مخاطب۲۴- محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور امشب در نشستی در کلاب هاوس گفت:
معاون راهبردی عنوان جدیدی است که آقای رئیس جمهور لطف کردند برای بنده درنظر گرفتند
من علاقه زیادی برای ورود به دولت نداشتم، فکر میکردم وظیفه ام را در دوران انتخابات انجام دادم
سرمایه اجتماعی دولت به گونهای بود که دوستان داخل و بیرون دولت اصرار داشتند به شکلی در خدمت باشم
معاونت راهبردی گذشتهای دارد به عنوان مرکز بررسیهای استراتژیک، در حد مشاوره به رئیس جمهور.
این مرکز در دولتهای مختلف فراز و فرودهای زیادی داشته، در دولت قبلی تقریبا به سمت تعطیلی رفت
وظایفی رئیس جمهور به ما دادند که به وظایف اضافه کردیم.
ما در یک کلمه ما باید حلقه وصل جامعه مدنی و نخبگان با دولت باشیم، با این فرض که ما راه حلها را نداریم و مسائل را هم خوب نمیدانیم، از بحران آب میتواند تا بحران ارز، موزانه در سیاست خارجی.
ظریف: ما مسائل را درست درک نکردیم و تلاش درستی برای حل آنها صورت نگرفته است
یک مثال خیلی ابتدایی برایتان بزنم، یکی از روشهایی که برای حل مسائل ناترازی آب داریم کشیدن لوله از دریای عمان است و هزینه آن بسیار بالا است
یکی از دوستان تحقیقی ارائه داده بود که اگر خط لوله آب را از دریای عمان به خراسان بکشیم، هزینه اش ۱۴ میلیارد دلار میشود. ۵ سال دیگر در شرایطی خواهیم بود که هزینه زیادی کرده ایم و باز هم با مشکل روبه رو هستیم، چون مصرف بیشتر شده است.
در معاونت راهبردی هیچ منفعت صنفی نداریم که کشور به چه سمتی برود، فقط میخواهیم مشکلات کشور حل شود.
بعضی از مسائل در حوزه سیاست خارجی است. توازن فراگیر یکی نکاتی است که دکتر پزشکیان در دوران انتخابات مطرح کردند؛ اینکه چطور میتوانیم با همه رابطه داشته باشیم، اما بر یک بلوک خاص متوقف نباشیم و بتوانیم از تمام شرکا بهترین بهره برداری را بکنیم.
یا موضوع رابطه همسایگی. این موضوع از همه دستگاهها فراتر است.
ما خودمان را درگیر موضوعات روزمره سیاست خارجی نمیکنیم. نظراتم را ارائه میکنم ولی وظیفه اصلی ما این نیست.
ما پروژهای داریم به نام «ایران آینده» که بررسی میکنیم ایران در آینده با چه مشکلاتی مواجه خواهد بود.
به تازگی ما پروژهای را به پایان رساندیم و نتایج آن را ارسال کردیم. در سالهای قبل شروع شده بود و ما آن را تمام کردیم.
قرار نیست ما همه کارها را انجام دهیم، اندیشکدهها هستند.
ظریف: دنبال این هستیم که ببینیم چگونه میشود سیکل استفاده از مدیران قدیمی را متوقف کرد
رهبری فرمودند اگر این دولت بتواند در پایان چهار سال صد مدیر جوان تحویل کشور بدهد خوب است
داریم شیوههای رسیدن به این هدف را بررسی میکنیم
بیش از هر زمان دیگری حضور زنان هست
در سطح معاونین وزرا به مراتب حضور جوانان بیشتر است
در معاونت راهبردی بیشترین حضور جوانان و زنان را داریم
ظریف: متاسفانه نه تنها جذب سرمایه نداریم، بلکه فرار سرمایه هم داریم!
