کد خبر: ۵۲۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۰

گربه‌ها باهوش‌تر از نوزاد انسان هستند

دانشمندان پس از سال‌ها تحقیق روی گربه و نوزاد انسان به این نتیجه رسیده‌اند که آنها سریعتر از نوزاد انسان کلمات را یاد می‌گیرند.

مخاطب ۲۴- امروزه مردم نسبت به گذشته علاقه زیادی به نگهداری حیواناتی مثل گربه و سگ نشان می‌دهند و برای مراقبت و همنشینی با آنها هزینه‌های بسیاری می‌پردازند. گربه‌ها حدود ۱۲ هزار سال است که کنار انسان زندگی می‌کنند و در طول این مدت به نظر می‌رسد که توجه زیادی به نحوه ارتباط و تعامل با همدیگر داشته‌اند.

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که گربه‌ها می‌توانند چیز‌های جدید بیاموزند و برای مثال کلماتی را که برای اشیاء یا تصاویر خاص به کار می‌بریم، به خاطر بسپارند و حتی آنها را سریع‌تر از نوزادان خودمان تشخیص دهند.

گربه ها سریعتر کلمات را یاد می‌گیرند

تا به امروز تحقیقات زیادی روی گربه‌ها انجام شده و می‌دانیم که این حیوانات اهلی و بومی، می‌توانند با انسان‌ها ارتباط ویژه‌ای برقرار کرده و تشخیص دهند که باید به چه کسانی اعتماد کنند. همچنین گربه‌ها می‌توانند مسئول غذای خودشان را تشخیص دهند و آن را بشناسند. علاوه بر این یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که این موجودات ملوس و دوست داشتنی، قادر به تشخیص نام خود هستند.

گربه ها سریعتر کلمات را یاد می‌گیرند 

نتایج یک مطالعه جدید ثابت کرده که گربه‌ها می‌توانند نام سایر گربه‌ها و افراد آشنا را بیاموزند. یکی از محققان این مطالعه می‌گوید که وقتی متوجه شده که گربه‌ها می‌توانند مکالمات انسانی را شنیده و درک کنند، شگفت زده شده است! البته نحوه یادگیری کلمات در گربه‌ها مبتنی بر آموزش یا پاداش خاصی نیست. با این حال مشخص نشده که آیا گربه‌ها می‌توانند کلماتی که ما انسان‌ها در طول روز استفاده می‌کنیم را به روش سگ‌ها بیاموزند یا خیر!

بیشتر بخوانید

به تازگی ساهو تاکاگی از دانشگاه ژاپن به همراه همکارانش، توانایی‌های زبانی گربه‌ها را با طرحی آزمایشی که قبلا برای مطالعه رشد مهارت‌های زبانی در نوزادان ۱۴ ماهه انسان مورد استفاده قرار گرفته بود، مورد آزمایش قرار دادند. نتایج این تحقیق را در ادامه با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

گربه ها سریعتر کلمات را یاد می‌گیرند 

درک کلمات بدون آموزش و پاداش

همان‌طور که گفتیم، ساهو تاکاگی، محقق شناختی تطبیقی از دانشگاه آزابو و یکی از اعضای گروه پژوهشی در سال ۲۰۲۲، معتقد است که یافته‌ها نشان می‌دهد که گربه‌ها به مکالمات انسانی واقعا گوش می‌دهند و کلمات را بدون آموزش یا پاداشی خاص یاد می‌گیرند. سوال مهمی که برای تاکاگی مطرح شده این است: آیا این موجودات پشمالوی ناز و بانمک به طور ذاتی برای یادگیری زبان انسان به وجود آمده است؟

برای رسیدن به پاسخی منطقی و درست، تاکاگی به همراه تیمی از محققان دیگر، ۳۱ گربه خانگی بالغ را انتخاب کرده و آنها را وارد آزمایش واژگان مشابهی با نوزادان انسان کردند. در این تست جالب توجه، جلوی هر گربه لپ تاپی قرار می‌گرفت و دو تصویر متحرک ۹ ثانیه‌ای نشان داده می‌شد.

سرپرست هر یک از گربه‌ها با صدای ساختگی، یک کلمه واحد را تا چهار مرتبه تکرار می‌کرد. برای مثال وقتی روی صفحه نمایش اسبی تک شاخ در حال کوچک و بزرگ شدن بود، سرپرست تا چهار مرتبه کلمه «کرارو» را تکرار می‌کرد. همچنین هنگامی که یکی از سرپرستان در حال تکرار واژه «پارومو» بود، خورشید سرخ رنگی روی صفحه به نمایش در می‌آمد. گربه‌ها تا زمانی این آزمایش را تکرار می‌کردند که خسته شوند.

گربه ها سریعتر کلمات را یاد می‌گیرند 

بعد از این آزمایش، پژوهشگران به گربه‌ها فرصت استراحت کردن دادند و دو مرتبه تصاویر را همراه با همان کلمات پخش کردند. البته در این مرحله، نیمی از تصاویر با صدای اشتباهی پخش می‌شدند و برای مثال موقع پخش اسب تک شاخ سرپرست از کلمه پارومو و موقع پخش خورشید سرخ رنگ از واژه کرارو استفاده می‌کرد.

به گفته تاکاگی، مشخص بود که گربه‌ها از چنین اشتباهی آگاه بودند و این آگاهی را با تعجب و چشمانی گرد نشان می‌دادند. زمانی که تصاویر و صدا‌ها با یکدیگر همخوانی نداشتند، توجه گربه‌ها به صفحه نمایش تا ۳۳ درصد افزایش می‌یافت. با این اوصاف به نظر می‌رسد که این موجودات خو گرفته با انسان، توانسته‌اند به ارتباط بین کلمات و تصاویر پی ببرند. او می‌گوید: برخی از گربه‌ها حتی با مردمک‌های گشاد شده به صفحه خیره می‌شدند. تماشای اینکه چقدر جدی در آزمایش شرکت می‌کردند، واقعا بامزه بود.

گربه ها سریعتر کلمات را یاد می‌گیرند 

یکی از نکات جالب توجه این است که گربه‌ها تنها در عرض ۹ ثانیه موفق به برقراری ارتباط بین کلمات و تصاویر شده بودند. این در حالی است که نوزادان ۱۴ ماهه انسان، به طور معمول نیاز به چهار جلسه ۱۵ ثانیه‌ای دارند و باید هر کلمه را در هر جلسه تا ۷ مرتبه بشنوند. به گفته تاکاگی، گربه‌ها در زندگی روزمره خود به حرف‌های ما توجه دارند و سعی می‌کنند که ما را درک کنند.

 

آیا سرعت یادگیری نوزادان انسان کند است؟

به اعتقاد یکی از روان شناسان رشدی دانشگاه بریتیش کلمبیا، نتایج این مطالعه به این معنا نیست که سرعت نوزادان انسان در یادگیری کلمات جدید کند است. البته روشی که برای گربه‌ها به کار گرفته شد، همان روشی است که در دهه ۹۰ میلادی برای نوزاد انسان استفاده می‌شده، اما تفاوت‌های مهمی بین آنها وجود دارد.

برای مثال یک تفاوت مهم بین گربه‌ها با نوزادان انسان این است که گربه‌ها کلمات سه هجایی را به کمک صدای آشنای صاحب خود یاد گرفته بودند، حال آنکه نوزاد انسان کلمات تک هجایی را با لحن‌های مختلف و صدا‌های ناآشنا می‌آموزد. علاوه بر این یکی از محققان شناختی دانشگاه وین می‌گوید:داده‌های به دست آمده امکان مقایسه مستقیم با توانایی یادگیری واژه در سگ‌ها را ندارد.

گربه ها سریعتر کلمات را یاد می‌گیرند 

به طور مثال سگ‌ها بنابه اعتقاد صاحبان خود، می‌توانند تا ۸۹ کلمه را بیاموزند و مطالعات درور نشان می‌دهد که سگ‌های باهوش و با استعداد می‌توانند در یک هفته تا ۱۲ کلمه جدید یاد بگیرند و آنها را تا دو سال به یاد داشته باشند. یکی از نکات مهمی که تاکاگی به آن توجه داشته، یادگیری بدون آموزش و پاداش خاص گربه‌ها است. به عقیده درور، آنچه واقعا اهمیت دارد این است که گربه‌ها از توانایی یادگیری زبان انسانی برخوردار هستند و برای من همین بخش از ماجرا جذاب است.

 

برچسب ها: گربه یادگیری
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
چین با هزاران ماهواره وارد فضا شد چین با هزاران ماهواره وارد فضا شد
چین گروهی متشکل از ۱۸ ماهواره را به فضا ارسال کرد. هدف چین تکمیل صورت فلکی فضایی خود یا "G ۶۰" است که به عنوان رقیب آمریکایی استارلینک شناخته می‌شود که با هدف ارائه خدمات اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای به سراسر جهان، برنامه‌ریزی شده است.
هوش مصنوعی منجر به قتل شد هوش مصنوعی منجر به قتل شد
یک زن اهل فلوریدا از استارت‌آپ چت بات هوش مصنوعی «کاراکتر» (Character.AI) شکایت کرده و آن را به دلیل خودکشی پسر ۱۴ ساله‌اش در ماه فوریه متهم کرده است و می‌گوید که او به خدمات این شرکت معتاد شده و عمیقا به چت‌باتی که این شرکت ساخته وابسته شده بود.
اندروید ۱۵ با ۱۲ قابلیت شگفت انگیز اندروید ۱۵ با ۱۲ قابلیت شگفت انگیز
اندروید ۱۵ از راه رسیده و کاربران می‌توانند از قابلیت‌های جذاب و هیجان انگیز آن نهایت استفاده را ببرند. با ۱۲ ویژگی جدید اندروید ۱۵ آشنا شوید.
سلامت خود را با خوردن برنج سفید به خطر نیندازید سلامت خود را با خوردن برنج سفید به خطر نیندازید
امروزه افراد در اغلب وعده‌های غذایی خود از برنج استفاده می‌کنند، بنابراین بهتر است بدانید که زیاده روی در مصرف برنج عوارض جدی را برای بدن به همراه دارد.
طلا و گنج‌هایی که در اعماق آب‌ها زندانی شده اند طلا و گنج‌هایی که در اعماق آب‌ها زندانی شده اند
برآورد می‌شود که حدود ۲۱ میلیارد دلار ارزش گنجینه‌های باستانی در گور‌های زیرآبی ۳کشتی غرق‌شده ارزشمند جهان پنهان شده باشد.
چوبه اعدام خراب و رهایی قاتل از اعدام چوبه اعدام خراب و رهایی قاتل از اعدام
طناب دار بر گردن قاتل بسته شد و همه چیز برای اجرای حکم آماده بود، اما وقتی ولی دم اهرم اجرای حکم را کشید، اهرم کار نکرد و از سویی مرد محکوم به قصاص بیهوش شد تا اجرای حکم متوقف شود. این صحنه نادر و عجیبی بود که مدتی قبل در زندان فریدون‌شهر اتفاق افتاد تا در نهایت یک پرونده قتل با بخشش اولیای دم  به صورتی دیگر بسته شود.
سوپراستار سینمای ایران و همسر جوانش سوپراستار سینمای ایران و همسر جوانش
شهاب حسینی و همسرش در افتتاحیه یک نمایشگاه حضور یافتند.
برگزیده
بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت
بخشنامه مذکور در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ ازسوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری به تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیل دولت ابلاغ شده و لازم الاجراست
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
صفحه خبر بالای تصاویر