کد خبر: ۵۰۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴

در گفتگو با علی رضا گچ پز زاده مطرح شد: شکل گیری سطح جدیدی از خدمات ارزی در بانک ملی ایران

نگاهی به عملکرد بانک ملی ایران در دوران مدیریتی جدید خود، نشان می‌دهد این بانک تمام توان و ظرفیت حداکثری خود را در بخش ارز و ریال به کارگرفته تا با ارائه خدمات مطلوب خود مبتنی برسامانه‌ها و فناوری‌های مدرن و نوین، رضایت مشتریان را رقم بزند.
در گفتگو با علی رضا گچ پز زاده مطرح شد: شکل گیری سطح جدیدی از خدمات ارزی در بانک ملی ایران

به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران:بی گمان هرآنچه امروز به عنوان موفقیت در کارنامه بانک ملی ایران ثبت شده؛ مرهون راهبرد‌های مناسب، برنامه ریز‌های مدون و صحیح، هدف گذاری دقیق و تلاش بی وقفه و بی دریغ مدیران کارآمد و باتجربه وکارکنان توانگر در واحد‌ها و شعب این مجموعه است. نقش و جایگاه شعب ارزی در ارائه خدمات بانکی و رشد اقتصادی کشور با اهمیت است و وجود این شعب بازوی توانمند بانک برای انجام عملیات بانکی و کسب موفقیت و سودآوری است. گفت وگویی با علی رضا گچ پز زاده، عضو هیات عامل و معاون امور ارزی و بین الملل شعب بانک ملی ایران داشتیم که وی به تشریح برنامه‌های بخش ارزی بانک در راستای خلق و تکمیل زنجیره ارزش در بانک پرداخت. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

به عنوان نخستین سوال بفرمایید، در سبد جامع خدمات ارزی (بازرگانی و غیربازرگانی) بانک ملی چه خدماتی ارائه می‌شود؟

سبد جامع خدمات ارزی بانک یک مزیت رقابتی استراتژیک است. با توجه به توانمندی و ظرفیت‌های خوب نیرو‌های متخصص، شبکه ارزی بانک در حال گسترش و توسعه است. اما با توجه به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های خوب حوزه ارزی، بیشتر از وضعیت موجود انتظار است. در سال‌های قبل به دلیل محدودیت‌ها و وجود تحریم‌های ظالمانه غرب، قوانین و مقررات پیچیده داخلی و بالادستی و عدم به روزرسانی دانش ارزی در بانک نسبت به رقبا در شبکه بانکی به قدر کافی رشد نیافته است. اما این موضوعات باعث نشده که ارائه خدمات به مشتریان ارزی همانند تجار و بازرگانان با کندی صورت بگیرد. در حوزه ارز بازرگانی حرف نخست اعتماد است که زمینه جذب مشتریان بزرگ را فراهم می‌کند. این بخش به دلیل گردش بزرگ مالی و اخذ کارمزد‌هایی که دارد بخش قابل توجه و پرسودی است. طی ۱۶ ماه اخیر رشد درآمد‌های کارمزدی بانک در بخش بازرگانی رشد یافته است، یعنی به عبارت دیگر نسبت به مدت مشابه رشد کارمزد‌های ارزی بازرگانی بانک دو برابر شده است. در صرافی ملی ما توانستیم یک رکورد خوبی را با صدور شش هزار و ۵۰۰ حواله در سال بزنیم که بنا داریم با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری این بخش را بیش از پیش با کمک نیرو‌های متخصص ارزی بانک فعال‌تر کنیم. در بخش ارز غیربازرگانی نیز بانک به دلیل این که یک موسسه حاکمیتی است و انتظارات مختلفی از این بانک هست کارنامه قابل قبولی دارد به گونه‌ای که بیش از ۷۰ درصد از سهم عملیات ارز غیربازرگانی و خدماتی شبکه بانکی کشور نظیر توزیع و فروش ارز اربعین، حجاج، مسافرتی، کنسولی، اعزام ورزشکاران به مسابقات بین المللی، درمانی، دانشجویی، هواپیمایی و ... را برعهده دارد و همواره توانسته با برنامه ریزی‌های دقیق، هماهنگی‌های منسجم و بکارگیری حداکثر توان خود و بسیج امکانات در کنار دولت و آحاد جامعه باشد و دستاورد‌های خوبی را رقم بزند. مصداق بارز آن در سال گذشته این بوده است که بدون هیچ مشکلی توانستیم با کمک همکاران، ارز اربعین را از طریق غیر حضوری و سامانه بله به دست تمامی زائران و متقاضیان برسانیم و یا حتی به بانک‌هایی که درخواست دریافت ارز اربعین داشتند ارز ارسال کردیم که این اقدامات و فعالیت‌ها در شعب ارزی موجب رضایتمندی مقامات ارشد کشور و زائران شد و بی شک بانک در سال‌های آینده و در بلند مدت با توجه به تلاش‌های کارکنان ارزی ثمره آن را خواهد دید. ما هم اکنون ارائه خدمات در حوزه ارز بازگانی را به صورت حضوری در شعب و خدمات ارز غیربازرگانی را به صورت کاملا غیرحضوری در سامانه بله انجام می‌دهیم.

در سال گذشته بخش ارزی بانک در راستای نیل به اهداف، تحول و ادامه مسیر رو به پیشرفت خود چه برنامه‌های محوری مهم و سیاست هایمنسجم و مدونی را برای رشد منابع و حجم عملیات به مرحله اجرا رسانده است و در سال جاری چه برنامه‌هایی در مرحله اجرا دارد؟

سیاست ارزی بانک ملی ایران بر محور تامین مالی ارزی در کنار کمک به تنظیم بازار با استفاده از سازوکار‌ها و ایجاد ساختار‌های مناسب است. در سال گذشته بخش ارزی بانک توانست با تدابیر و تمهیدات خود معاملات حواله توسط صرافی ملی را ۸۶ درصد افزایش دهد، ۱۲ شعبه صرافی ملی را راه اندازی کند، رشد بیش از ۱۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ بابت کارمزد صدور و تمدید ضمانت نامه‌های ارزی کسب کند. اولین ضمانت نامه براساس تضمین متقابل بانک VTB روسیه را صادر کند، کارمزد‌های معوق را وصول کند و سود خوبی از شرکت‌های راهبری را بدست آورد. همچنین در سال جاری در گام نخست با تکیه بر تجربه و دانش کارکنان ارزی؛ بازاریابی، مذاکره و گسترش تعامل با مشتریان ارزی بزرگ و معتبر بانک نظیر تجار، بازرگانان و صاحبان صنایع را در دستور کار دارد. گام بعدی با توجه به راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا در کشور، فعال شدن گسترده بخش ارزی بانک در حوزه عملیات بازار مبادله و خرید و فروش طلا است، به گونه‌ای که مصمم هستیم در این حوزه بانک انحصاری شویم. براین اساس هم اکنون در مرکز مبادله، ابزار‌ها و مکانیزم‌های جدیدی طراحی شده که سعی ما بر این است که این بخش را در بانک ملی ایران فعال کنیم تا وارد سهم مهمی از این بازار شویم. درگام‌های بعدی تقویت خدمات ارز بازرگانی، فعال‌تر شدن مجموع شعب، واحد‌ها و سابسیدری‌های خارج کشور در کشور‌های روسیه، انگلیس، افغانستان، عمان، امارات، عراق، آذربایجان، آلمان، و فرانسه و همچنین همکاری با اداره آموزش برای برگزاری کلاس‌های مختلف ارزی در راستای افزایش دانش جدید ارزی و اصول مذاکره برای کارکنان در دستور کار است.

با توجه به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، چه اقدامات حمایتی و راهبرد‌های مالی ارزی برای کمک به تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیان در کشور دارید؟

با آمادگی کامل و برنامه ریزی‌های منسجم و دقیق صورت گرفته در حال ارائه خدمات ارزی به تمامی مشتریان و متقاضیان بانک هستیم. به گونه‌ای که بخشی از ظرفیت و منابع ارزی بانک را به شرکت‌های دانش بنیان و تولید کنندگان تخصیص داده ایم که بدون محدودیت، بی وقفه و در کمترین زمان ممکن هر گونه خدماتی را ارائه می‌دهیم. گواه این موضوع این است که ما سال گذشته ۳۰ درصد از حجم نقل و انتقالات ارزی در سامانه نیما را برعهده داشتیم. علاوه بر این از سوی دیگر در حوزه تامین مالی منابع جمعی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان با همکاری بنیاد ریاست جمهوری برنامه خاصی را تدوین و در حال پیگیری هستیم که بتوانیم از اشخاص حقیقی و حقوقی خارج کشور این منابع را جمع آوری و به شرکت‌های داخلی اختصاص دهیم.