زیاد شنیدیم که مسائل اقتصادی کشور بدون حل مسائل سیاست خارجی قابل حل نیست
من در خصوص این گزاره نمیتوانم از نظر اقتصادی اظهارنظر بکنم
ولی از نظر کسی که در سیاست خارجی تجربه دارد میتوانم بگویم که ما بحث سرمایه گذاری را داریم، بحث تحریم ها، بحث هزینه نقل و انتقالات پولی، هزینههایی که به خاطر افای تی اف بر ما تحمیل میشود، ضمانت نامهها با مشکل روبه رو میشوند، بالای ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینهها افزایش مییابد، طبق گفته آقای عادلی رئیس اسبق بانک مرکزی.
سرمایه گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز ما حیاتی است تا بتوانیم تولید را بالا ببریم
ما دارای سرمایه انسانی بالایی هستیم و ایرانیها بسیار ثروتمند هستند، اما متاسفانه شرایط کشور به گونهای است که نه تنها جذب سرمایه نداریم، بلکه فرار سرمایه هم داریم!
بخشی از اینها به مشکلات حاکمیتی، قوانین خلق الساعه برمی گردد. از دولت گذشته حرکتی آغاز شد برای کم کردن دخالت دولت در اقتصاد، بخش ستاد تحول دولت. ما هم با آن همکاری میکنیم.
ظریف: ایران از لحاظ امنیتی به بلوغ رسیده/ وقت تبدیل نگاه تهدیدمحور به نگاه فرصت محور است
بعد از انقلاب با تلاشهایی برای تحقیر ایران مواجه هستیم، حمله صدام، تحریم ها، ایران با شرایط ویژهای روبه رو است.
ما امروز میتوانیم این حرف را بزنیم که بعد از ۴۵ سال ایران از لحاظ امنیتی به بلوغ رسیده است.
ایران تنها کشوری است که به پایگاه آمریکایی حمله کرده، توانسته گنبد آهنین اسرائیل را بشکند، نشان دادیم که میتوانیم خودمان امنیت ما را تامین کنیم.
اعتماد به نفس جدیدی برای ما ایجاد شده که ما الان میتوانیم نگاه تهدیدمحور را به نگاه فرصت محور تبدیل بکنیم و همسایهها را هم جذب کنیم و وضعیت اقتصادی کشور را بهبود ببخشیم.
معتقدم اگر چنین تغییر پارادایمی رخ دهد و میتوانیم همه مسائل را به عنوان فرصت ببینیم، بدون فراموش کردن تهدیدها، اقتصاد زمینه بالندگی پیدا میکند و امکان پیشرفت فراهم میشود.
ظریف: بدترین ضربه به اقتصاد ایران تزریق ناامیدی است، کاری که برخی دستگاههای حاکمیتی میکنند
با تغییر پارادایم که زمینههای آن را میبینیم امیدوارم که ایران در پنج سال آینده شرایط بسیار بهتری داشته باشد
آنچه باعث شد در دو سال اول بعد از برجام اقتصاد وضعیت بهتری پیدا کند، امید به آینده بود
در دنیا با این نگاه با ایران برخورد شد و آن شرایط پیش آمد
بدترین ضربه به اقتصاد ایران تزریق ناامیدی است، کاری که برخی دستگاههای حاکمیتی میکنند، مخصوصا وقتی که دولتی بر سر کار آمده که با نظرات آنها هماهنگ نیست.
ظریف: ایران باید از وضعیت استثنایی بودن خارج شود
سیاست همسایگی باید مبتنی بر فراگیری باشد نه حذف
امروز که این اعتماد به نفس را داریم که میتوانیم امنیت خودمان را بدون خرید از دیگر تامین کنیم باید برویم سراغ منطقه قوی
آقای دکتر پزشکیان در اجلاس بریکس و بریکس پلاس شرکت کردند؛ بریکس یک امکان است، اتحادیه اقتصادی اوراسیا هست، اکو هست، این همکاریها میتواند تبدیل به واقعیت شود
ایران باید از وضعیت استثنایی بودن خارج شود، تحریمها برداشته شود، افای تی اف حل شود
البته بدون اینها هم میشود، آقای لاریجانی ۲۰ سال پیش گفته بودند رو به قبله نمیشویم!
