کد خبر: ۵۵۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲

دلیل تغییر نام اتوبان هاشمی رفسنجانی اصفهان چه بود؟

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تغییر نام بخشی از اتوبان «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» اصفهان بدلیل عملیات تعریض، تسهیل در مسیریابی و در راستای بهبود خدمات شهری و با توجه به نیاز‌های شهروندان انجام شده است.
دلیل تغییر نام اتوبان هاشمی رفسنجانی اصفهان چه بود؟

مخاطب ۲۴- تغییر نام بخشی از اتوبان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نام «استاد پرورش» واقع در رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان، این روز‌ها مورد انتقاد برخی از مردم و مسوولان قرار گرفته و واکنش‌هایی را در باره هویت شهری و فرهنگی این معبر مهم برانگیخته است.

 

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره سیاست نامگذاری معابر در رینگ سوم و چهارم اصفهان گفت: رینگ سوم اصفهان شامل اتوبان‌هایی است که در حدفاصل یک تا سه کیلومتری محدوده مرکزی شهر قرار دارد و در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ تکمیل و با استفاده از نام شهدای دفاع مقدس نامگذاری شد.

 

علی صالحی افزود: رینگ چهارم نیز که از اواخر دهه ۹۰ آغاز شد، مجموعه‌ای حفاظتی است و از اصفهان و اراضی حاشیه شهر و شهرستان‌های اطراف عبور می‌کند که عمده فعالیت‌های احداث و تعریض آن در دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه پیدا کرد.

بیشتر بخوانید

وی در باره نامگذاری رینگ چهارم گفت: با توجه به توسعه این مسیر و ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح، کوشیدیم تا از نام چهره‌های شاخص انقلابی و علمای شاخص برای این بخش استفاده کنیم که در این راستا نامگذاری آیت‌الله ناصری و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قبلاً اجرا شده بود و بخشی نامگذاری‌ها نیز انجام شده است. این اقدامات در راستای تقویت هویت شهری و فرهنگی اصفهان انجام می‌شود.

 

سخنگوی شورای شهر اصفهان درباره دلیل بازنگری در نام بخشی از اتوبان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: نامگذاری بخشی از این اتوبان به نام استاد پرورش به منظور سهولت آدرس‌دهی و تکمیل قطعات جدید این مسیر بود. این تغییرات با سیاست جدید نامگذاری از جمله توسعه این مسیر، انجام گرفت.

 

صالحی در ادامه گفت: بخشی از این اتوبان در دوره چهارم شورای شهر به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نامگذاری و ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ با مصوبه شورا و امضای شهردار وقت آقای مهدی جمالی‌نژاد (استاندار فعلی اصفهان) به تصویب رسید و این اقدام اولیه در راستای تکریم چهره‌های انقلابی انجام شد، اما تکمیل قطعات و ایجاد تقاطع‌های جدید نیاز به بازنگری و تکمیل نامگذاری‌ها داشت.

 

وی افزود: در دوره ششم شورای‌شهر، سیاست جدید نامگذاری بویژه در معابری از رینگ چهارم که شامل بیش از هفت کیلومتر مسافت بود، مطرح شد و با توجه به وجود تقاطع‌های مهم مانند اشکاوند، روشن دشت، بلوار رضوان و مرحوم کاظمی آشتیانی لازم بود در نامگذاری‌ها بازنگری شود تا سهولت آدرس‌دهی و استفاده از نرم‌افزار‌های مسیریابی برای شهروندان فراهم شود.

سخنگوی شورای شهر اصفهان توضیح داد: در این راستا در بخشی از نامگذاری‌های صورت گرفته در دوره چهارم به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و در دوره ششم شورای شهر به نام آیت‌الله ناصری بازنگری شد تا تمام این مسیر که از تقاطع‌های مهم عبور می‌کند، بطور دقیق و یکپارچه نامگذاری انجام شود و اکنون بخش مهمی از این مسیر که بیش از سه کیلومتر است، با نام اتوبان و بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شناخته می‌شود.

 

وی تاکید کرد: این تغییرات به‌منظور ایجاد هماهنگی بیشتر در نامگذاری معابر، رفع ابهامات آدرس‌دهی و توازن بخشی در نامگذاری‌ها صورت گرفته و در این راستا قطعات جدیدی هم که پیش‌تر نامگذاری نشده بود اکنون با نام‌های جدید شناخته می‌شود.

 

سخنگوی شورای شهر اصفهان تاکید کرد: نامگذاری بخشی از رینگ چهارم به نام استاد پرورش، برای سهولت آدرس‌دهی و تکمیل عملیات تعریض بود که این بخش از رینگ چهارم حدود سه کیلومتر است. بخش‌های دیگری از رینگ چهارم نیز در حال بازنگری و نامگذاری و برخی قسمت‌ها همچنان بدون نام است و نیاز به تصمیم‌گیری جدید شورای نامگذاری با حضور اساتید دانشگاه و مدیران شهری دارد.

 

صالحی درباره مصوبه نهایی نامگذاری‌ها گفت: مصوبه نامگذاری بخشی از رینگ چهارم ترافیکی به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و استاد پرورش قبل از دولت چهاردهم شکل گرفته بود و در یکم فروردین امسال توسط شهرداری به شورای شهر ارائه و تصویب اولیه در خرداد و تصویب نهایی در مهر ۱۴۰۳ انجام شد.

 

وی افزود: پیشنهاد‌های نامگذاری از سوی شهرداری و شورای نامگذاری با تصویب شورای شهر به هیات انطباق شامل نمایندگان شورای شهرستان، دستگاه قضائی و فرمانداری ارسال شد و در تصمیم نهایی که توسط این هیات اتخاذ می‌شود، نقش نماینده دولت ناچیز و اساس تصمیم‌گیری‌ها بر اساس نظر مدیریت شهری و مصوبه هیات تطبیق است.

 

نامگذاری معابر؛ ترویج ارزش‌ها و هویت‌های فرهنگی

صالحی تاکید کرد: در شرایط فعلی که نرم‌افزار‌های مسیریابی نقش مهمی در هدایت کاربران ایفا می‌کنند، یکنواختی و شفافیت در نامگذاری معابر اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

سخنگوی شورای شهر اصفهان گفت: نامگذاری معابر یک اقدام نمادین نیست، بلکه فرصتی برای برقراری ارتباط میان نسل‌ها و تقویت هویت شهری است، زیرا با انتخاب نام‌های مشاهیر و چهره‌های تأثیرگذار می‌توانیم از این ظرفیت برای معرفی دستاورد‌های برجسته و ارزش‌های فرهنگی جامعه استفاده کنیم.

 

وی بر اهمیت دقت در نامگذاری معابر شهری تأکید کرد و گفت: تغییر نام‌هایی که مردم به آنها عادت کرده‌اند، باید به حداقل برسد مگر اینکه مشکلی برای شهروندان ایجاد کند.

 

صالحی افزود: در شرایطی که برخی نام‌ها مشابه یکدیگرند و با توجه به توسعه نرم‌افزار‌های مسیریابی، ضروری است نامگذاری‌ها بطور دقیق و در یک ساختار مشخص انجام شود تا کاربران بسهولت بتوانند از این نرم‌افزار‌ها استفاده کنند.

 

وی گفت: در حوزه نامگذاری خیابان‌ها و معابر شهری، مجموعه‌ای از انتقال پیام‌ها و مفاهیم وجود دارد که بر اساس نماد‌ها و نشانه‌ها شکل می‌گیرد بنابراین هرچه از این ظرفیت‌ها بطور متنوع‌تر و مرتبط با هویت، ارزش‌ها و آرمان‌ها استفاده کنیم، انتقال این پیام‌ها به نسل‌های بعدی نیز بهتر و مؤثرتر خواهد بود.

