یافتن شیوه بازاریابی در کسبوکارهای کوچک دشوار است؛ چون بودجه و فرصت کمی دارند. این کسبوکارها باید روشی را انتخاب کنند که در عین کمهزینهبودن، بازده بالایی داشته باشد؛ روشی مثل ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی.
اگر نمیدانید ایمیل مارکتینگ چیست، چطور کار میکند و چرا باید از آن استفاده کرد، 10 دقیقه از وقت خود را صرف مطالعه این مقاله کنید، تا همه چیز را بیاموزید.
ایمیل مارکتینگ یکی از زیرشاخههای بازاریابی دیجیتال است که از طریق ارسال ایمیل به مشتریان واقعی یا احتمالی کسبوکار انجام میشود. هدف از ارسال این ایمیلها فروش محصول، افزایش آگاهی از برند یا وفاداری مشتریان است.
بازاریابی ایمیلی از موثرترین شیوههای بازاریابی شناخته میشود، مخصوصا برای کسبوکارهای کوچک؛ چون:
خب، همه شیوههای بازاریابی ویژگیهای مثبت خود را دارند، چرا باید ایمیل مارکتینگ را برای کسبوکار کوچک خود انتخاب کنیم؟
این سوال بسیاری از مدیران کسبوکارهای کوچک است. در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.
ایمیل مارکتینگ ویژگیهای جذابی دارد که آن را به یکی از قدرتمندترین و موثرترین استراتژیهای بازاریابی تبدیل میکنند. ویژگیهای مانند:
ایمیل مارکتینگ شما را خودمختار میکند. وقتی لیست ایمیلی بسازید و همواره به آن نظارت داشته باشید، هیچگاه تحتتاثیر تغییرات یک پلتفرم قرار نمیگیرید؛ چون مستقیما با مشتریان در ارتباط هستید، نه الگوریتمها.
حالا که مزیتهای بازاریابی ایمیلی را شناختید، وقت آن است که با گامهای ورود به این حوزه را نیز بیاموزید.
اولین پیشنیاز بازاریابی ایمیلی، تهیه لیستی از ایمیلهای کاربران است. توصیه میکنیم هیچگاه لیست ایمیل نخرید، بلکه خودتان لیست ایمیل باکیفیتی بسازید.
مردم از مسیرهای مختلفی با کسبوکار شما آشنا میشوند. مثلا از فروشگاهتان خرید، از سایت شما بازدید یا صفحه اینستاگرامتان را دنبال میکنند. این که آشنایی اولیه چطور اتفاق میافتد چندان اهمیتی ندارد؛ مهم این است که رابطه ادامه پیدا کند؛ پس بهدنبال راهی برای ارتباط مجدد باشید. یک آدرس ایمیل ساده هم کفایت میکند!
البته ایمیلگرفتن کار چندان آسانی نیست! کاربران زمانی به حرف شما گوش میدهند که برایشان ارزشی واقعی خلق کنید. ارائه کد تخفیف، شرکت در قرعهکشی یا دانلود ایبوک رایگان میتوانند برای شروع خوب باشند.
ازآنجاییکه خودتان نمیتوانید برای هزاران مخاطب ایمیل ارسال کنید، باید از پنلهای ایمیل مارکتینگ کمک بگیرید. این پنلها علاوه بر قابلیت ارسال انبوه ایمیل، میتوانند برای طراحی کمپین نیز مفید باشند.
برای استفاده از بزرگترین پنل ایمیلی کشور میتوانید به سایت Najva.com مراجعه کنید. با ثبتنام در این پنل، قابلیت ارسال 2 هزار ایمیل رایگان برایتان فعال خواهد شد. استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا به آموزش خاصی نیاز ندارد. کافی است ویدیوهای آموزشی رایگان داخل سایت را تماشا و خیلی زود، اولین کمپین ایمیلی خود را برگزار کنید.
شخصیسازی از ویژگیهای اصلی ایمیل مارکتینگ است. از این ویژگی حداکثر استفاده را ببرید. برای مثال مخاطبان خود را دستهبندی کنید و برای هر دسته ایمیلهای خاصی بفرستید. در پنل نجوا به این قابلیت و دیگر امکاناتی مشابه بزرگترین پنلهای بینالمللی دسترسی خواهید داشت.
برای مشتریان بالقوه خود ایمیل بفرستید. با برگزاری کمپینهای متنوعی مانند خبرنامههای ایمیلی، پیشنهادهای ویژه، ایمیل تکمیل سبد خرید رهاشده و شرکت در جشنواره مشتریان را به خرید محصولات خود ترغیب کنید.
حتما پیش از آغاز ایمیل مارکتینگ از کاربران اجازه بگیرید. برای این کار یک ایمیل خوشآمدگویی ارسال کنید. کمپینهای خود را هدفمند و با زمانبندی مناسب برگزار کنید. بهدنبال یافتن زمان بهینه باشید. ارسال پیدرپی، ایمیلهای شما را برای مشتری بیارزش میکند. از طرفی اگر در فواصل طولانی ایمیل بفرستید، کاربران کسبوکار شما را فراموش میکنند.
کلید موفقیت در ایمیل مارکتینگ، ارسال کمپینهای بینظیر نیست؛ بلکه بررسی نتیجه کمپینهای قبلی و بهینهکردن آن است. به نرخ بازگشایی، کلیک، پرش و تبدیل ایمیلهایی که فرستادهاید نگاهی بیندازید. سعی کنید با توجه به این اطلاعات با پرسونای مخاطب آشنا شوید. این گونه تشخیص میدهید مخاطبان از چه ایمیلهایی بیشتر استقبال میکنند و کدام را نادیده میگیرند.
از تجربیات هر کمپین برای بهبود کمپینهای بعدی کمک بگیرید. بهتر است پیشنویس ایمیلهای خود را در دو قالب بنویسید و با استفاده از تست A/B، ایمیلی که بهتر نتیجه میگیرد را ارسال کنید. فراموش نکنید کمپینهای شما هیچگاه بینقص نخواهند شد؛ بنابراین ارزیابی نتایج را همیشه، حتی پس از سالها برگزاری کمپینهای موفق، همچنان در دستور کار خود قرار دهید.
بزرگترین کمپانیهای ایران و جهان از آمازون و اپل گرفته تا دیجیکالا و اسنپ از ایمیل مارکتینگ استفاده میکنند. روشی که بهلطف کمهزینه بودنش، کسبوکارهای کوچک نیز میتوانند به آسانی از آن استفاده کنند؛ پس زمان را از دست ندهید و هرچه زودتر ایمیل مارکتینگ و نتایج شگفتانگیز آن را تجربه کنید.