کد خبر: ۵۸۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹

تینا پاکروان: قصه عاشقانه ترس دارد؟

تینا پاکروان گفت: آنچه علیه سریال «تاسیان» شاهد بودیم، به‌طرز مشهودی سازمان‌دهی شده است. عوامل این سریال نزدیک دو سال تلاش کرده‌اند تا اثری را به سرانجام برسانند که مردم آن را دوست داشته باشند، آن وقت گروهی از سر انگیزه‌ای که نمی‌دانم آن را بخل و حسادت بدانم یا ترس، این هجمه را به راه انداخته‌اند.
تینا پاکروان: قصه عاشقانه ترس دارد؟

مخاطب۲۴- تینا پاکروان، کارگردان سریال «تاسیان» در واکنش به انتشار خبر توقیف انتشار این سریال توسط رسانه قوه قضائیه، گفت: واقعیت این است که در طول دوران فعالیت حرفه‌ای‌ام در این کشور، تا کنون با چنین تجربه‌ای مواجه نشده بودم؛ اینکه چیزی را تا این اندازه غلط بفهمند و با همین برداشت غلط هم کارشان را جلو ببرند!‌ من از آنجایی که خودم در حوزه نقد فیلم کار کرده‌ام، معنای نقد را می‌فهمم و کاملا این موضوع را درک می‌کنم که ممکن است عده‌ای یک سریال را دوست داشته باشند و عده‌ای دیگر به اجزای آن مانند کارگردانی، بازیگری و فیلمنامه نقد داشته باشند. ولی اینکه هجمه و پرونده‌سازی شکل بگیرد، به‌نظرم هم قابل شکایت است و هم قابل بررسی.

پاکروان افزود: آنچه علیه سریال «تاسیان» شاهد بودیم، به‌طرز مشهودی سازمان‌دهی شده است . ببینید عوامل این سریال نزدیک دو سال تلاش کرده‌اند تا اثری را به سرانجام برسانند که مردم آن را دوست داشته باشند. آن وقت گروهی از سر انگیزه‌ای که نمی‌دانم آن را بخل و حسادت بدانم یا ترس، این هجمه را به راه انداخته‌اند.

بیشتر بخوانید

کارگردان «تاسیان» ادامه داد: اینکه برخی برای هجمه به این سریال، از مرحله انتقاد از بازی‌ها و فیلمنامه و کارگردانی عبور کرده‌اند و دست روی تحریف تاریخ گذاشته‌اند، چه معنایی دارد؟ من در این سرزمین دو سریال تاریخی ساخته ام و قطعا برای ساختن آنها هم تاریخ را مطالعه کرده ام و هم مشاورین و پژوهشگران خبره ای داشته ام ، صرف اشاره به تحریف تاریخ بدون دلیل و یا با اشاره به موارد غلطی چون عدم وجود جلال آل احمد در شب شعر گوته( شمس آل احمد سخنران شب سوم گوته بود) نشان از بی سوادی راویان یا مغرضانه بودن پرونده سازی های ایشان دارد. آن ها فرق جلال و شمس آل احمد را نمی دانند و آنقدر بی سواد هستند که از ده شب شعر گوته با عنوان میتینگ بیضایی یاد می کنند. من ۴۷ سال سن دارم و در تمام این سال‌ها تصویری که از یک ساواکی در تلویزیون به ما نشان داده‌اند، همراه با کلیشه‌هایی همچون کراوات و مشروب و سیگار بوده است. بعد وقتی نوبت به سریال ما می‌رسد، اعتراض می‌کنند که چرا شرب خمر نشان داده‌اید! مگر من می‌توانم تصویر یک ساواکی را در حال نماز خواندن نشان دهم؟ طبقه‌ دیگری هم در سریال داریم که هم نمازشان را می‌خوانند و هم اعلامیه‌شان را پخش می‌کنند. طبقه دیگری هم همان زمان بوده‌اند که سینما می‌رفتند، موسیقی گوش می‌دادند و مشروب هم می‌خوردند.

پاکروان تاکید کرد: ما برای این سریال ۱۷ ماه مشغول رفت و آمد به ساترا بودیم، چطور می‌شود ناگهان صحبت از توقیف کرد؟ داستان ما هم یک داستان عاشقانه است و تنها در بستر یک مقطع تاریخی در حال روایت آن هستیم. سوال من این است که نمایش آن مقطع تاریخی آیا اینقدر می‌تواند ترسناک باشد؟

پاکروان در توضیح داستان تاسیان با تاکید مجدد بر روایتی عاشقانه در دهه پنجاه تصریح کرد: آیا اگر من در روایت خود سراغ یک خانواده شیک و پول‌دار رفتم که در همان سال‌ها زندگی مرفهی داشته‌اند و حالا پسری عاشق دختر این خانواده شده، معنایش این است که می‌خواهم سفیدشویی بکنم ؟ چطور می‌توان چنین برداشتی از داستان داشت؟ با این نگاه که همه سریال‌های اخیر که به موضوعاتی همچون اختلاس ، فساد ، دزدی و خیانت می‌پردازند و حتی از تلویزیون هم پخش می شوند، آیا در حال بازنمایی یک کلیت نامطلوب از جمهوری اسلامی هستند!؟ مگر می‌شود اینگونه نگاه تعمیمی به شخصیت‌پردازی و داستان یک سریال داشت؟

وی با اشاره به رفتار عجیب ساترا برای نظارت بر تولیدات شبکه خانگی افزود: من متوجه نمی‌شوم که چرا ما ملزم به فعالیت تحت نظارت جایی هستیم که در واقع رقیب ما محسوب می‌شود؟ شبکه نمایش خانگی چرا باید زیرنظر ساترا فعالیت کند؟ من و آقای اسدزاده ۱۷ ماه است که با رفت‌وآمد به این سازمان طرح‌مان را تصویب کرده‌ایم. حالا چرا باید این کار به مرحله توقیف برسد؟ خب ساترا زیرمجموعه تلویزیون است که می‌خواهد مطابق با رفتارهای تلویزیون با ما رفتار کند. طبیعتا بخشی از تولیدات شبکه خانگی هم رقیب تلویزیون هستند و ساترا تمایلی به تولید آن‌ها ندارد. این فرآیند باید باید تغییر کند چون رقیب قطعا ناظر خوبی نیست.

وی افزود: مراکزی که تصمیم‌گیر هستند، چرا باید در مواجهه با این هجمه‌ها منفعل باشند؟ آن‌ها چرا باید وارد بازی افرادی شوند که به‌دنبال پرونده‌سازی هستند؟ مشخصا گروهی از افراد موثر در جریان این پرونده‌سازی‌ها، در حال قلم‌فروشی هستند و اگر بخواهیم ریشه‌یابی کنیم، قابل پیگیری هستند. اما مراکز تصمیم‌گیر به‌جای آنکه از تزریق عشق و امید در قالب یک داستان عاشقانه در یک سریال استقبال کنند، خود را وارد بازی پرونده‌سازان می‌کنند و حکم توقیف می‌دهند!

وی در واکنش به انتقادات نسبت به پوشش بازیگران زن هم تأکید کرد: مگر می‌توانم بگویم ۵۰ سال پیش و قبل از انقلاب هم همه زن‌ها در خیابان حجاب کامل داشته‌اند؟ نتیجه این رویکرد می‌شود سریال‌های تلویزیون که اشرف پهلوی هم در آن‌ها حجاب کامل دارد! خب مخاطب این روایت را پس می‌زند.