 

صالحی تاکید کرد: فضاسازی‌هایی که از سوی مجموعه‌های شهری انجام می‌شود، زمینه آشنایی مردم با چهره‌ها و مشاهیر تأثیرگذار را فراهم می‌سازد و این فرایند می‌تواند انگیزه‌ای برای نسل جدید و خانواده‌ها باشد تا از این طریق با زندگی و دستاورد‌های این افراد بیشتر آشنا شوند.

 

وی گفت: ما باید به ظرفیت نمادین قهرمانان، چهره‌های تأثیرگذار، هنرمندان و مشاهیر خود توجه داشته باشیم و از فرصت ارتباط روزانه مردم با معابر شهری استفاده کنیم، زیرا این امر کمک می‌کند تا نام‌ها هر روز بیشتر از گذشته در ذهن مردم ماندگار شود و زمینه‌ای برای الگوبرداری و ترویج ارزش‌ها در اقشار مختلف جامعه فراهم سازد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان
طبق تصمیم تازه شورای رقابت، از این پس قیمت خودرو مستقیماً توسط خودروسازان بر اساس فرمول «کاست‌پلاس» تعیین می‌شود و سازمان حمایت تنها نقش ناظر خواهد داشت.
از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ
در گذار از کنفرانس تهران ۱۹۴۳ تا نشست آلاسکا ۲۰۲۵، تاریخ تکرار می‌شود: قدرت‌های بزرگ همچنان سرنوشت ملت‌های ضعیف را رقم می‌زنند. ایران و اوکراین، قربانیان رئال‌پلیتیک، حاکمیت محدود خود را در برابر منافع غول‌ها از دست می‌دهند.
جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است
جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای آشتی ملی را تنها راه نجات کشور و تغییر ساختار‌ها دانست و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا شد.
نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است
مته فردریکسن اعلام کرد بنیامین نتانیاهو با اقدامات اخیر دولت اسرائیل به «مشکل» بدل شده و قصد دارد فشار اتحادیه اروپا بر تل‌آویو را افزایش دهد.
کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است
روزنامه کیهان با انتقاد از اظهارات رئیس مرکز اطلاعات مالی، آن را «خوش‌خیالی موهوم» خواند و گفت ایران هنوز راه طولانی تا خروج از لیست سیاه FATF دارد.
شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد
ترامپ پس از مذاکره با پوتین در آلاسکا اعلام کرد آتش‌بس راه‌حل نیست و تنها توافق صلح مستقیم می‌تواند جنگ روسیه و اوکراین را پایان دهد.
جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد
سخنگوی جبهه اصلاحات با انتقاد از تندرو‌ها گفت: حمید رسایی باید درباره دلایل ردصلاحیت در ادوار گذشته توضیح دهد و پاسخگوی عملکرد خود باشد.
برگزیده
طارمی در آستانه پیوستن به NFC طارمی در آستانه پیوستن به NFC
در حالی که رسانه‌های ایتالیایی توجه ویژه‌ای به مهدی طارمی دارند، گزارش‌ها حاکی از آن است که اون تصمیم خود را برای فصل آینده اش گرفته است.
نفوذ هکر‌ها به نهاد‌های امنیتی ترکیه نفوذ هکر‌ها به نهاد‌های امنیتی ترکیه
تحقیقات قضایی در ترکیه پرده از نفوذ گسترده سایبری به اطلاعات شخصی و طبقه‌بندی‌شده ۱۷ نهاد دولتی از جمله سازمان اطلاعات و امنیت این کشور برداشت. تنها این سازمان، شاکی رسمی پرونده معرفی شده است.
ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد
با اینکه خودروسازان به‌تازگی موفق شدند مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را بگیرند، اما به نظر می‌رسد این افزایش نه‌تنها رضایت آنها را جلب نکرده، بلکه حالا یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور پای شکایت به میان آورده است.
صفحه خبر بالای تصاویر