کد خبر: ۵۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
بانک مرکزی می گوید:کسانی که فاکتور خرید ندارند بعد از سه ماه متهم به قاچاق ارزی هستند. اگه این خبر در بازار جدی گرفته شود باید منتظر عرضه دلارهای خانگی به بازار باشیم

به گزارش «مخاطب۲۴» به نقل از اکوایران، بانک مرکزی می‌گوید اگر می‌خواهید متهم به قاچاق نشوید ارز و دلار‌های خانگی خود را یا به صرافی‌های مجاز بفروشید یا در بانک‌ها سپرده کنید. در چنین روزی که ضرب‌الاجل ۹۰ روزه صادر شد، دلار ۲۰۰ تومان بالا رفت، تتر هم ۶۰۰ تومان.

سیگنال جدید بانک مرکزی به بازار ارز

سایه پشت خط بر بازار ارز و سکه

سایه معاملات پشت خطی سکه، علامت سوال بزرگ معامله‌گران بود؟ قیمت سکه در بازار شبانه به یکباره بالا کشید، اما در یکی از معدود دفعات تصور صعودی نبود. برخی فکر می‌کردند، چون دلار امکان دارد نزولی باشد، عده‌ای قیمت سکه را در پشت خط بالا بردند تا بتوانند در نرخ بالاتر بفروشند.

بازار با چنین تردیدی شروع به کار کرد. زیر سایه این تردید قیمت دلار در بازار هرات در سطوح احتیاطی باز شد. اما از ساعت ۱۱ که نرخ دلار تهران بیرون آمد دلار هرات نیز شروع به افزایش کرد. افزایش قیمت دلار در بازار هرات به تهران هم سیگنال صعود داد.

ساعت دو، مدیر کل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی در یک گفت و گوی تلویزیونی به دارندگان ارز بالای ۱۰ هزار یورو سه ماه فرصت داد که ارز خود را یا به صرافی‌های مجاز بفروشند یا در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند. در واقع کسانی که فاکتور خرید ندارند بعد از سه ماه متهم به قاچاق ارزی هستند. اگه این خبر در بازار جدی گرفته شود باید منتظر عرضه دلار‌های خانگی به بازار باشیم.

 


مشاهدات میدانی نشان می‌داد بعد از این خبر تا حدودی عرضه ارز انجام می‌شد. از این افزایش عرضه، سه تا تفسیر وجود داشت؛ عده‌ای می‌گفتند افزایش عرضه ناشی از اثر همین خبر است، گروه دومی نیز بودند که اعتقاد داشتند به طور سنتی نهنگ‌های بازار قبل از تعطیلات روی مال نمی‌مانند. اما برخی دیگر اعتقاد داشتند دلیل عرضه ارز، نداشتن چشم‌انداز صعودی است. به گفته این گروه دلار و سکه تا یکبار دیگر کف نزند وارد فاز صعودی نمی‌شود.

در مجموع این یکی دو روز حال و هوای بازار ارز متغیر بود، بعضی وقت‌ها آفتابی، بعضی وقت‌ها بارانی. در این آب و هوای متغیر استنباط واحدی از روند قیمت وجود ندارد، اما دو سیگنال از دیدگاه کاهشی حمایت نمی‌کند.

یکی افزایش قیمت درهم، یکی افزایش نرخ تتر. بر مبنای درهم قیمت دلار بالاتر است، افزایش تتر نیز در بازار بیشتر از دلار بود. عده‌ای از معامله‌گران قدیمی معتقدند دلیل چنین اتفاقی به مداخله بازارساز برمی‌گردد. بازارساز در بازار با مداخله قیمت، دلار را نگه می‌دارد، اما چون تتر و درهم با مداخله کمتری روبروست مسیر طبیعی خودشان را می‌روند.

در بازار سکه شنبه، نرخ این فلز گرانبها بدون تغییر ماند و فقط به دلیل رشد دلار، حباب سکه کمتر شد. در بازار معامله‌گران می‌گفتند باهوش بازار خواب بود.

بازار در روز اول هفته دو نکته داشت، نکته اول به نرخ دلار نیمایی برمی‌گردد که طی معاملات شنبه وارد کانال ۲۵ هزار شد. نکته دوم به تعطیلی دلار هرات برمی‌گردد که این بازار تا بعد از تعطیلات عید فطر بسته خواهد بود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.