پاکروان با اشاره به برخی انتقادها از سریال ادامه داد: ما در سریال «تاسیان» کم‌فروشی نکرده‌ایم و امروز هم همه عواملی که برای تک‌تک جزییات این سریال تلاش کرده‌اند، از این شرایط ناراحتند. با چه ملاک و بر اساس چه سندی می‌توان این سریال را تحریف تاریخ دانست؟ من یک قصه عاشقانه روایت کردم که در دوره‌ای از تاریخ معاصر اتفاق افتاده، ممکن است ایراداتی هم داشته باشد.

کارگردان «تاسیان» درباره پیگیری برای رفع مشکل پخش این مجموعه هم گفت: در مذاکراتی که با ساترا داشتیم، هر هفته اصلاحاتی به ما می‌دادند اما ناگهان می‌گویند، حالا دیگر نمی‌دانیم چه باید بکنیم! چه اتفاقی افتاده که نمی‌دانید چه باید بکنید؟ ما کار عجیبی نمی‌کنیم که بخواهیم بابت آن هراس و ترسی داشته باشیم.

پاکروان در پاسخ به اینکه قوه قضاییه چه توضیحی درباره دلیل جلوگیری از پخش سریال داده گفت: قوه‌قضاییه هیچ صحبتی با ما نداشته و من خبر را اولین‌بار در خبرگزاری میزان دیدم.

وی با یادآوری برخی اتفاقات گذشته در خصوص سریال «خاتون» افزود: وقتی من سریال «خاتون» را می‌ساختم، فرآیند مجوز محصولات خانگی هنوز در اختیار ارشاد بود. وزارت ارشاد در اولین مرحله اعلام کرد «خاتون» قابل‌پخش نیست و پروانه ساخت صادر نکردند. من حضوری رفتم و مذاکره کردم و مشکل تاحدودی حل شد. تولید سریال را شروع کردیم و در این فرآیند نظارت از ارشاد به ساترا واگذار شد. به احترام قانون، برای ساترا هم فیلمنامه ارسال کردیم. مدام به جلسات می‌رفتیم تا اینکه سریال به پخش رسید. مدام مشکوک و نگران بودند که من چه می‌کنم! خیلی از نهادها و سازمان‌ها بعد از پخش از من تشکر کردند که عرق ملی را برای مخاطبان زنده کرده‌ام. همان زمان افرادی بودند که می‌گفتند این کار نباید پخش شود و همان‌ها امروز «تاسیان» را توقیف کرده‌اند. برای من اما مردم، خانواده و سرزمینم مهم است؛ چیزهایی که خیلی ها فراموش کردند.