راه اندازی صرافی‌های جدید در برخی استان‌های کشور چه تاثیراتی بر عملکرد بانک خواهد گذاشت و چه تدابیری برای افزایش سطح عملیات صرافی‌های بانک اندیشیده اید؟

در سال گذشته بنا به درخواست و نیاز مشتریان در سراسر کشور و همچنین اسناد بالادستی در ۱۱ استان، ۱۲ شعبه صرافی با هدف ارائه خدمات و فروش ارز مسافرتی و نیاز‌های ضروری راه اندازی شد. اما گسترش و توسعه این فعالیت‌ها در ادامه، بنا به تکلیف و دستور بانک مرکزی و بنا به نیاز، توسعه خواهد یافت.

مصاحبه را می‌خواهیم با یک سوال دیگر به پیش ببریم، چه راهبرد‌ها و برنامه‌هایی برای تقویت و توسعه ساختار ارزی بانک، گسترش همکاری‌های ارزی، رشد عملیات و بازار خدمات ارزی و افزایش ظرفیت‌های لازم جهت ارائه خدمات موثر و مطلوب به مشتریان و متقاضیان دارید؟

ریل گذاری جدید ما در حوزه ارزی در مسیر تامین نیرو‌های متخصص جدید ارزی و تقویت نیرو‌های قدیمی خواهد بود. نیرو‌های متخصص جدید در کنار متخصصین با تجربه قدیمی با اشتراک گذاشتن فکر، ایده‌ها و دانش خود موتور محرکه موفقیت در حوزه ارزی بانک هستند. آموزش‌های کاربردی در حوزه ارزی باید مبنی بر دستور المعل ها، قوانین جدید بانک مرکزی، مکانیزم‌های جدید و ابزار‌های نوین و مدرن بانکی باشد. کاهش شعب ارزی و توسعه شبکه راهبری نیز از دیگر برنامه‌های ما در سال جاری است. همچنین از سوی دیگر باید با کوتاه کردن دستورالمعل‌های اجرایی آن‌ها را موثرتر و بهره ورتر کنیم تا بتوانیم در کمترین زمان ممکن پاسخگوی مشتریان باشیم. همچنین مدیریت نقل و انتقالات وجوه صادرکنندگان در خارج از کشور و تامین ارز برای واردات، ارائه خدمات کارت ارزی و ریالی، ارائه خدمات غیرحضوری، تقویت دستگاه‌های خودپرداز هوشمندارزی، حضور فعال در مرکز مبادله طلا و ارز ایران، دریافت اسکناس و حواله از صادرکنندگان برای رفع تهدیدات ارزی از دیگر برنامه‌های امور ارزی بانک برای توسعه فعالیت‌های ارزی است.

در حوزه خدمات ارز مسافرتی به زائران عتبات عالیات و حجاج طی سال گذشته، چه مبلغ و به چه تعداد افراد ارز پرداخت شده است؟

سال گذشته با تلاش و همت شبانه روزی کارکنان شعب ارزی سراسر کشور در ایام مراسم پیاده روی اربعین و موسم حج، بیش از ۷۰ درصد از سهم ارائه ارز به زائران و حجاج در شبکه بانکی متعلق به بانک ملی ایران بود. به گونه‌ای که این بانک به ۴۷۲ هزار زائر عتبات عالیات و اربعین حسینی مبلغی به ارزش ۸۴ هزار دینار ارز پرداخت کرده است و همچنین به ۸۴ هزار و ۷۳۵ نفر از حجاج ۴۲ میلیون دلار تحویل داد. دربخش صرافی ملی نیز سال گذشته بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ حواله به درخواست مشتریان در مجموع به ارزش یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار صادر شد.

برای حرکت در مسیر تبادلات پایدار مالی و روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی با هدف توسعه و گسترش همکاری چه راهکار‌ها و تدابیر استانداردی را برای اجرا اندیشده اید؟

ما با هر کشوری که در آنجا شعبه و یا سابسیدری داریم بی شک برای مذاکره و توسعه و تقویت روابط پولی و مالی آمادگی کامل داریم و تعامل خود را حفظ کرده ایم.

با توجه به آنچه که بیان داشتید، شما در سال جاری عملکرد و رشد منابع مالی ارزی بانک را با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های مالی جدید، چگونه پیش بینی و ارزیابی می‌کنید؟

