مخاطب۲۴- ارزشیابی دانشآموزان دوره ابتدایی به شیوه توصیفی است و به جای ثبت نمرات آنها با عناوینی همچون خیلی خوب، خوب، قابل قبول و نیازمند تلاش بیشتر بررسی میشوند.
همچنین طبق این شیوه از ارزشیابی، مسئولیت ارزشیابی تحصیلی تربیتی دانشآموز بر عهده معلم است و ازشیابی به صورت تکوینی در طول سال تحصیلی بر اساس اهداف برنامه درسی هر پایه انجام میشود و معلم با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله آزمونهای عملکردی، کار پوشه، مشاهدات، درس پژوهی و پروژه، اطلاعات لازم را در زمینه فعالیتهای داخل و خارج از کلاس و مدرسه از دانشآموزان جمع آوری میکند تا بازخورد به موقع و مناسب را به آنها ارائه کند.
طبق بند الف ماده ۳ آیین نامه ارزشیابی توصیفی، نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی- تربیتی نوبت باید تا پایان دی ماه مشخص شود.
در نوبت اول، پایه ششم نیز از این قانون مستثنی نبوده و تنظیم برنامه امتحانات نوبت اول برای این پایه نیز خلاف قوانین و ضوابط است و مسئولیت ارزشیابی تحصیلی تربیتی دانشآموز بر عهده آموزگار کلاس است.