروز و دیروز نیست و نماینده‌های مجلس شورای اسلامی هر از گاهی سراغش می‌روند. ماجرا اتفاقا به برنامه هفتم ارتباط دارد و حالا با انعقاد قرارداد، ظرف چهار ماه با همکاری بانک مرکزی انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی صاحب خودرو را اتفاق می‌افتد.

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی البته فعلا فقط به‌شکل آزمایشی انجام می‌شود و با طرحی که قبلا در کیش و قشم اجرا شده، تفاوت دارد. طرحی که قبلا در کیش و قشم اجرا شد، سهمیه بنزین را به کد ملی اشخاص اختصاص می‌داد و حالا طرح جدید سهمیه را به خود خودرو منتقل می‌کند.

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی به‌شکلی طراحی شده که کارت سوخت رسما کنار گذاشته می‌شود. در قدم بعدی براساس سامانه‌ای که طراحی می‌شود، احراز هویت افراد استارت می‌خورد. بعد این مرحله هم یک کد اختصاصی برای شخص صادر می‌شود و فرد با مراجعه به جایگاه، از طریق همان کد می‌تواند برای سوخت‌گیری اقدام کند.

مبلغ سوخت به‌شکل سیستماتیک از حساب بانکی افراد کسر می‌شود و این وسط به‌خاطر استفاده از کد اختصاصی، حتی نیازی به خود کارت‌های بانکی هم نیست. موافقان طرح ادعا می‌کنند حتی اگر کسی برای دریافت کد گوشی هوشمند نداشته باشد، می‌تواند از طریق پیامک کد اختصاصی را دریافت کند.

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی، قرار است فعلا از پنج جایگاه به‌شکل آزمایشی در تهران شروع شود و اگر موفق بود، توسعه پیدا کند.

موافقان طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی چه می‌گویند؟

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی به‌خاطر قاچاق سوخت مطرح شده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش ادعا می‌کند ۴۰ درصد از حجم سوخت‌گیری در کل کشور از مسیر کارت‌های موجود در جایگاه‌های سوخت انجام می‌شود و همین موضوع بزرگترین بستر را برای قاچاق بنزین فراهم می‌کند.

موافقان طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی می‌گویند کارت سوخت دوای درد قاچاق بنزین نیست و برای جلوگیری از قاچاق بنزین باید سراغ طرح جدیدی برویم.

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی فعلا یکی از اولین طرح‌های آزمایشی مجلس برای نبرد با قاچاق بنزین است. آنها اعتقاد دارند همین طرحِ انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی، روند اختصاص سوخت در کشور را شفاف‌تر می‌کند و پتانسیل حذف مشکلات و تخلف‌های بنزینی را دارد. آنطرف، اما مخالفان طرح حرف دیگری می‌زنند.

مخالفان طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی چه می‌گویند؟

کارت سوخت طبق ادعای موافقان طرح انتقال سهمیه به حساب بانکی، بستر بزرگی برای قاچاق فراهم می‌کند، اما یکسری از کارشناسان حوزه انرژی مسائل بزرگتری را مطرح می‌کنند. مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از رقمی نزدیک ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر به‌عنوان حجم قاچاق روزانه خبر می‌دهند که با یک حساب سرانگشتی محتاج تردد روزانه هزار و ۵۰۰ تا دو هزار کامیون از مرز‌های کشور است.

کارشناسان حوزه انرژی می‌گویند برای نبرد با قاچاق بنزین نظارت روی کارت سوخت خودرو‌های شخصی به‌تنهایی جوابگو نیست. چون حتی اگر کارت سوخت خودرو‌های شخصی برای قاچاق بنزین استفاده شود، بازهم مرحله خروج بنزین از باک خودرو مطرح است و ایراد، جای دیگری قرار دارد. مخالفان طرح می‌گویند همان میزان قاچاق بنزینی که از کارت‌های سوخت جریان دارد، می‌تواند از حساب‌های بانکی هم ادامه داشته باشد و اساسا در روزگاری که برای هر اقدامی امکان مانیتورینگ فراهم است، رد پای قاچاق بنزین را باید جای دیگری پیدا کرد.

برچسب ها: کارت سوخت
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
ریزش وحشتناک پل موقت معدن در کنگو+ فیلم ریزش وحشتناک پل موقت معدن در کنگو+ فیلم
مقام‌های محلی کنگو اعلام کردند فرو ریختن پل موقت در معدن کبالت کالاندو در ایالت لوالابا جان دست‌کم ۳۲ کارگر معدن را گرفت.
جزئیات جدید از حادثه بندر شهید رجایی جزئیات جدید از حادثه بندر شهید رجایی
استاندار هرمزگان اعلام کرد حادثه ۶ اردیبهشت در بندر شهید رجایی ۵۸ جان‌باخته، هزاران مصدوم و میلیارد‌ها تومان خسارت برجای گذاشته است.
شکایت ترامپ علیه بی‌بی‌سی شکایت ترامپ علیه بی‌بی‌سی
کارشناسان حقوقی می‌گویند شکایت ترامپ از بی‌بی‌سی بابت انتشار ویدئوی دستکاری‌شده شانسی برای موفقیت ندارد و احتمال پیروزی او «تقریباً صفر» است.
پزشکیان: دانشگاه‌ها باید به مسیر حل مسئله برگردند پزشکیان: دانشگاه‌ها باید به مسیر حل مسئله برگردند
رئیس‌جمهور با انتقاد از مدرک‌محوری در دانشگاه‌ها تأکید کرد رویکرد دولت بازگرداندن آموزش عالی به سمت مهارت‌آفرینی، حل مسئله و جلوگیری از هدررفت منابع است.
عارف برای نشست شانگهای وارد مسکو شد عارف برای نشست شانگهای وارد مسکو شد
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، برای حضور در نشست نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای و انجام رایزنی‌های دوجانبه، امروز وارد مسکو شد.
پادکست: مخاطب فوتبالی - قسمت ۳: اوستون اورونوف؛ انفجار یک استعداد پادکست: مخاطب فوتبالی - قسمت ۳: اوستون اورونوف؛ انفجار یک استعداد
در این قسمت از پادکست مخاطب فوتبالی به بررسی شرایط ستاره‌ی ازبکستانی تیم پرسپولیس میپردازیم.
تحلیل نظام آموزشی ایران؛ از حافظه تا مهارت تحلیل نظام آموزشی ایران؛ از حافظه تا مهارت
نظام آموزشی ایران با وجود دستاورد‌های مهم در باسوادی و گسترش پوشش تحصیلی، همچنان زیر سایه‌ی حافظه‌محوری، نابرابری آموزشی و ضعف مهارت‌آموزی گرفتار مانده و نیازمند اصلاحات بنیادین است.
برگزیده
مهاجرت از کابل مسی به فیبرنوری، زیرساخت زندگی دیجیتال ایرانیان مهاجرت از کابل مسی به فیبرنوری، زیرساخت زندگی دیجیتال ایرانیان
در سال‌های اخیر، با رشد فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، نیاز به اتصال پرسرعت و پایدار به اینترنت بیش از پیش احساس می‌شود. پروژه مهاجرت از کابل مسی به فیبر نوری (سوآپ)، پاسخ به این نیازهاست و با اجرای آن، زیرساخت‌های ارتباطی کشور به‌طور اساسی به‌روز خواهد شد
کاهش کشفیات تریاک، شرکت های دارویی را با مشکل مواجه کرده کاهش کشفیات تریاک، شرکت های دارویی را با مشکل مواجه کرده
مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کاهش منابع تأمین مواد اولیه دارو‌های مخدر، از جمله دارو‌های مورد استفاده در درمان سرطان، درد‌های مزمن و اعتیاد، اعلام کرد که شرکت‌های دارویی با مشکلات جدی مواجه شده‌اند
یک زن رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران شد یک زن رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران شد
با انتخاب شیرین احمدنیا برای نخستین بار یک زن رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران شد. با برگزاری مجمع عمومی و انتخابات دوره دوازدهم انجمن جامعه‌شناسی ایران، اعضای جدید هیأت مدیره و بازرسان این انجمن انتخاب شدند. همچنین در نخستین جلسه رسمی هیأت مدیره، شیرین احمدنیا به عنوان رئیس انجمن انتخاب شد.
صفحه خبر بالای تصاویر