مخاطب۲۴-جنگنده اف ۱۱۷ ساخت لاکهید یک هواپیمای تهاجمی پنهانکار دو موتوره مادون صوت است که توسط بخش سری Skunk Works متعلق به کمپانی لاکهید در اواخر دهه ۱۹۷۰ طراحی و توسعه یافت.
به ادعای لاکهید مارتین، «این هواپیما در سال ۱۹۸۳ به قابلیت عملیاتی اولیه دست یافت، اما برای سالهای متمادی تحت شدیدترین تدابیر محرمانگی نگهداری میشد. تنها در سال ۱۹۸۸ بود که این برنامه به طور عمومی اعلام شد و تنها سال ۱۹۹۰ بود که اولین حضور رسمی خود را در انظار عمومی تجربه کرد. در آن زمان، هفت سال از عملیاتی بودن این هواپیما میگذشت».
علیرغم طرحهای «صاف و ترکیبی» که عموماً برای سرعت و پنهانکاری ایدهآل در نظر گرفته میشوند، طراحی و پیکربندی موتوری غیرمتعارفی برای دستیابی به غیرقابل تصورترین قابلیت در حوزه پنهانکاری انتخاب شد. سطوح زاویه دار F-۱۱۷ نه تنها به طور قابل توجهی ردپای راداری آن را کاهش میداد، بلکه به فریب پرتوهای راداری و الگوریتمهای متعاقب آن کمک کرد. کنترل آیرودینامیکی لازم برای استفاده از انواع سیستمهای کامپیوتری نیز در نظر گرفته شد.
این هواپیما از دو موتور توربوفن F۴۰۴ بدون پس سوز ساخت جنرال الکتریک استفاده میکند که هر کدام نیروی پیشرانهای ۹،۰۴۰ پوندی (۴۰.۲ کیلونیوتن) تولید میکنند. موتورهای به شدت خاص و اصلاحشده این هواپیما دارای دمای عملیاتی خنکتری هستند که شبیه عملکرد توربوجت است تا به قابلیتهای پنهانکاری هواپیما کمک کنند. توری مشبک فلزی رسانا در ورودی موتور، آن را از دید رادار پنهان میکند. ردپای حرارتی که عموماً از بخش اگزوز موتور مشخص میشود، با مخلوط کردن عمدی با هوای سرد به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
F-۳۵ Lightning Il اولین جنگنده پنهانکار عملیاتی مافوق صوت با برخاست و فرود کوتاه/عمودی (VTOL) است که به عنوان بخشی از برنامه جنگنده حمله مشترک (JSF)، برای نقش برتری هوایی و مأموریتهای ضربتی طراحی شده است. F-۳۵ نشان دهنده یک جهش در فناوری پنهانکاری است، به ویژه از نظر مواد سازنده تخصصی و فشرده سازی نویز.
این هواپیما به دلیل شکلدهی تخصصی بدنه و استفاده از مواد خاص، دارای حداقل سطح مقطع راداری است. بدنه این هواپیما با انحنای سطحی مداوم و ترازسازی مناسب لبهها طراحی شده است. علاوه بر این، دندانهای بودن پنلهای پوسته و پوشانده شده با مواد جاذب رادار، قابلیت پنهانکاری بیشتری را در مقایسه با سایر هواپیماها ممکن میسازد.