ما ۲۰۰ سال تحقیر را تحمل کردیم، امروز به عنوان یک قدرت منطقهای سر پا هستیم، ولی با حل مسائل کارمان را تسهیل میکنیم، باید زنجیرهها را از پای مردم باز کنیم، وقتی زنجیرهها از پای مردم باز شود خواهید دید که چه شکوفایی اقتصادی را شاهد خواهیم بود
الان نیاز داریم به توسعه بیشتر توجه کنیم.
ظریف: وفاق اصلی باید بین حاکمیت و مردم باشد، البته وفاق در درون حاکمیت هم بد نیست
من عضو کمیته انتصابات دولت نیستم و نمیتوانم توضیح دهم که چه اتفاقاتی افتاده؛ به عنوان عضو دولت از تصمیمات حمایت میکنم
من در روند تصمیم گیری ها، به طور مثال انتخاب استانداران، حضور ندارم بنابراین نمیتوانم توضیحی بدهم، اما به عنوان عضوی از دولت از تصمیمات حمایت میکنم.
ما در معاونت راهبردی فکر میکنیم که دولت دکتر پزشکیان سه مولفه اصلی دارد: وفاق، عدالت و توسعه گرایی.
این دولت، دولت توسعه گراست که مفهوم عملیاتی و آکادمیک مشخصی دارد
عدالت هم بخش بسیار مهمی است که در صحبتهای آقای پزشکیان بوده و از مبانی انقلاب اسلامی است؛ و وفاق هم هست.
ما در معاونت راهبردی در مورد این مولفهها داریم گفتگو میکنیم.
ظریف: «وفاق» را ادامه گفت و گوی تمدنهای آقای خاتمی میدانم
شخصا «وفاق» را به معنی گفتگو میدانم؛ آن را ادامه بحث گفت و گوی تمدنهای آقای خاتمی میدانم
در گفت و گوی تمدن ها، کلیدواژه گفتگو است، نه تمدن
در گفتگو قرار است بشنویم، باید آمادگی داشته باشید قانع بشوید، نه اینکه از باورهایتان دست بکشید، اینکه بفهمید چرا ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند، اینها نیاز به شنیدن دارد
باید مردم را بشنویم، نه آنهایی که همیشه با آنها حشر و نشر داریم، شاید به نتایج متفاوتی برسیم
بعید میدانم آنچه چند نفر در مجلس در مورد بنده یا مسائل دیگر میگویند نظر کل اصولگراها در کشور باشد.
ظریف: ما جامعه متکثر هستیم، یک طرف نمیتواند نظرش را تحمیل کند
ما با نشنیدن سیاستهایی را دنبال کردیم که به نتیجه نرسیده، مثل حجاب و فیلترینگ
دو طرف همین طور بودند، فقط هم حاکمیت نبوده است
بر مبنای آرزومندی عمل کردیم، ندیدیم که چطور میشود به بهترین وجه کنار هم زندگی کنیم
ظریف، معاون راهبردی رئیس جمهور امشب در کلاب هاوس گفت: درست است که حاکمیت قدرت بیشتری دارد، ولی این عدم تحمل را میشود در برخی اقشار مشاهده کرد.
امیدوارم که با تمرین تحمل از همه طرفها و تمرین شنیدن و تمرین گوش کردن، بتوانیم به یک نتیجه معقول تری برسیم
ما که مبانی قرآنی را قبول داریم، به شنیدن اعتقاد داریم. شنیدن و تفکر بسیار مهم است. از طرف دیگر برای کسانی که در واقع به مبانی اعتقادی باور ندارند یا میگویند باید راهکارهای علمی پیدا کرد، باید گفت که بسیاری از اندیشمندان شنیدن را از ضرورتهای جامعه مدرن دانسته اند.
ظریف: فساد بوجود آمده، چون شفافیت نداشته ایم
ظریف، معاون راهبردی رئیس جمهور امشب در کلاب هاوس گفت: بخش زیادی از اینکه فساد بوجود آمده وابسته به این بوده که شفافیت را نداشته ایم.