مصمم هستیم در سال جاری به افزایش ۱۵۰ درصدی کارمزد معاملات ارزی و حواله‌های غیربازرگانی، همچنین افزایش ۷۰ درصدی کارمزد گشایش اعتبارات و بروات اسنادی وارداتی، صادراتی و حواله‌های ارزی و افزایش ۷ درصدی در سپرده‌های مدت دار ارزی از طریق پشتیبانی مناسب شعب برسیم. همچنین توسعه هر چه بیشتر تبادلات ارزی و فعالیت‌های بازرگانی و غیربازرگانی با بانک‌های ازبر و VTB روسیه، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تقویت و توسعه شبکه فروش و تخصیص صرافی ملی، تعامل با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شورای هماهنگی بین الملل بانک ها، پشتیبانی مناسب از واحد‌های صف، تعیین نرخ سود مناسب برای سپرده‌های مدت دار ارزی، تعامل با ادارات کل سازمان و روش ها، سرمایه انسانی و آموزش در زمینه جذب و همچنین آموزش نیرو‌های انسانی متخصص مورد نیاز واحد‌های ستاد و صف، مدیریت منابع، وجوه و وضعیت ارزی، مکاتبه و تعامل با بخش انفورماتیک برای بهبود و توسعه برنامه‌های نرم افزاری، بازاریابی و جذب شرکت‌های بزرگ صادر کننده و فعال در حوزه نفت، پتروشیمی و فولاد، تحقق رشد ۱۵ درصدی کارمزد‌ها و حفظ شاخص NPL را در برنامه‌های خود برای رسیدن به وضعیت مطلوب داریم.

به عنوان جمع بندی، چه پیام و یا انتظاری از همکاران دارید؟

ارائه خدمات بهینه و برتر به مشتریان، رشد و بالندگی و ارتقای جایگاه بانک ملی ایران در شبکه بانکی کشور از مهمترین رسالت‌های من و همکارانم در بخش ارزی بانک است و انتظار دارم که همکارانم با توجه به این که سطح جدیدی از خدمات ارزی در بانک ملی ایران در حال شکل گیری است در این راه با ارائه ایده‌ها و نقطه نظرات خود یاریگر و حامی بخش توسعه ارزی بانک باشند.

برچسب ها: بانک ملی ایران
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
نامه خداحافظی جواد نکونام نامه خداحافظی جواد نکونام
در متن این نامه آمده است:هوادار استقلال بداند رقیب استقلال در درون استقلال است و شاید کسانی هم باشند که از بیرون برای ناکامی استقلال قدم برداشته و اقدام کنند که این هم یک امر طبیعی است اما ما امسال از درون استقلال ناکام شدیم!
ویدئو| مهدی کوشکی و همسرش در اکران فیلم «لختگی» ویدئو| مهدی کوشکی و همسرش در اکران فیلم «لختگی»
مهدی کوشکی و همسرش محیا مهدی‌زاده ساعاتی پیش در اکران فیلم «لختگی» با لباسی خاص در برابر دوربین ها ظاهر شدند.
کنایه عجیب پرسپولیس با پوستر یاغی! کنایه عجیب پرسپولیس با پوستر یاغی!
یک روز بعد از شهرآورد پایتخت، همچنان کری‌خوانی هواداری بین طرفداران دو تیم ادامه دارد، اما حالا باشگاه پرسپولیس در اقدامی دور از انتظار با انتشار یک پوستر جالب از سعید مهری برای تیم رقیب رجز خوانده است.
متن کامل سخنرانی مسعود پزشکیان در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متن کامل سخنرانی مسعود پزشکیان در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل
رئیس جمهور گفت: تا زمانی که بی عدالتی، ظلم، زیاده خواهی، فقر و جهل در منطقه‌ای حاکم باشد؛ جنگ و خونریزی ادامه خواهد داشت.
ویدئو| پاسخ پزشکیان به خبرنگار رویترز به زبان ترکی درباره جنایت‌های رژیم اسرائیل ویدئو| پاسخ پزشکیان به خبرنگار رویترز به زبان ترکی درباره جنایت‌های رژیم اسرائیل
خبرنگار رویترز در حاشیه یک نشست به زبان ترکی شروع به گفت و گو با رئیس جمهور می‌کند و پاسخ جالبی دریافت می‌کند.
چند قاب از سخنرانی مسعود پزشکیان در سازمان ملل چند قاب از سخنرانی مسعود پزشکیان در سازمان ملل
موعد سخنرانی مسعود پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل بامداد چهارشنبه چهارم مهرماه خواهد بود که به بیان دیدگاه‌های ملت ایران می پردازد.
ویدیوی تست انفجار بیسیم و پیجر در سی ان ان! ویدیوی تست انفجار بیسیم و پیجر در سی ان ان!
سی ان ان در گزارشی به تست مواد منفجره و قدرت انفجارش پرداخت و تحلیل تیم راستی آزمایی تابناک مبنی بر استفاده از پتن | PETN یا پینتریت را به عنوان ماده منفجره در ترور اعضای حزب الله لبنان با استفاده از انفجار بی‌سیم و پیجر تایید کرد.
برگزیده
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد