کد خبر: ۴۹۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶

دلیل سانحه بالگرد شهید آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه مشخص شد

علت اصلی سقوط بالگرد، شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در بوجود آمدن ناگهانی توده غلیظ مه و متراکم بالارونده به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.
دلیل سانحه بالگرد شهید آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه مشخص شد

مخاطب ۲۴- پیرو دو گزارش قبلی مرکز ارتباطات ستاد کل نیرو‌های مسلح در خصوص بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور شهید آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان بدینوسیله گزارش نهایی هیأت عالی ستادکل نیرو‌های مسلح برای استحضار ملت شریف ایران اعلام می‌گردد:

با تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت که نتایج آن به شرح زیر اعلام می‌گردد:

کلیه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه، شامل تعمیرات اساسی، تعویض قطعات اصلی و مهم مورد بررسی قرار گرفت که تمام اقدامات برابر استاندارد‌های تعریف شده صورت گرفته است.

اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴ سال اخیر بالگرد یاد شده که در شرکت پن‌ها (شرکت پشتیبانی و نوسازی هواپیمایی ایران) موجود می‌باشد نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نگردید.

گزارش اسناد و مکاتبات مربوط به انجام مأموریت از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری از آشیانه جمهوری اسلامی ایران، واگذاری بالگرد، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزام بالگرد از تهران به تبریز، استقرار در فرودگاه تبریز، سوخت‌‎گیری، مراقبت از بالگردها، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل‌های تعیین شده دریافت گردید که با دستورالعمل ها، ابلاغیه‌ها و آیین‌نامه‌ها، ضوابط، مقررات و استاندارد‌های لازم انطباق داشته است.

نقشه‌های پروازی از تبریز به پل آغبند، سد قیزقلعه‌سی و از آنجا به سمت پالایشگاه تبریز مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص گردید که بالگرد در مسیر پیش‌بینی‌شده بوده و از مسیر تعیین شده خارج نشده است.

رایانه دستی همراه خلبان بالگرد سانحه دیده (آی ـ پد) از طریق کارشناسان متخصص و خبره احیاء گردید که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازی بالگرد از ابتدای شروع پرواز از تبریز به مقصد سد قیزقلعه‌سی و از آن نقطه به هنگام برگشت تا زمان وقوع سانحه منطبق با مسیر از قبل تعیین شده بوده است.

قطعات و سامانه‌های باقیمانده از بالگرد سانحه دیده (موتورها، سامانه‌های انتقال قدرت و سوخت‌رسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترواویونیکی) توسط کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در آزمایشگاه‌های تخصصی مورد آزمایش قرار گرفته و هیچ گونه عیوبی مبنی بر دخالت در سقوط بالگرد وجود نداشته است.

گزارش‌های سازمان هواشناسی (هوای حاضر، پیش‌بینی و اخطار‌های وضعیت‌های جوی ناپایدار) از روز قبل و روز حادثه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.

اطلاعات سامانه ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگرد همراه دسته پروازی (میل ۱۷۱) پیاده‌سازی و مورد بررسی قرار گرفته که در سامانه یاد شده هیچ‌گونه پیام و اعلام وضعیت اضطراری از سوی خلبان بالگرد سانحه دیده اعلام نگردیده است.

برابر گزارش بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی در نتایج آزمایشات سم‌شناسی و آسیب شناسی روی پیکر مطهر شهدا، هیچ مورد مشکوکی اعلام نگردیده است.

قطعات و سامانه‌های بالگرد مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته که علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانه‌ها وجود نداشته است.

احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانه‌های آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر مورد بررسی کارشناسی و تخصصی قرار گرفته که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام می‌گردد.

نتیجه نهایی:

با عنایت به موارد ۱۱ گانه پیش‌گفته و بررسی‌های دقیق کارشناسی و تخصصی و آزمایشات متعدد و نتایج حاصله از آن، نظر نهایی هیأت عالی کارشناسی ستاد کل نیرو‌های مسلح به شرح زیر بیان می‌گردد:

علت اصلی سقوط بالگرد، شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در بوجود آمدن ناگهانی توده غلیظ مه و متراکم بالارونده به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.

برچسب ها: آیت الله رئیسی
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
نامه خداحافظی جواد نکونام نامه خداحافظی جواد نکونام
در متن این نامه آمده است:هوادار استقلال بداند رقیب استقلال در درون استقلال است و شاید کسانی هم باشند که از بیرون برای ناکامی استقلال قدم برداشته و اقدام کنند که این هم یک امر طبیعی است اما ما امسال از درون استقلال ناکام شدیم!
ویدئو| مهدی کوشکی و همسرش در اکران فیلم «لختگی» ویدئو| مهدی کوشکی و همسرش در اکران فیلم «لختگی»
مهدی کوشکی و همسرش محیا مهدی‌زاده ساعاتی پیش در اکران فیلم «لختگی» با لباسی خاص در برابر دوربین ها ظاهر شدند.
کنایه عجیب پرسپولیس با پوستر یاغی! کنایه عجیب پرسپولیس با پوستر یاغی!
یک روز بعد از شهرآورد پایتخت، همچنان کری‌خوانی هواداری بین طرفداران دو تیم ادامه دارد، اما حالا باشگاه پرسپولیس در اقدامی دور از انتظار با انتشار یک پوستر جالب از سعید مهری برای تیم رقیب رجز خوانده است.
متن کامل سخنرانی مسعود پزشکیان در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متن کامل سخنرانی مسعود پزشکیان در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل
رئیس جمهور گفت: تا زمانی که بی عدالتی، ظلم، زیاده خواهی، فقر و جهل در منطقه‌ای حاکم باشد؛ جنگ و خونریزی ادامه خواهد داشت.
ویدئو| پاسخ پزشکیان به خبرنگار رویترز به زبان ترکی درباره جنایت‌های رژیم اسرائیل ویدئو| پاسخ پزشکیان به خبرنگار رویترز به زبان ترکی درباره جنایت‌های رژیم اسرائیل
خبرنگار رویترز در حاشیه یک نشست به زبان ترکی شروع به گفت و گو با رئیس جمهور می‌کند و پاسخ جالبی دریافت می‌کند.
چند قاب از سخنرانی مسعود پزشکیان در سازمان ملل چند قاب از سخنرانی مسعود پزشکیان در سازمان ملل
موعد سخنرانی مسعود پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل بامداد چهارشنبه چهارم مهرماه خواهد بود که به بیان دیدگاه‌های ملت ایران می پردازد.
ویدیوی تست انفجار بیسیم و پیجر در سی ان ان! ویدیوی تست انفجار بیسیم و پیجر در سی ان ان!
سی ان ان در گزارشی به تست مواد منفجره و قدرت انفجارش پرداخت و تحلیل تیم راستی آزمایی تابناک مبنی بر استفاده از پتن | PETN یا پینتریت را به عنوان ماده منفجره در ترور اعضای حزب الله لبنان با استفاده از انفجار بی‌سیم و پیجر تایید کرد.
برگزیده
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد