کد خبر: ۵۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷

درآمد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی از عوارض آزادراه‌ها

یک کارشناس حمل‌ونقل با اشاره به درآمد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی از عوارض آزادراه‌ها،گفت:حق ایرانی‌ها داشتن جاده‌هایی هموار و ایمن است و جاده‌های کنونی شایسته مردم ما نیست.

مخاطب۲۴-  فریدون مقدس‌نژاد در رابطه با وضعیت جاده‌ها و آزادراه‌های کشور اظهار کرد: در زمان حاضر، آزادراه‌های موجود در کشور از لحاظ کیفیت، کاملاً با آنچه که از استانداردها انتظار داریم، تفاوت دارد. برای مثال، استانداردهای آزادراه‌های کاشان-اصفهان،- زنجان- تبریز به لحاظ کیفیت آسفالت چندان رضایت‌بخش نیست.

وی افزود: درآمد حاصل از عوارض جاده‌ها بر اساس آمار حدود یک همت است، در حالی که ۳۰۰۰ کیلومتر آزادراه داریم. طبق استاندارد‌های جهانی، باید سالانه بین ۲ تا ۶ درصد هزینه‌های نگهداری آزادراه‌ها تامین شود.

بیشتر بخوانید

وی با بیان این‌که این دامنه‌ای است که برای جلوگیری از خرابی جاده‌ها تا حدی به سمت شهر‌ها تعریف شده است، اضافه کرد: اگر خوشبینانه‌ترین حالت را در نظر بگیریم و فرض کنیم که ۲ درصد از این هزینه‌ها تأمین می‌شود، نیاز سالیانه ما برای نگهداری جاده‌ها حدود ۶ همت خواهد بود تا بتوانیم جاده‌ها را حفظ کنیم. با توجه به درآمد یک همت از عوارض، فقط یک ششم از نیاز‌های نگهداری آزادراه‌ها از طریق عوارض تامین می‌شود.

وی بیان کرد: از نظر مهندسی، وقتی شاخص یک جاده از ۱۰۰ به ۳۰ کاهش یابد، یعنی این‌که جاده به‌طور کلی از حیز انتفاع خارج شده و بسیاری از جاده‌های ما، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد، در این وضعیت قرار دارند.

استاد دانشگاه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این به معنای رسیدن به نقطه بدون بازگشت است، چرا که هزینه‌ها به‌طور تصاعدی افزایش پیدا می‌کند و دیگر قادر به جمع کردن جاده‌ها نخواهیم بود. در سال ۱۴۰۶ هر چه سرعت را هم افزایش دهیم دیگر نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

مقدس‌نژاد تاکید کرد: وقتی جاده‌ای خراب می‌شود هزینه تحمیل شده به جامعه را محاسبه نمی‌کنیم. این هزینه شامل افزایش مصرف سوخت وسایل نقلیه است. ناهمواری جاده‌ها، زمان سفر را ۲ تا ۳ درصد افزایش می‌دهد که به معنای افزایش مصرف سوخت است. همچنین، استهلاک جلوبندی و کمک فنر خودرو‌ها به‌طور تصاعدی افزایش می‌یابد. در کامیون‌ها ۵۰ و در خودرو‌های سواری ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: حق ایرانی‌ها داشتن جاده‌هایی هموار و ایمن است تا با خیال راحت رانندگی کنند، واقعاً جاده‌های کنونی کشور، شایسته مردم ما نیست.

 

.

 

 

 
برچسب ها: راهداری آزاد راه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
نماینده ترامپ در مذاکره با عباس عراقچی کیست؟ نماینده ترامپ در مذاکره با عباس عراقچی کیست؟
نماینده ترامپ در مذاکرات یک یهودی است که روابط بسیار نزدیکی با ترامپ دارد و به دنبال «برچیده شدن» برنامه هسته‌ای ایران نیست.
ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۲۵ ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۲۵
مجله مشهور فوربز، لیست به‌روزرسانی شده و ۱۰ نفره ثروتمندترین زنان جهان در نیمه اول سال ۲۰۲۵ میلادی را منتشر کرد.
دل رسایی برای شنبه شور میزنه! دل رسایی برای شنبه شور میزنه!
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به اینکه ما الان مذاکرات غیرمستقیمی داریم و این مذاکرات در جریان است، نباید از درون کشور پیام ضعف مخابره شود.
ترامپ مزاحم تلفنی می‌شود؟ ترامپ مزاحم تلفنی می‌شود؟
کاخ سفید از اظهار نظر درباره تماس‌های خصوصی رئیس‌جمهور آمریکا یا وقوع این مکالمه خودداری کرد. مک‌مستر که با شبکه سی‌بی‌اس همکاری دارد، از اظهار نظر درباره این تماس خودداری کرد.
سهراب پاکزاد خیالت جمع را خواند! سهراب پاکزاد خیالت جمع را خواند!
خیالت جمع قطعه‌ای از سهراب پاکزاد خواننده پاپ است. موزیک ویدیوی این قطعه را می‌بینید و می‌شنوید.
علیرضا دبیر با دوبنده قرمز متخصص هوش مصنوعی! علیرضا دبیر با دوبنده قرمز متخصص هوش مصنوعی!
دبیر گفت: در هوش مصنوعی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد هزینه کردیم!
پهپاد انتحاری جدید ایران با ۴۰۰۰ کیلومتر برد پهپاد انتحاری جدید ایران با ۴۰۰۰ کیلومتر برد
با وجود آنکه تصور می‌شود سلاح‌های ایران به صورت عمده تا ۲۵۰۰ کیلومتر است و باید برای رسیدن به برد بیشتر اصلاحات فنی ایجاد کرد، اما ایران شش ماه پیش یعنی پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، از یک پهپاد انتحاری رونمایی کرد که ۴۰۰۰ کیلومتر برد دارد و حالا توجهات به این پهپاد جلب شده است.
برگزیده
صفحه خبر بالای تصاویر