کد خبر: ۵۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
وزیر خارجه سعودی در ادامه مدعی شد که ایجاد تغییر در لبنان، مسئله مخصوص مردم این کشور و رهبران سیاسی است تا قدرت حکومت و مشروعیت نهادهای آن افزایش یابد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که ریاض در جریان مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران، تا حدی پیشرفت داشته است، ولی این مسئله کافی نیست.

به گزارش فارس، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه جزئیاتی درباره گفت‌وگوها با ایران ارائه کرد.

شبکه خبری المیادین به نقل از بن فرحان گزارش داد که عربستان سعودی در جریان مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران، تا حدی پیشرفت داشته است، ولی این مسئله کافی نیست.

وزیر خارجه سعودی در عین حال، در راستای تمایل ریاض برای برقراری روابط با تهران، گفت که دست این کشور برای دوستی با جمهوری اسلامی ایران دراز است.

وی درباره انتخابات پارلمانی که اخیرا در لبنان برگزار شد هم گفت که شاید انتخابات، یک گام مثبت باشد، ولی هنوز زود است که بخواهیم در این باره سخن بگوییم.

وزیر خارجه سعودی در ادامه مدعی شد که ایجاد تغییر در لبنان، مسئله مخصوص مردم این کشور و رهبران سیاسی است تا قدرت حکومت و مشروعیت نهادهای آن افزایش یابد.

بن فرحان با این ادعا که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس «در خصوص امنیت انرژی، نقش مهمی ایفا می‌کنند»، مدعی شد: «موضع ما در قبال عادیسازی [روابط با صهیونیستها] تغییر نکرده است. عادیسازی از نگاه ما، پایان یک مسیر طولانی است که در ابتکار عربی طرح کردیم».

وی با بیان اینکه «مذاکرات فلسطینی-اسرائیلی در حال حاضر اولویت دارد و باید سریعا برای انجام آن، دست به کار شویم»، مدعی شد: «عادیسازی با اسرائیل باید در پایان فرآیند صلح و حل مسئله فلسطین باشد».

در همین ارتباط، وزارت امور خارجه عراق، بیست و دوم اردیبهشت ماه گذشته اعلام کرد که «فؤاد حسین» وزیر خارجه این کشور و همتای سعودی او در مغرب با یکدیگر درباره گفت‌و‌گوهای تهران و ریاض رایزنی کرده‌اند.

فؤاد حسین در این دیدار تأکید کرد که بغداد تمام تلاش خود را به کار خواهد بست و از روابط خود به منظور ایجاد فرصتی مناسب برای توافق میان تهران و ریاض بهره خواهد گرفت.

ایران و عربستان بعد از قطعی روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند که چهار دور آن در سال گذشته برگزار شد؛ گفت‌وگویی که چارچوب آن به گفته فؤاد حسین وزیر خارجه عراق بین دستگاه‌های امنیتی دو کشور بوده است. دور پنجم این گفت‌و‌گوها اوایل اردیبهشت‌ماه جاری در بغداد برگزار شد.

سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» از برگزاری دور پنجم گفت‌وگوها بین ایران و عربستان در روز پنجشنبه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در بغداد و در فضایی بسیار مثبت خبر داد و اعلام کرد که دو هیأت بیشتر روی پرونده‌های منطقه و همچنین پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج فارس صحبت کرده‌اند.

وزیر خارجه عراق هم که پیش‌تر اعلام کرده بود دولتش همه توان و روابط خود را برای ایجاد فرصت مناسب به منظور حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار خواهد بست، چهارم اردیبهشت ماه در اظهاراتی اعلام کرد که این مذاکرات مثبت بوده و از برگزاری دور جدید مذاکرات بین دو طرف در بغداد خبر داد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.