برچسب ها: کارگردان
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
سران شرکت کننده در اجلاس کشورهای صلح و اعتماد بین المللی + عکس یادگاری سران شرکت کننده در اجلاس کشورهای صلح و اعتماد بین المللی + عکس یادگاری
در مراسمی باشکوه در عشق‌آباد، رهبران جهانی در اجلاس بین‌المللی صلح و اعتماد گرد هم آمدند تا سی‌امین سالگرد بی‌طرفی دائم ترکمنستان را گرامی بدارند.
غافلگیرکننده‌؛ هوش مصنوعی جدید با قدرتی انسانی؛ آشنایی با GPT-5.2 غافلگیرکننده‌؛  هوش مصنوعی جدید با قدرتی انسانی؛ آشنایی با GPT-5.2
GPT-5.2 با قابلیت‌های تازه و هوش چندرسانه‌ای وارد میدان شد. در این مقاله با ویژگی‌ها، کاربردها و تأثیرات شگفت‌انگیز نسل جدید چت‌جی‌پی‌تی آشنا شوید.
بیانیه مشترک درباره تقویت همکاری‌های دوجانبه تهران و آستانه بیانیه مشترک درباره تقویت همکاری‌های دوجانبه تهران و آستانه
«مسعود پزشکیان» روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با قاسم‌ ژومارت توکایف با بیان اینکه ایران در چارچوب سیاست همسایگی اهمیت ویژه‌ای برای منطقه آسیای مرکزی قائل است، قزاقستان را «شریک مهم ایران در منطقه و همسایه مؤثر در حوزه دریای خزر» توصیف کرد
ویدیو+ عملیات تصرف بزرگترین نفتکش ونزوئلا توسط سربازان آمریکایی را ببینید ویدیو+ عملیات تصرف بزرگترین نفتکش ونزوئلا توسط سربازان آمریکایی را ببینید
ونزوئلا توقیف یک نفتکش توسط آمریکا در سواحل خود را محکوم و آن را «دزدی دریایی بین‌المللی» خواند و ایالات متحده را به طراحی یک «برنامه عمدی» برای غارت منابع انرژی این کشور متهم کرد
نیوکاسل در واپسین دقایق پیروزی را از دست داد نیوکاسل در واپسین دقایق پیروزی را از دست داد
تیم نیوکاسل که تا لحظات پایانی در آستانه کسب سه امتیاز بود، تنها دو دقیقه مانده به پایان مسابقه برابر حریف خود غافلگیر شد و نتیجه برد را از دست داد.
ببینید: فرود اضطراری هواپیما در اتوبان ببینید: فرود اضطراری هواپیما در اتوبان
هواپیما در این فرود اضطراری با آسیب جدی مواجه شده است. مقام‌های محلی اعلام کردند که خلبان پیش از فرود، با نقص فنی در موتور روبه‌رو شده بود و به همین دلیل ناچار شد روی جاده بنشیند
نمایش پیانیست؛ در باب میوه‌گانی زیادی انسانی نمایش پیانیست؛ در باب میوه‌گانی زیادی انسانی
نمایش «پیانیست» با خلق جهانی استعاری و بدن‌مند، تماشاگر را به فضایی می‌برد که در آن مرز میان انسان و میوه محو می‌شود و مفاهیم قدرت، آگاهی، فرسودگی و حقیقت در قالب شکل‌های تازه‌ای از زیست به صحنه درمی‌آیند. این اثر، نه صرفاً یک نمایش فانتزی، بلکه دستگاهی مفهومی است که از طریق دفرمه‌گی بدن‌ها و زبان، به ساختار‌های سلطه و میل در جهان انسانی طعنه می‌زند. کارگردان در این نمایش تلاش می‌کند اقتداری را که بی‌دلیل یا با دلیل مشکوک بر زندگی روزمره سایه انداخته، در قالب میوه‌هایی مجسم کند که در ظاهر شاداب‌اند، اما از درون گرفتار جبر‌های هستی‌شناسانه هستند.
برگزیده
آینه‌کاری ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو درخشید آینه‌کاری ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو درخشید
در نشست کمیته بین‌دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در دهلی نو، هنر سنتی آینه‌کاری ایران به‌عنوان میراث جهانی ثبت شد و برگ زرینی دیگر به کارنامه فرهنگی کشور افزوده شد.
بیانیه رسمی تهیه‌کننده سریال شغال در پی محکومیت بازیگر نقش سیاوش در این سریال بیانیه رسمی تهیه‌کننده سریال شغال در پی محکومیت بازیگر نقش سیاوش در این سریال
سرانجام پس از چند ماه پیگیری و ارائه مدارک و مستندات متقن و حقوقی، هیئت داوری خانه سینما رأی خود را درباره شکایت علی طلوعی، تهیه‌کننده سریال شغال، از آقای سجاد بابایی، بازیگر نقش سیاوش در سریال شغال صادر و ابلاغ کرد
پژمان جان امشب طبق برنامه تهرانه پژمان جان امشب طبق برنامه تهرانه
پژمان جمشیدی بازیگر سینما که پس از آزادی از زندان به قید وثقیه دو هفته قبل برای دیدار با خانواده به کانادا سفر کرده بود ساعتی قبل به تهران بازگشت
صفحه خبر بالای تصاویر