کد خبر: ۵۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷

درآمد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی از عوارض آزادراه‌ها

یک کارشناس حمل‌ونقل با اشاره به درآمد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی از عوارض آزادراه‌ها،گفت:حق ایرانی‌ها داشتن جاده‌هایی هموار و ایمن است و جاده‌های کنونی شایسته مردم ما نیست.

مخاطب۲۴-  فریدون مقدس‌نژاد در رابطه با وضعیت جاده‌ها و آزادراه‌های کشور اظهار کرد: در زمان حاضر، آزادراه‌های موجود در کشور از لحاظ کیفیت، کاملاً با آنچه که از استانداردها انتظار داریم، تفاوت دارد. برای مثال، استانداردهای آزادراه‌های کاشان-اصفهان،- زنجان- تبریز به لحاظ کیفیت آسفالت چندان رضایت‌بخش نیست.

وی افزود: درآمد حاصل از عوارض جاده‌ها بر اساس آمار حدود یک همت است، در حالی که ۳۰۰۰ کیلومتر آزادراه داریم. طبق استاندارد‌های جهانی، باید سالانه بین ۲ تا ۶ درصد هزینه‌های نگهداری آزادراه‌ها تامین شود.

بیشتر بخوانید

وی با بیان این‌که این دامنه‌ای است که برای جلوگیری از خرابی جاده‌ها تا حدی به سمت شهر‌ها تعریف شده است، اضافه کرد: اگر خوشبینانه‌ترین حالت را در نظر بگیریم و فرض کنیم که ۲ درصد از این هزینه‌ها تأمین می‌شود، نیاز سالیانه ما برای نگهداری جاده‌ها حدود ۶ همت خواهد بود تا بتوانیم جاده‌ها را حفظ کنیم. با توجه به درآمد یک همت از عوارض، فقط یک ششم از نیاز‌های نگهداری آزادراه‌ها از طریق عوارض تامین می‌شود.

وی بیان کرد: از نظر مهندسی، وقتی شاخص یک جاده از ۱۰۰ به ۳۰ کاهش یابد، یعنی این‌که جاده به‌طور کلی از حیز انتفاع خارج شده و بسیاری از جاده‌های ما، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد، در این وضعیت قرار دارند.

استاد دانشگاه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این به معنای رسیدن به نقطه بدون بازگشت است، چرا که هزینه‌ها به‌طور تصاعدی افزایش پیدا می‌کند و دیگر قادر به جمع کردن جاده‌ها نخواهیم بود. در سال ۱۴۰۶ هر چه سرعت را هم افزایش دهیم دیگر نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

مقدس‌نژاد تاکید کرد: وقتی جاده‌ای خراب می‌شود هزینه تحمیل شده به جامعه را محاسبه نمی‌کنیم. این هزینه شامل افزایش مصرف سوخت وسایل نقلیه است. ناهمواری جاده‌ها، زمان سفر را ۲ تا ۳ درصد افزایش می‌دهد که به معنای افزایش مصرف سوخت است. همچنین، استهلاک جلوبندی و کمک فنر خودرو‌ها به‌طور تصاعدی افزایش می‌یابد. در کامیون‌ها ۵۰ و در خودرو‌های سواری ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: حق ایرانی‌ها داشتن جاده‌هایی هموار و ایمن است تا با خیال راحت رانندگی کنند، واقعاً جاده‌های کنونی کشور، شایسته مردم ما نیست.

 

.

 

 

 
برچسب ها: راهداری آزاد راه
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
دیدگاه محمد درویش در خصوص ترویج فرهنگ دوچرخه سواری دیدگاه محمد درویش در خصوص ترویج فرهنگ دوچرخه سواری
درویش فعال محیط زیست به مناسبت روز بدون خودرو، بیان کرد امیدوارم روزی برسد که حداقل ۱۰ درصد حمل و نقل شهری با دوچرخه انجام شود
جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران + عکس جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران + عکس
پانزدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شامگاه شنبه هشتم شهریور ۱۴۰۴در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد
قربانیان جدید پرونده شیطان لویزان قربانیان جدید پرونده شیطان لویزان
پرونده «شیطان لویزان» که با ۹ شاکی و روایت‌های هولناکشان افکار عمومی را شوکه کرده، همچنان در پیچ‌وخم دادگاه‌ها گرفتار است
فروکش اعتراضات نپال؛ سوشیلا کارکی نخست‌وزیر شد فروکش اعتراضات نپال؛ سوشیلا کارکی نخست‌وزیر شد
با کاهش اعتراضات خیابانی در نپال، قاضی پیشین و چهره برجسته سیاسی، سوشیلا کارکی، به عنوان نخست‌وزیر موقت این کشور منصوب شد.
شایعات سکته مغزی ترامپ شدت گرفت شایعات سکته مغزی ترامپ شدت گرفت
تصاویر تازه از حضور ترامپ در سالگرد ۱۱ سپتامبر با نشانه‌هایی از افتادگی صورت، موجی از گمانه‌زنی‌ها درباره سکته مغزی جزئی او برانگیخت.
عراقچی راهی دوحه شد عراقچی راهی دوحه شد
وزیر خارجه ایران امروز برای حضور در نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی وارد دوحه شد.
حیات از یک راکتور هسته‌ای در زمین آغاز شد حیات از یک راکتور هسته‌ای در زمین آغاز شد
دانشمندان ادعا می‌کنند میلیاردها سال پیش از پیدایش انسان، یک راکتور هسته‌ای در زمین وجود داشته که احتمالاً آغاز حیات بوده است. این ادعای جنجالی، نظریه‌های رایج در مورد آغاز حیات را به چالش می‌کشد.
برگزیده
نظر معاونت عمومی وزارت صمت در خصوص سرمایه گذاری خارجی نظر معاونت عمومی وزارت صمت در خصوص سرمایه گذاری خارجی
ابراهیم شیخ در گفت‌و‌گو با مخاطب ۲۴: سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت ایران با موانع حقوقی، بانکی و ریسک بالا روبه‌روست؛ وزارت صمت بر حل مشکلات موجود و جذب سرمایه‌های استراتژیک تمرکز دارد.
عرضه بنزین ویژه وارداتی؛ سهمیه‌های قبلی تغییر نمی‌کند عرضه بنزین ویژه وارداتی؛ سهمیه‌های قبلی تغییر نمی‌کند
بنزین سوپر از راه می‌رسد: وعده یا خیال؟ رقابت بخش خصوصی و سهمیه‌های دولتی؛ کدام یک پیروز میدان خواهد بود؟
گسترش مراودات تجاری با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی گسترش مراودات تجاری با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی
ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در گفت‌و‌گو با مخاطب۲۴ بر لزوم استفاده ازظرفیت بریکس، اوراسیا برای گسترش مراودات تجاری تاکید نمود
صفحه خبر بالای تصاویر