کد خبر: ۵۰۲۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر با «رژیم MIND»

یک مطالعه جدید نشان داده است که رعایت نوعی رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش خطر بروز مشکلات شناختی مانند فراموشی و کاهش قدرت یادگیری کمک کند. این تحقیق نشان می‌دهد که برخی الگوهای تغذیه‌ای به طور خاص می‌توانند باعث بهبود عملکرد مغز شوند.
کاهش خطر ابتلا به آلزایمر با «رژیم MIND»

مخاطب ۲۴- در دنیای امروز، با افزایش جمعیت سالمندان، شمار افرادی که دچار مشکلات حافظه و بیماری‌هایی مانند زوال عقل می‌شوند رو به افزایش است. این مسأله نه تنها به لحاظ فردی برای بیماران و خانواده‌هایشان چالش‌برانگیز است، بلکه برای سیستم‌های بهداشتی نیز بار سنگینی ایجاد می‌کند. از همین رو، یافتن روش‌هایی برای پیشگیری یا کاهش سرعت بروز این مشکلات از اهمیت زیادی برخوردار است. تحقیقات متعددی بر نقش تغذیه در حفظ سلامت مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی تأکید کرده‌اند، و یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های پیشنهادی در این زمینه، بررسی اثر رژیم‌های غذایی خاص بر روی سلامت مغز است.

یکی از رژیم‌های غذایی که به تازگی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته، ترکیبی از رژیم مدیترانه‌ای و رژیم دیگری به نام DASH است که به آن رژیم MIND گفته می‌شود. این رژیم غذایی بر مصرف سبزیجات، به خصوص سبزیجات برگ‌سبز مانند اسفناج و کلم، غلات کامل، مغزها، حبوبات، روغن زیتون و ماهی تأکید دارد.

در این رژیم، خوردن ماهی حداقل یک بار در هفته و مصرف حداقل دو وعده میوه‌های خاص مانند توت‌ها توصیه می‌شود. هدف از چنین رژیمی، کمک به بهبود عملکرد مغز و کاهش مشکلات شناختی است.

در مطالعه‌ای که توسط دکتر راسل پی. ساویر از دانشگاه سینسیناتی و با همکاری اعضای آکادمی مغز و اعصاب آمریکا انجام شده، محققان به بررسی تأثیر رژیم MIND بر سلامت شناختی پرداختند. آنها قصد داشتند بدانند که آیا پیروی از این رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات شناختی را کاهش دهد یا خیر، به ویژه اینکه آیا تأثیرات این رژیم بر افراد سیاه‌پوست و سفیدپوست به یک شکل است یا خیر.

در این مطالعه، بیش از ۱۴ هزار نفر با میانگین سنی ۶۴ سال شرکت کردند. شرکت‌کنندگان به مدت حدود ۱۰ سال تحت نظر بودند و در ابتدای مطالعه، پرسشنامه‌ای درباره عادات غذایی خود پر کردند. سپس محققان بررسی کردند که تا چه اندازه رژیم غذایی افراد با اصول رژیم MIND همخوانی دارد و امتیازاتی بر اساس این تطابق اختصاص دادند. در ادامه، توانایی‌های شناختی شرکت‌کنندگان در آغاز و پایان مطالعه اندازه‌گیری شد.

نتایج نشان داد که در گروهی که بیشترین شباهت را به رژیم MIND داشتند، تنها ۱۰ درصد دچار مشکلات شناختی شدند. این در حالی بود که در گروه‌هایی که کمتر از این رژیم پیروی می‌کردند، درصد ابتلا به مشکلات شناختی کمی بیشتر بود.

به طور کلی، افراد با رعایت رژیم غذایی MIND حدود ۴ درصد کمتر در معرض خطر مشکلات شناختی قرار داشتند. جالب این که در زنان این کاهش به ۶ درصد می‌رسید، اما در مردان چنین کاهش محسوسی مشاهده نشد.

