به گزارش مخاطب24 به نقل از بانک رفاه کارگران:سالاری در این نشست ضمن تقدیر از همکاری و همراهی بازنشستگان عزیز با مجموعه سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: از اولین روزهای حضور من در سازمان، برای بررسی منابع و مصارف و امکانسنجی برای پرداخت متناسبسازی، جلسات متعددی برگزار شده است.
سالاری با بیان این که تغییرات در هرم جمعیتی باعث شده تا شیب بازنشستگی نسبت به قبل افزایش یابد، گفت: حدود سه سال پیش، تقریبا سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازنشسته داشتیم و امروز این رقم به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. بخشی از این افزایش شدید در آمار بازنشستگی ریشه در قوانین و مقرراتی دارد که بر اساس آن گاهی افراد میتوانند در سنین زیر چهل سالگی بازنشسته شوند. چنین چالشهایی در تأمین اجتماعی وجود دارد و انتظار میرود که بازنشستگان در حل این مشکلات به ما کمک کنند؛ چه این سازمان یک مجموعه بین نسلی و متعلق به بیمه شده گان و بازنشستگان عزیز است.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر این که خدمات سازمان تأمین اجتماعی باید تا حد امکان عامالشمول بوده و همه بیمهشدگان و بازنشستگان را شامل شود، افزود: این سازمان دو وظیفه اصلی دارد؛ یکی اینکه مستمری خوبی به بازنشستگان و مستمریبگیران بدهد و دوم این که درمان مناسبی برای افراد تحت پوشش ایجاد کند.
عزم جدی برای تحقق درمان رایگان
وی افزود: درمان پایه باید روزی در کشور ما رایگان شود. در جلسهای هم که با وزیر محترم رفاه در خدمت رئیس جمهور محترم بودیم، اعلام شد که تأمین اجتماعی آمادگی دارد تا در این مسئله پیشگام باشد، مشروط به این که همه شرایط و پیشنیازها فراهم باشد. پزشک خانواده و نظام ارجاع، سازوکاری است که در دنیا برای ارزانسازی یا رایگان کردن خدمات درمانی و کاهش سهم بیمار در هزینههای درمانی یا صفر کردن آن، انجام شده است. اگر این پشتیبانی در اختیار ما قرار بگیرد، این کار شدنی است هر چند اجرای کامل آن زمان میبرد و کار بزرگ و سختی است.
متناسبسازی حق بازنشستگان است
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی در خصوص متناسبسازی مستمری بازنشستگان گفت: در دوره قبل که در سازمان بودم، با تلاش همه همکاران و کمک و پشتیبانی بازنشستگان، رایزنیها و رفت و آمدهای بسیار، در دو مرحله متناسبسازی انجام شد، زیرا معتقدم متناسبسازی حق بازنشستگان عزیز است و الان هم تأمین اجتماعی حتماً و قطعاً دوست دارد مبالغ بیشتری به عنوان مستمری بپردازد، ولی باید منابع و مصارف سازمان را هم در نظر گرفت. از اولین روزهای حضورم در سازمان، برای بررسی منابع و مصارف و امکانسنجی برای پرداخت متناسبسازی، جلسات متعددی برگزار شد.
بازنشستگان باید از وضعیت منابع و مصارف سازمان مطلع باشند
سالاری تصریح کرد: ضروری است که بازنشستگان و مستمریبگیران از وضعیت منابع و مصارف سازمان مطلع باشند و بدانند چه مسائلی وجود دارد و با هم در جهت حل مشکلات و رفع ایرادات همکاری کنیم. پیگیری متناسب سازی و مطالبه آن حق بازنشستگان است، چون بیمه شدگان و بازنشستگان صاحب منابع تأمین اجتماعی هستند و به خاطر همین ما تأکید داریم که بازنشستگان عزیز وضعیت منابع و مصارف سازمان را مورد توجه قرار دهند.
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی افزود: در دوره قبل، روزی که از تامین اجتماعی رفتم ۱۲۳ هزار میلیارد تومان از دولت طی دو سال، بابت وصول مطالبات سهام گرفتیم. آن منابع طی دو سال میتوانست رشد زیادی بکند. به وزیر وقت هم گفتم این منابع برای متناسبسازی طی سه سال آینده است.
وی افزود: از طرف دیگر مصارف هم به جای خودش است و ضرورت دارد هزینههای مورد نیاز، مانند بخش درمان پرداخت شود تا بیمهشدگان و بازنشستگان خدمات درمانی مطلوبی دریافت کنند. کما این که بعضاً هنوز بخشی از هزینههای خدمات درمانی دریافت شده از بخش درمان غیرمستقیم پرداخت نشده و اکنون در حال پرداخت هستیم و تلاش ما این است تا مطالبات معوق بخش درمان غیر مستقیم را تا پایان سال تسویه کنیم.
سالاری با تأکید بر اینکه پیگیری و مذاکره و رایزنی برای تأمین منابع ادامه دارد گفت: در جلسهای با حضور رئیس جمهور محترم، وضعیت را شرح دادیم و گفتیم باید متناسبسازی را اجرا کنیم و ضروری است توازن میان صندوقها رعایت شود و جناب رئیس جمهور نیز دستورات لازم را صادر کردند.
وی افزود: از طرفی از طریق سازمان برنامه و بودجه نیز پیگیر موضوع هستیم و با معاون حقوقی رئیس جمهور هم در خصوص نحوه به روزرسانی مطالبات سازمان تأمین اجتماعی رایزنی کردهایم؛ چه این مطالبات باید متناسب با ارزش واقعی بهروزرسانی شوند. علاوه بر این موارد، با هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی نیز جلسات مشترکی برای پیشبرد این موضوع برگزار کردیم.
پیگیری ویژه برای تامین منابع و اخذ مجوزهای قانونی متناسبسازی
سرپرست سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: برای پرداخت متناسب سازی علاوه بر پیگیری تامین منابع از طریق رایزنی با مجلس و دولت، همزمان در تلاشیم تا مصوبات لازم و مجوزهای قانونی این پرداختها را نیز اخذ کنیم؛ چه طبیعتاً هر پرداختی نیاز به مجوز قانونی دارد تا بعدا سازمان و بازنشستگان دچار مشکل نشوند. برای حل این موضوعات هم در تعامل با ستاد سران قوا و در مسیر رفع مشکلات هستیم.
وی افزود: متناسبسازی را مهمترین وظیفه خود میدانیم و بیشترین وقت را به این موضوع اختصاص میدهیم. در کمیسیونهای دولت و مجلس و هرجا که لازم باشد این موضوع را مطرح و از حقوق بازنشستگان عزیز دفاع میکنیم. البته دولت و مجلس و ستاد سران قوا هم در این قضیه به ما کمک میکنند. کانونهای بازنشستگی هم باید به ما کمک کنند تا از هر دو سو، مسئله با بازنشستگان مطرح و توازن در فضای عمومی ایجاد شود.
تلاش میکنیم بیمه تکمیلی بازنشستگان برخط پرداخت شود
سالاری در خصوص بیمه تکمیلی بازنشستگان تصریح کرد: نیمیاز هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان را سازمان تأمین اجتماعی میپردازد و بعد از این هم پرداخت خواهد کرد. به دنبال این هستیم تا بازنشسته ما در بخش بیمه تکمیلی، هزینهای در محل درمان پرداخت نکند تا بعداً خودش به دنبال گرفتن آن باشد و سازمان به صورت برخط پرداخت را انجام دهد. همچنین بدهی موجود را هم حتماً صفر خواهیم کرد. کانونهای بازنشستگی هم در قرارداد بیمه تکمیلی تلاش کنند تا خدمات مناسبتری به بازنشستگان عزیز ارائه شود.