کد خبر: ۵۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
قیمت گوجه فرنگی در سال ۱۴۰۱ اولین شوک اقتصادی را به بازار وارد کرده است. در سه روز گذشته گزارش‌هایی از چند شهر بزرگ کشور منتشر شده که موضوع آن‌ها به مسئله کمبود یا گرانی گوجه فرنگی اختصاص دارد.

قیمت گوجه فرنگی در سال ۱۴۰۱ اولین شوک اقتصادی را به بازار وارد کرده است. اخبار غیررسمی می‌گویند قیمت گوجه فرنگی در برخی نقاط کشور به ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان رسیده، اما اغلب مردم در ساعات گذشته خبری را دست به‌دست می‌کنند که تیتر آن درباره قیمت ۲۵ هزار تومان گوجه فرنگی است.دسته‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی برخلاف شما با وضعیت قیمت گوجه فرنگی در بازار شوخی کرده‌اند و با کنایه نوشته‌اند قیمت گوجه فرنگی به دلار رسید.

چرا قیمت گوجه‌فرنگی به دلار رسید

موضوع افزایش قیمت گوجه فرنگی و رقابت آن با سیب‌زمینی و گاهی هم پیاز، برای بیشتر ایرانی‌ها که خرید روزانه خانه را شخصا انجام می‌دهند، اصلا و ابدا موضوع تازه‌ای نیست، اما این بار، هم میزان افزایش قیمت و هم زمان وقوع آن باعش شده بیشتر از قبل مورد توجه قرار بگیرد

علت گرانی گوجه فرنگی در اولین روز‌های سال ۱۴۰۱

به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از فرارو، گرانی گوجه فرنگی در مرحله تولید دچار مشکل نشده است. حداقل بررسی اخبار و آمارها این مسئله را تایید می‌کند، اما رییس اتحادیه بارفروشان سرنخ‌هایی ارائه داده است: در شرایط عادی حدود دو تا سه هزار تن گوجه فرنگی وارد میدان میوه و تره‌بار می‌شد، اما در دو روز گذشته این حجم به ۵۰ تن کاهش پیدا کرده. همین کمبود باعث شده قیمت گوجه فرنگی در میدان اصلی میوه‌و‌تره‌بار به کیلویی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان برسد. مصطفی دارایی‌نژاد در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، افزایش قیمت گوجه فرنگی را غیرمنطقی دانسته و می‌گوید محصول گوجه فرنگی میناب آماده است و حتی در مرحله توزیع قرار دارد؛ سپس انگشت اتهام خود را به سمت اولین مقصر احتمالی می‌گیرد: کامیون‌داران حاضر به حمل بار نیستند. پس از اینکه ۱۷ درصد به تعرفه کامیون‌داران اضافه شده و از این‌رو بسیاری از آن‌ها تمایلی برای بار زدن محصولات کشاورزی ندارد. از سوی دیگر عده‌ای که هویت‌شان مشخص نیست با پرتاب سنگ به کامیون‌داران، اجازه فعالیت را از آن‌ها گرفته‌اند. در نتیجه این اتفاق روز گذشته میزان بار ورودی گوجه فرنگی به تهران به ۱۰ کامیون رسید که این حجم از بار تنها می‌تواند نیاز نصف یک سالن در میدان میوه و تره‌بار را تامین کند».

 

به‌گفته دارایی‌نژاد کامیون‌داران پیش از این هم باعث افزایش قیمت هندوانه شده بودند: بعد از تعلل کامیون‌داران از بارگیری هندوانه، قیمت آن در میدان از کیلویی پنج هزار تومان به کیلویی ۹ هزار تومان رسید، همچنین قیمت سبزی خوردن از کیلویی هشت هزار تومان به کیلویی ۱۱ هزار تومان رسید. او درباره فرمول فعلی قیمت‌گذاری گوجه فرنگی می‌گوید: قیمت گوجه فرنگی سر مزرعه کیلویی ۱۷ هزار تومان است؛ با این نرخ قیمت ۱۰ تن گوجه ۱۷۰ میلیون تومان می‌شود که این نرخ برای گوجه منطقی نیست. ضمن اینکه این گوجه تا به تهران برسد نرخ آن کیلویی ۲۰ هزار تومان می‌شود و خریداران در واحد‌های صنفی باید گوجه فرنگی را کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان خریداری کنند.

