مخاطب ۲۴- تویوتا، غول خودروسازی ژاپن، با برنامهریزی برای احداث یک کارخانه کاملا مستقل در شانگهای چین، گامی بلند در جهت توسعه حضور خود در بازار پررونق این کشور برداشته است. این کارخانه که قرار است تا سال ۲۰۲۷ به بهرهبرداری برسد، منحصرا به تولید خودروهای برقی برند لوکس لکسوس اختصاص خواهد یافت. این اقدام، بخشی از استراتژی جامع تویوتا برای دو برابر کردن ظرفیت تولید خود در چین تا پایان دهه جاری میلادی است.
استقلال کامل، رویکرد جدید تویوتا در چین
این تصمیم تویوتا برای تأسیس یک واحد تولیدی مستقل، نشاندهنده اهمیت ویژه بازار چین برای این شرکت است. برخلاف رویه پیشین تویوتا که مبتنی بر همکاری با شرکای چینی مانند فاو و جیایسی بود، این بار، کارخانه جدید به طور کامل توسط تویوتا ساخته و مدیریت خواهد شد. با این اقدام، تویوتا به نخستین خودروساز ژاپنی تبدیل میشود که صاحب یک کارخانه کاملا مستقل در خاک چین است.
لکسوس با هدف تبدیل شدن به یک برند تماما برقی تا سال ۲۰۳۵ و دستیابی به فروش یک میلیون دستگاه خودروی برقی تا سال ۲۰۳۰، بازار چین را به عنوان یکی از محورهای اصلی این تحول در نظر گرفته است. با وجود کاهش سهم بسیاری از برندهای غربی در بازار چین، لکسوس در سال گذشته موفق به فروش حدود ۱۸۰ هزار دستگاه خودرو در این کشور شد و حتی با رشد ۳ درصدی فروش نیز مواجه بوده است.
انتظار میرود که کارخانه جدید شانگهای، وظیفه تولید انبوه دو کانسپت LF-ZC و LF-ZL را بر عهده بگیرد. این خودروها بر پایه یک پلتفرم پیشرفته و ماژولار توسعه یافتهاند که امکان ادغام سریع باتریهای جدید و فناوریهای نوین را در آینده فراهم میکند. این پلتفرم ماژولار، شامل بخشهای مستقل در جلو و عقب خودرو است و انعطافپذیری بالایی را برای تولید مدلهای مختلف به لکسوس میبخشد.
بهرهگیری از مزایای تولید لکسوس در چین
تأسیس این کارخانه در شانگهای، علاوه بر دسترسی به بازار بزرگ چین، مزایای دیگری نیز برای تویوتا به همراه دارد. این شرکت میتواند از نیروی کار ماهر و در عین حال ارزانتر این کشور بهرهمند شود و هزینههای تولید خودروهای برقی را کاهش دهد. در نتیجه، لکسوس قادر خواهد بود خودروهای برقی با کیفیت بالا و قیمت رقابتی را به بازار عرضه کند.
در این بازنویسی، تلاش شده تا متن روانتر، خلاصهتر و با جملهبندیهای جدید ارائه شود. همچنین، عنوان نیز به شکلی جذابتر و با تأکید بر تولید لکسوس در چین تغییر یافته است.