همچنین، پژوهشگران دریافتند که این رژیم تأثیرات بیشتری بر افراد سیاه‌پوست نسبت به افراد سفیدپوست داشته و روند کاهش توانایی‌های شناختی در افراد سیاه‌پوست به شکل کندتری پیش می‌رود. این یافته‌ها نشان‌دهنده اهمیت بررسی دقیق‌تر اثرات رژیم غذایی بر گروه‌های مختلف جمعیتی است.

هرچند این تحقیق نتایج امیدوارکننده‌ای دارد، پژوهشگران ادامه تحقیق درباره آن را خواستار شده اند. این مطالعه البته نشان می‌دهد که ایجاد تغییرات ساده در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش خطر یا تأخیر در بروز مشکلات حافظه کمک کند.

گفتنی است نتایج جالب توجه این تحقیق در نشریه «نورولوژی» منتشر شده که توسط آکادمی مغز و اعصاب آمریکا وابسته به دانشگاه سینسیناتی به چاپ می‌رسد. این مطالعه تحت حمایت موسسات ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی و موسسه ملی پیری آمریکا انجام شده است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
تعداد دانش آموزان اتباع در تهران چند نفر است؟ تعداد دانش آموزان اتباع در تهران چند نفر است؟
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تعداد معلمان شاغل در مدارس دولتی و غیردولتی شهر تهران ۹۰ هزار نفر است گفت: امسال شرایط نیروی انسانی خیلی خوبی را داریم.
از خواص علمی پسته اطلاع دارید؟ از خواص علمی پسته اطلاع دارید؟
پسته سرشار از انواع مواد مغذی است. از جمله خواص پسته می‌توان به کاهش وزن، سلامت روده، کنترل قند خون و سلامت قلب اشاره کرد. همچنین پسته یک ماده اولیه خیلی پرکاربرد است که در پخت بسیاری از غذا‌ها کاربرد دارد. در این مطلب از دپارتمان تغذیه کلینیک سلامتی با ۹ مورد از خواص پسته برای سلامتی آشنا خواهید شد.
watchOS ۱۱ با قابلیت‌های ویژه به‌صورت رسمی عرضه شد watchOS ۱۱ با قابلیت‌های ویژه به‌صورت رسمی عرضه شد
شرکت اپل در کنفرانس WWDC۲۴ از سیستم عامل جدید ساعت‌های هوشمندش یعنی واچ او اس ۱۱ رونمایی کرد و حالا خیلی از کاربر‌ها می‌تونن نسخه بتای اونو روی اپل واچ‌شون امتحان کنن.
مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی، مراحل و هزینه آن مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی، مراحل و هزینه آن
در گذشته گواهینامه‌های رانندگی ۵ سال اعتبار داشتند، ولی چند سالی است که اعتبار آنها ۱۰ساله شده است. در صورت اتمام اعتبار گواهینامه رانندگی باید برای تمدید آن اقدام کنید. زیرا گواهینامه تاریخ‌گذشته مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.
صحنه معروف هارولد لوید در تاریخ سینما چگونه فیلمبرداری شد؟ (فیلم) صحنه معروف هارولد لوید در تاریخ سینما چگونه فیلمبرداری شد؟ (فیلم)
یکی از معروف‌ترین صحنه‌های تاریخ سینما آویزان شدن هارولد لوید از ساعت بالای برج است.
حرکات زن قصاب ایرانی توجه همه را به خود جلب کرد (فیلم) حرکات زن قصاب ایرانی توجه همه را به خود جلب کرد (فیلم)
فیلمی از یک قصاب زن ایرانی در فضای مجازی منتشر شد که توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد و با توجه به این که تعداد قلیلی از بانوان علاقه به کارکردن در این حوزه دارند او به عنوان اولین قصاب زن ایرانی در فضای مجازی معروف شد.
تیتر رسانه‌های خارجی از اولین نشست خبری پزشکیان تیتر رسانه‌های خارجی از اولین نشست خبری پزشکیان
پس از اولین نشست رئیس‌جمهور با خبرنگاران رسانه‌های آنلاین تیتر‌های مختلفی را منتشر کردند.
برگزیده
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد