کد خبر: ۵۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲

معرفی سامانه پدافند فلاخن داوود

اسرائیل به عنوان بازوی استراتژیک ایالات متحده آمریکا در منطقه همواره با تهدیدات بالقوه‌ای مثل حماس، لبنان و ایران روبه‌رو بوده است. از سال گذشته و همزمان با غافلگیری حماس، جنگ منطقه‌ای به درازا کشید و تا همین الان ادامه دارد. در یک سال و اندی که رژیم صهیونیستی با دو جبهه درگیر شده، به وضوح افسانه سامانه گنبد آهنین و قدرت پدافندی‌اش در هم کوبیده شده و دیگر خبری از گردن‌کشی‌های آنها نیست.

مخاطب۲۴-  مشخصات سپر موشکی پر سروصدای اسرائیل چیست؟

اسرائیل به عنوان بازوی استراتژیک ایالات متحده آمریکا در منطقه همواره با تهدیدات بالقوه‌ای مثل حماس، لبنان و ایران روبه‌رو بوده است. از سال گذشته و همزمان با غافلگیری حماس، جنگ منطقه‌ای به درازا کشید و تا همین الان ادامه دارد. در یک سال و اندی که رژیم صهیونیستی با دو جبهه درگیر شده، به وضوح افسانه سامانه گنبد آهنین و قدرت پدافندی‌اش در هم کوبیده شده و دیگر خبری از گردن‌کشی‌های آن‌ها نیست.

سامانه پدافند فلاخن داوود

عملیات وعده صادق 2 به وضوح پوشالی بودن سپرهای موشکی پیکان را به جهانیان نشان داد و اسرائیل را مجبور کرد برای به دست آوردن سامانه ضدموشکی تاد، دست نیاز به سوی آمریکا دراز کند. البته مسئله تنها ایران نیست و راکت‌های کوتاه برد قسام از حماس، راکت‌های کوتاه برد کاتیوشا از حزب الله و… آرام و قرار برای تل آویو و حیفا نگذاشته‌اند.

سامانه پدافند فلاخن داوود 

مجموع تهدیدات فوق باعث شده تا صهیونیست‌ها به فکر توسعه یک سامانه جدید و راهبردی به نام فلاخن داوود (David’s Sling) بیفتند. در شرایط فعلی از سامانه پیکان به منظور مقابله با موشک‌های دوربرد و از منجنیق داوود برای دفاع در برابر موشک‌هایی با برد 70 تا 300 کیلومتر استفاده می‌شود. علاوه بر این گنبد آهنین هم عمده تمرکز خود را روی هدف قرار دادن راکت‌های توپخانه‌ای با برد کمتر از 70 کیلومتر گذاشته است.

در سال 2006 میلادی بود که رافائل که یکی از مهم‌ترین شرکت‌های طراحی و توسعه سامانه‌های دفاعی پیشرفته در اسرائیل است، به میدان آمد تا سیستم جدیدی برای صهیونیست‌ها طراحی کند. در طول یک دهه توسعه و تولید سامانه فلاخن داوود، ایالات متحده آمریکا حدود 1 میلیارد دلار کمک مالی کرد.

سامانه پدافند فلاخن داوود 

یک سال بعد (2017) اسرائیل دو آتشبار از این سامانه را در پایگاه هوایی چازور زحل مستقر کرد. برنامه درازمدت این است که سامانه منجنیق داوود بتواند جایگزین سپرهای موشکی هاوک و پاتریوت شوند. در ادامه با فناوری ساخت، رادار و اجزای سیستم David’s Sling آشنا خواهیم شد.

تکنولوژی ساخت

هدف اصلی سامانه دفاع هوایی فلاخن داوود، مبارزه با موشک‌های دوربرد و کوتاه برد بالستیکی است که از توپخانه دشمن به سمت اسرائیل پرتاب می‌شود. همچنین این سامانه می‌تواند با هواپیماهای جنگی و موشک‌های کروز هم درگیر شود. حداکثر ارتفاع درگیری این سیستم 15 کیلومتر است و می‌تواند اهدافی با سرعت 7.5 ماخ را رهگیری کند.

جزئیات رادار سامانه

سامانه پدافند فلاخن داوود                                                                         رادار

رادار سپر موشکی فلاخن داوود را شرکت هوافضا و صنایع جنگ افزاری البیت سیستمز (Elbit Systems) طراحی کرده است. ELM-2084 AESA یک رادار چندمنظوره با آنتن آرایه فازی فعال است که برای جستجو، کشف هدف و هدایت موشک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این رادار در باند S کار می‌کند و می‌تواند اهداف خود را تا برد 470 کیلومتری شناسایی کند. آنتن فرستنده‌اش قادر به چرخش 30 تا 40 دور در دقیقه بوده و می‌تواند پوشش 360 درجه‌ای ارائه دهد. علاوه بر این می‌تواند به صورت ثابت باشد و زاویه دید 120 درجه ارائه دهد.

رادار ELM-2084 AESA روی یک کامیون سوار می‌شود و سامانه منجنیق داوود می‌تواند به کمک داده‌های آن با رادار گرین پاین که مختص سامانه پیکان است، ارتباط برقرار کند. پرتابگر موشک این سامانه قادر به حمل 12 تیر است که به شکل کششی و خودکششی هستند.

اجزای مختلف سامانه

سامانه پدافند فلاخن داوود 

                                                            سامانه پدافند فلاخن داوود

از مهم‌ترین اجزای سامانه فلاخن داوود اسرائیل می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • واحد شلیک موشک عمودی
  • رادار کنترل آتش ELM-2084
  • ایستگاه مدیریت نبرد/اپراتور

مجموع اجزای فوق به عنوان یک سیستم دفاعی لایه میانی، قادر به رهگیری موشک‌های بالستیک و کروز در بردهای 40، 70 تا 300 کیلومتری هستند. موشک رهگیر این سامانه دو مرحله‌ای بوده و 4.6 متر طول دارد و می‌تواند اهداف خود را تا ارتفاع 15 کیلومتری رهگیری کند. برخی منابع مدعی شده‌اند که سرعت این موشک حداکثر به 7.5 ماخ می‌رسد.

سامانه پدافند فلاخن داوود 

موشک اسکای سپتر، کلاهک ندارد و به محض اصابت به هدف منفجر می‌شود. دمغه نامتقارن آن که به شکل دلفین است، سیستم هدایتی آن را که مجهز به دو حسگر شده، نشان می‌دهد. یکی از این سنسورها الکترواپتیکی/تصویربرداری مادون قرمز و دیگری از نوع جستجوگر رادار است که در هر شرایط آب و هوایی عملکرد مطلوبی دارد.

واحد زمینی فلاخن داوود برای کمک به هدایت موشک در مسیر خود، اطلاعات به روز شده را به موشک می‌دهد. گفتنی است که هزینه هر تیر موشک حدود 1 میلیون دلار است. اسرائیل اولین محموله موشک‌ها را در سال 2016 تحویل گرفت و در سال 2018 از آن‌ها استفاده کرد.

آیا موشک های ایران قادر به عبور از پدافند آمریکایی تاد در اسرائیل هستند؟ تقابل جنگنده پرچم دار روسی با اف ۱۶ آمریکایی به رسوایی بزرگ ختم شد پهپاد UR6000 چینی‌ها: تحولی بزرگ در فناوری پهپادها مقایسه سامانه پدافند هوایی تاد با اس ۴۰۰ ؛ آمریکایی یا روسی، برتری با کدام است؟

بیشتر بخوانید

 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
سوپراستار سینمای ایران و همسر جوانش سوپراستار سینمای ایران و همسر جوانش
شهاب حسینی و همسرش در افتتاحیه یک نمایشگاه حضور یافتند.
سنگین‌ترین و سبک‌ترین نوزاد ایران که امروز به دنیا آمدند چندکیلو هستند؟ سنگین‌ترین و سبک‌ترین نوزاد ایران که امروز به دنیا آمدند چندکیلو هستند؟
رئیس بیمارستان بعثت سنندج از تولد نوزاد ۵ کیلو و ۵۰۰ گرمی در این بیمارستان خبر داد.
جریان حلیم سحر دولتشاهی و میلاد کی مرام چیست؟ جریان حلیم سحر دولتشاهی و میلاد کی مرام چیست؟
تصویری از حلیم خوری سحر دولتشاهی و میلاد کی مرام را در یک جشن خصوصی که مربوط به سال ۱۳۹۵ است مشاهده بفرمایید.
آقای بازیگر ایرانی با بافت مو‌های آفریقایی! آقای بازیگر ایرانی با بافت مو‌های آفریقایی!
اکران مردمی «زودپز» با حضور روزبه حصاری، ساقی حاجی‌پور و شیرین اسماعیلی در پردیس سینمایی لوتوس برگزار شد.
رؤیای شفاف، ارتباط دو انسان با یکدیگر در خواب رؤیای شفاف، ارتباط دو انسان با یکدیگر در خواب
اولین بار است که دو انسان در خواب با یکدیگر ارتباط برقرار کردند. این دستاورد مهم که محققان استارتاپ REMspace مدعی آن هستند، نشان می‌دهد رؤیای شفاف (Lucid Dream) می‌تواند ابعاد جدیدی از ارتباطات و پتانسیل را معرفی کند. در این آزمایش جدید، شرکت‌کنندگان در خانه‌های خود خوابیده بودند سپس دستگاهی امواج مغزی و داده‌های پلی‌سومنوگرافی آن‌ها را از راه دور ردیابی کرد. زمانی که سرور دستگاه تشخیص داد اولین شرکت‌کننده وارد وضعیت رؤیای شفاف شده، کلمه تصادفی تولید‌شده با زبان مخصوص Remmyo را از طریق ایرباد برای او در وضعیت خواب ارسال کرد.
۷ راز مهم در مورد مصرف میوه خشک که نمیدانستید! ۷ راز مهم در مورد مصرف میوه خشک که نمیدانستید!
اگر اهل پیروی از رژیم ‌های غذایی سالم باشید، حتما می‌ دانید که مصرف میوه خشک تا چه حد برای سلامتی مفید است. میوه‌های خشک مملو از مواد مغذی سالم هستند و بسیاری از آن‌ ها به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارند، از نظر متخصصان تغذیه به ‌عنوان یک ابرغذا در نظر گرفته می‌ شوند. به همین دلیل مصرف این خوراکی در میان ‌وعده برای کودکان و بزرگسالان همواره توصیه می‌ شود. در ادامه شما را با 7 راز مهم درمورد مصرف میوه خشک آشنا خواهیم کرد.
هادی چوپان نایب قهرمان مستر المپیا ۲۰۲۴ شد هادی چوپان نایب قهرمان مستر المپیا ۲۰۲۴ شد
هادی چوپان نتوانست عنوان قهرمانی‌اش در مستر المپیا که دو سال پیش به دست آمد را تکرار کند.
برگزیده
بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت
بخشنامه مذکور در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ ازسوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری به تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیل دولت ابلاغ شده و لازم الاجراست
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
صفحه خبر بالای تصاویر