قیمت گوجه فرنگی بالاخره چقدر است؟

قیمت گوجه فرنگی به ۲۵ هزار تومان رسید. این تیتر در ساعات گذشته دست به‌دست می‌چرخد و از اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۱ خبر می‌دهد. کاربران شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر در پست‌های خود به فروش گوجه فرنگی با قیمت کیلویی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در سطح اشاره کرده‌اند. این ادعا‌های غیررسمی توسط برخی مقامات صنفی به‌صورت جسته گریخته مورد تایید قرار گرفته است. ویدئو‌هایی هم از میدان تره‌بار در شهر‌هایی مثل ارومیه، اهواز و... در دسترس قرار گرفته که باعث می‌شوند نتوانیم کمبود گوجه‌فرنگی را رد کنیم.

کاربران طناز شبکه‌های اجتماعی این بار هم دست به‌کار شده‌اند و با توجه به اینکه در روز‌های اخیر قیمت دلار در کانال ۲۷ هزار تومان قرار داشته، به‌شوخی و مطایبه نوشته‌اند قیمت گوجه‌فرنگی به دلار رسید! برخی هم رندانه اشاره کرده‌اند گرانی گوجه‌فرنگی معمولا در پاییز و اوایل زمستان رخ می‌داده، چون فصل برداشت انبوه گوجه فرنگی نیست، اما گرانی این مرتبه که در ابتدای بهار رخ داده چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

قیمت گوجه‌فرنگی بدون توجه به دلایل و مقصران احتمالی، در فروشگاه‌های مختلف بالاست. خبرنگار فرارو با چشم‌های خودش در فروشگاه‌های شمال شهر تهران روی برچسب یک بسته گوجه فرنگی گلخانه‌ای عدد ۴۱ هزار تومان را دیده است اگرچه این گوجه از انواع بسته‌بندی شده و به‌اصطلاح درجه یک به‌حساب می‌آمد. در همان فروشگاه یک کیلو گوجه فرنگی گلخانه‌ای را ۲۷ هزار تومان می‌فروخته‌اند و مشتریان می‌توانستند برای یک کیلو گوجه فرنگی مناسب کباب، ۱۸ هزار تومان پرداخت کنند. همچنین پس از انتشار خبر و تلاش‌های صورت گرفته احتمالی در دو روز اخیر، احتمالا می‌توان در سطح شهر گوجه فرنگی با قیمت ۱۴، ۱۵ هزار تومان پیدا کرد، اما از کنار همین عدد هم نباید به‌سادگی گذر کرد، چون اگر حداکثر قیمت ۴۰ هزار تومانی را در نظر بگیریم، درست اندازه قیمت یک کیلو موز است.

قیمت یک کیلو گوجه‌فرنگی در خرداد سال قبل به ۱۰ هزار تومان می‌رسید؛ تازه باید این نکته را درنظر گرفت که در آن زمان بازار میوه‌وصیفی به‌خاطر بارندگی شدید و از بین رفتن بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزان دچار نوسان شدید شده بود. در بهمن ۱۴۰۰ گزارش‌هایی درباره فروش گوجه‌فرنگی با قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است، اما در اسفندماه می‌توانستید با پرداخت ۱۵ هزار تومان از میدان‌های میوه‌تره‌بار شهرداری یک کیلو گوجه فرنگی بخرید. اگر به یک سال پیش برویم و همین روز‌های نیمه فروردین را مقایسه کنیم، احتمال دارد عصبانی شوید: گوجه فرنگی یک سال پیش همین موقع کیلویی شش هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شد!

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.